Den velfærdsteknologiske softwareplatform Sekoia har med deres enkle og smarte appliktions-system, designet til at lette hverdagen for personale og borgere i plejesektoren, på rekordtid gjort deres indtog på det danske marked og taget brugerne med storm. Nu har virksomheden landet en 20 mio. kr. investering fra venture-selskabet Northcap og det skal bruges på internationalisering. Af Josefine Maria Hansen
Sekoia er en åben softwareplatform designet til at hjælpe folk i plejesektoren med alt fra planlægning, genoptræning, opgave- og aktivitetsstyring til videokommunikation og telemedicin m.m. Gennem de sidste tre år er teknologien blevet modnet med pionerkunder og siden i skala, så virksomheden nu er etableret på mere end 40 centre og månedligt understøtter flere end 1 mio. plejeopgaver.
Verdens bedste ”point-of-care” platform
Tager man disse præstationer og lægger sammen med det solide kapitalindskud fra Northcap, så er det ifølge Sekoia med til at sætte en fed streg under deres position som den førende velfærdsteknologiske platform til ældre- og specialområdet. Ifølge direktør i Sekoia, Ole Langvad Wessby, er tiden derfor moden til at introducerede Sekoia til udlandet.
“For Sekoia er det her et kæmpe klap på skulderen. Northcaps investering hjælper os til at sætte strøm til vores ambitioner om at være verdens bedste ”point-of-care” platform. Vi skal nu styrke holdet yderligere, finjustere produktet og fortsætte vores færd ud i omkringliggende markeder, hvor behovet for det vi leverer, også er konstant stigende,” lyder det fra Ole Langvad Wessby.
Om årsagen til investeringen i Sekoia forklarer Partner i Northcap, Kim Wiencken:
“Antallet af ældre borgere er stigende, og det skaber en kæmpe markedsmulighed for nye velfærdsteknologier som Sekoia. I Northcap ser vi frem til samarbejdet med virksomhedens stærke team omkring internationalisering mod markeder som England, Tyskland og resten af Skandinavien.
Han mener også, at Danmark er et arnested for velfærdsteknologier, hvor Sekoias nuværende kunder har leveret et stort input til løsningen, som nu er klar til at blive rullet ud i større stil på det internationale marked.
Læs også: Velfærdskomet skal vækste med kapital fra Nupark Accelerace
Etableret på det danske marked
Sekoia har på rekordtid formået at bryde igennem på det danske marked – et svært marked, som Ole Langvad Wessby udtrykker det. Både personale og brugere har taget det til sig. De oplever, at Sekoia betyder kvalitetsforbedringer og færre fejl. Man flytter nemlig tid fra kontoret og ud til borgerne, hvor administrative og tidskrævende opgaver skiftes ud med mere kommunikation ansigt-til-ansigt og dermed nærvær.
“Det er fantastisk at få et arbejdsredskab, som på en gang kan frigøre medarbejderne fra en masse administrativt arbejde på kontoret og give dem mere tid med borgerne. Samtidig har vi fået helt nye pædagogiske værktøjer og mulighed for en mere evidensbaseret tilgang,” fortæller en konsulent på specialområdet til Sekoia.
Sammenlagt giver Sekoia besparelser, som i Odense Kommune alene forventes at frigive 10 mio. kr. årligt.
Tidligere JustEat-direktør en del af teamet
Tilbage i foråret 2013 kom tidligere adm. direktør i JustEat, Klaus Nyengaard, med på holdet som angel, partner og bestyrrelsesformand for at hjælpe virksomheden fremad. Han fortsætter sit engagement som bestyrrelsesformand i virksomheden.
Ifølge ham er Sekoia en interessant virksomhed, fordi det velfærdsteknologiske område endnu ikke er helt up to speed. Ikke mange bruger høj teknologi, og det er nødvendigt, hvis Danmark skal blive ved at være konkurrencedygtigt.
“Det er vigtigt, at vi får forbedret og effektiviseret vore velfærd, og det er teknologi bare en vigtig del af. Det meste er sådan noget KMD-noget, og det er bare ikke godt nok,” siger Klaus Nyengaard.
Han ser positivt på Sekoias forudsætninger for at klare sig på det internationale marked. Ifølge ham findes der ganske vist nogle helt små konkurrenter i Norden, men ingen der er nået så langt som Sekoia.
1 kommentar