Det blev en dyst på ord, opfindsomhed og flittigt forarbejde, da mere end 500 unge fra ungdomsuddannelser i hele landet mødtes til National Entreprenørskabsmesse i Odense. De unge iværksætterspirer dystede bl.a. på produktudvikling, markedsføring og økonomi. Af Tina Søndergaard
Forud for dagens dyst lå timevis af forarbejde for de mange innovative unge. De har alle arbejdet med deres idé, produkt eller virksomhed i undervisningen, og de fleste har oveni lagt en masse frivillige timer i arbejdet med idéen.
”Det er fantastisk at se så mange videbegærlige unge mennesker, som har lært at omsætte deres faglige viden til konkrete produkter og tiltag, som skaber værdi for andre. De unge er meget engagerede, og det kan tydeligt ses på kvaliteten. Samtidig har niveauet været ekstra højt i år, så det er en flot præstation,” siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise.
Læs også: Ny forskning: Uddannelse gør de unge til iværksættere
Elevvirksomheder dyster om plads i international konkurrence
75 erhvervsfolk og erfarne iværksættere havde hevet en dag ud af kalenderen for at bedømme de unges idéer og deres potentiale. I alt dystede mere end 500 elever fordelt på 142 elevvirksomheder, og der var hård kamp om førstepladsen i de to konkurrencer på dagen.
I konkurrencen BizzMart, som er målrettet elevvirksomheder fra STX, HHX, HTX og HG blev placeringen:
- Raa3 fra EUC Nord, som producerer og sælger butterflies af træ.
- Hjælp, jeg bliver 18 fra Mercantec. En app til unge som fylder 18 år.
- Carview fra Århus Købmandsskole, som lader brugeren sammenligne nye biler online, for at finde den helt rigtige bil.
I konkurrencen Expo blev placeringen:
- Kitchen devices fra CPH WEST Ishøj, som laver en innovativ stegepande, der gør det muligt at stege tre forskellige ting samtidig.
- SWAPP, København Nord – Lyngby Handelsskole, for deres app der gør det muligt at sammensætte og købe tøj fra forskellige butikker og nye designere.
- Stoklo fra Niels Brock fik tredjepladsen og særprisen Innovationsprisen for deres stok med indbygget grab-funktion til folk, der fx har rygproblemer eller sklerose.
De to førsteplads-vindere har de vundet adgang til International Trade Fair, hvor de skal konkurrere mod de bedste unge fra hele Europa. Det foregår i Wien til marts. Derudover fik begge hold en check på 5000 kroner sponsoreret af Odense Kommune som aktivt støtter iværksætteri.
Læs også: 13-årig bag ny side for purunge iværksættere
Entreprenørskabsmesse viser unge iværksætterlivet
Iværksætteri er en stor del af det fremtidige arbejdsmarked i Danmark, mener Anette Pihl Nielsen, som er chef for iværksætteri i Odense Kommune.
”Der er så meget viden i det her land, som vi skal have konverteret til noget af værdi, som vi kan sælge til andre og dermed skabe nye virksomheder og nye job. Det starter som børn og unge ved at give dem følelsen af, at det rent faktisk er muligt at få en god idé, udvikle den og leve af sin drøm. Det støtter arrangementet her i dag,” siger Anette Pihl Nielsen.
Der blev også uddelt to særpriser på dagen. Produktprisen gik til Friendly fra Frederikshavn Handelsskole, som havde opfundet en app med socialt community for syge og pårørende, og Innovationsprisen til Stoklo. De vandt begge biografgavekort.
National Entreprenørskabsmesse er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise og er en del af entreprenørskabsforløbet Company Programme.
Læs også: Vækstprogram for unge iværksættere har fokus på international succes