Arkiver

Content PartnereNyheder

Hvad skal jeg vide før jeg ansætter?

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Dana – de selvstændiges a-kasse. Dana tilbyder udover kurser og workshops rettet mod iværksættere også arbejdsløshedsforsikring, fordelsaftaler og anden rådgivning rettet mod iværksættere.

Når du skal ansætte medarbejdere, er der en række praktiske og juridiske omstændigheder, som du som arbejdsgiver skal forholde dig til. Det kan være en stor mundfuld, og i denne artikel deler to iværksættere, Ebbe Vestergaard, stifter og ejer af webbureauet Brandbyhand samt Mark Højgaard, direktør i Coinify, ud af deres erfaringer.

Fra én til fire på 3 måneder

Når man går fra at være en enkeltmandsvirksomhed til at ansætte medarbejdere, skal man holde tungen lige i munden. Ét er at opdage, at man har behovet og ud fra dette at definere den nye medarbejders rolle og arbejdsopgaver. Noget helt andet er at forholde sig til de juridiske forpligtelser, der følger med før og under ansættelse.

Læs også: Værd at vide når du skal rekruttere

Det kan Ebbe Vestergaard skrive under på. I løbet af tre måneder ansatte han for fire måneder siden sine tre første medarbejdere. Han vil dog ikke nødvendigvis anbefale at ansætte mere end én ad gangen.Ebbe Vestergaard

Det med at ansætte tre på én gang var lige ved at blive for meget. Jeg ville ønske, at jeg måske havde ansat en ad gangen. Men på den anden side så jeg muligheden for at vækste, så jeg måtte bare tage det, som det kom,” siger Ebbe Vestergaard, der har webbureauet Brandnyhand.

Typisk siger man, at det kan tage op mod et halvt år, før en ny medarbejder er helt inde i virksomheden, sin rolle og opgaver. Det gælder specielt, hvis medarbejderen ikke er på fuld tid.

Svært at definere roller

For Ebbe Vestergaard var der ingen tvivl, at der var noget, der skulle uddelegeres, så han selv kunne koncentrere sig mere om sin kernekompetence – at udvikle hjemmesider. At definere de specifikke roller var dog en større opgave.

Det var meget svært at definere rollerne til de nye medarbejdere, fordi jeg selv er meget inde i alle processerne,” forklarer Ebbe Vestergaard om den evige balance mellem at køre sin virksomhed, og bruge tiden på at oplære andre i at kunne køre den.

“Så ideelt set ansatte jeg jo en klon af mig selv.

Læs også: Lægger du dig syg, når du burde? – Nej? Så er du nok ikke den eneste

Væbn dig med tålmodighed

Når du finder ud af, at du gerne vil ansætte, er det vigtigt at være opmærksom på, at det kan være en længere process. Du skal have lavet et jobopslag, og i det skal du give ansøgeren en rimelig tidsfrist. Du skal sortere ansøgere, afholde samtaler og først efter alt dette skal du gennemføre selve ansættelsen med underskrivning af kontrakter osv.

“Jeg kunne jo sagtens have en ny medarbejder i morgen, hvis det var det. Men det tager tid at finde de rigtige personer. En forkert person i sådan en lille virksomhed vil være katastrofalt. Jeg har uden tvivl lært af mine første ansættelser, og i fremtiden vil jeg helt klart starte proceduren tidligere,” siger Ebbe Vestergaard.

Overvej hvordan du rekrutterer

I det danske fintech startup Coinify har de gjort brug af muligheden for at få løntilskud til praktikanter, hvorefter de har ansat praktikanterne på fuld tid.

Mark Højgaard Coinify“Vores type virksomhed er jo en teknologivirksomhed, som bunder i meget “early stage”-teknologier. Det vil sige, at de mennesker som vi skal ud og finde, faktisk alligevel er nogen af dem, der kommer ud af uddannelsessystemerne. De har lige så meget, hvis ikke mere indsigt i det end ældre i branchen,” siger Mark Højgaard.

For Coinify var den rette metode desuden at headhunte:

“De praktikanter vi har haft inde, har vi headhuntet. Vi bruger meget LinkedIN og vores eget netværk. Det, mener vi, er et stærkt våben i forhold til at finde medarbejdere,” siger Mark Højgaard.

Læs også: Venturefonden SEED Capital satser på Bitcoin

Ebbe Vestergaard valgte at dele sine jobopslag på Facebook og desuden slå det op i to forskellige jobbanker. Han bemærker dog, at hvis jobopslaget er attraktivt nok, kan det nemt nå ud på platforme, som du måske ikke lige havde regnet med.

“Jeg lærte, at jobbankerne åbenbart stjæler fra hinanden. Det resulterede i 100 ansøgere på det første opslag, hvor flere nævnte, at de havde set opslaget et sted, hvor jeg ikke havde slået det op. Når vi har et jobmarked, der er så hungrende, så er det ikke noget problem at få ansøgere,” siger Ebbe Vestergaard.

Vælger du at rekruttere gennem jobopslag, kan det derfor være en god idé at starte i det små, for at holde antallet af ansøgere på et overskueligt niveau.

Juridiske overvejelser om outsourcing vs. at lære det selv

Du skal have en ansættelseskontrakt, der er juridisk i orden. På nettet er det muligt at finde skabeloner, som du blot skal tilpasse. I overvejelserne herom skal du blandt andet tage højde for den nødvendige detaljegrad af kontrakten. Dette er naturligvis afhængig af både branche og beskæftigelse, men er det en relativ “normalt” position, kan du komme langt med skabeloner.BBH logo

“Det behøver ikke at koste en bondegård at ansætte medarbejdere, det kan sagtens gøres for et par tusinde. Jeg valgte at bruge lidt mere, og havde blandt andet en advokat til at hjælpe mig, fordi jeg gerne ville lære det, så jeg selv kan håndtere det i fremtiden,” siger Ebbe Vestergaard.

Der findes også flere former for kurser og services, som man kan gøre brug af. Ud over detaljegraden skal du også overveje hvor mange penge, du vil bruge på det.

Når en medarbejder bliver syg

Der er naturligvis også en del forhold og juridiske spørgsmål, du skal være opmærksom på, efter du har ansat en medarbejder. Eksempelvis træder Funktionærloven og de specifikke overenskomster, som regulerer løn og andre ansættelsesforhold, i kraft, hvis en fastansat medarbejder bliver langtidssyg eller afskediges. Ud over de juridiske forhold kan det også rent praktisk være overvældende, når en medarbejder melder sig syg for første gang. Om dette siger Ebbe Vestergaard:

“Du bliver ret hurtigt meget afhængig af dine ansatte i en så lille virksomhed. Så hele strukturen kan nærmest bryde sammen, hvis en medarbejder bliver syg. Men så handler det selvfølgelig bare om dels at uddelegere, og dels at tage opgaverne selv,” siger Ebbe Vestergaard.

Det gode tip: Sørg for at skabe sammenhold

Der er mange ting at holde styr på, men udover det juridiske og praktiske har det for Ebbe Vestergaard også været meget vigtigt at have fokus på at få skabt et fællesskab, hvor de nye medarbejdere føler sig som en del af virksomheden.

“Vi har brugt en del tid på teambuilding og sociale arrangementer. Det har blandt andet været vigtigt for mig, at vi blev enige om, hvad virksomhedens værdier er. Det skaber en form for fællesskab og en god struktur,” slutter Ebbe Vestergaard.

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Dana – de selvstændiges a-kasse. Dana tilbyder udover kurser og workshops rettet mod iværksættere også arbejdsløshedsforsikring, fordelsaftaler og anden rådgivning rettet mod iværksættere.

Skriv et svar