App-baserede tjenester stormer frem. Hvordan finder folk, som har interesse i den mobile verden, vej gennem junglen? Priori Data indsamler data fra en lang række apps og gør den mobile verden overskuelig.
Af Christina Klavsen
Hvad sker der i den mobile app-verden? Er der en måde, hvorpå man kan udrede virvaret omkring mobile apps’ præstationer og indtægter tids nok til at se mulighederne for sig? Priori Data kan være en løsning. Ved at modtage data fra omkring 5000 globalt opererende apps kortlægger Priori Data den mobile app-verden.
Forud for fortællingen om Priori Data, kan det være nyttigt at introducere begrebet ”app-økonomi”. App-økonomien omfatter alle de økonomiske aktiviteter, der relaterer sig til mobile apps, for eksempel salg af apps og reklameindtægter.
Siden 2008 har verden oplevet et skift fra web-baserede tjenester til app-baserede tjenester. Tendensen startede, da Apple åbnede App Store tilbage i 2008. I oktober 2014 var 85 millioner apps blevet downloadet fra App Store alene. Dette efterlader naturligvis en enorm strøm af indsigtsfuld data.
Men når en app først er på markedet, kan det være svært for app-udgivere at vide, hvordan de skal komme til næste trin og hvor de skal rette deres fokus. Og det er her, Priori Data kommer ind i billedet.
Systematisering af tonsvis af data
Priori Data har en af de største uafhængige databaser af app-information og teknologien til at indhente, behandle og indeksere det. Ved at udføre analyser af markedet ud fra en data-centreret tilgang har Priori Data gjort det muligt at få praktisk markedsindsigt, som kan danne grundlag for bedre investeringer og beslutninger.
Virksomhedens faste overbevisning er, at kun data kan forklare og forudsige, og det derfor også kun er data, der kan føre til de bedste beslutninger i forhold til at udvikle forretningsmuligheder.
Priori Data modtager anonymiserede data fra omkring 5000 mobile apps. Dataene indeholder oplysninger om virksomhedernes installationer og indtægter i over 55 forskellige lande. Ved hjælp af dataen opbygger Priori Data statistiske modeller til vurdering af tendenser i downloads og installationer af apps.
Fra specialiseret service til fokus på hele app-økonomien
Priori Data blev grundlagt i Berlin i juni 2013 af tidligere investeringsrådgiver Patrick Kane (CEO), der så behovet for bedre data og større gennemsigtighed omkring app stores. Han gik sammen med Michelle Tran (Data Science-direktør) og Anders Lykke (salgschef) og mens meget af arbejdet blev udført ved hjælp af Excel-ark i begyndelsen, er virksomheden nu fuldt operationel med deres eget system, som håndterer en enorm mængde data.
“Oprindeligt tilbød vi specialtilpassede 1:1 rapporter leveret via Excel/CSV. Denne fremgangsmåde gav god genlyd særligt hos førende management-konsulentvirksomheder, der typisk har brug for svar på specifikke og meget komplekse spørgsmål, mens de altid arbejder på at opfylde en meget stram deadline,” forklarer Anders Lykke og fortsætter:
“Det var en rigtig god forretning, men det kunne ikke skaleres til at imødekomme den stigende efterspørgsel på markedet. Så i de seneste 18 måneder har vi været fuldt fokuseret på overgangen til at blive en Software as a Service-udbyder med et onlineprodukt der kan hjælpe flere mennesker med at få en bedre fornemmelse af app økonomien.”
Som konsekvens heraf har virksomheden investeret i opbygningen af et teknisk team. I dag er der 15 personer, hvoraf de fleste er udviklere eller dataforskere.
Vidensdeling mellem udviklere
Ud over at få indsigt i dine egne apps, kan du også få indblik i dine konkurrenters. På den måde kan man holde sine venner tæt og fjender tættere.
“I begyndelsen troede vi, at vi på én eller anden måde kunne begynde at bygge en dataforretning uden at have samarbejdet direkte med dem, der rent faktisk har dataene, nemlig app-udviklere,” fortæller Anders Lykke.
De måtte dog sande, at dette ikke var muligt. I juli 2014 indførte Priori Data en ‘data for data’-model til app-udviklere. Til gengæld for at udveksle anonymiserede data får app-udviklere gratis adgang til den del af den platform, de hjælper med at forbedre data for. Eksempelvis får en partnerudvikler med en app i Lifestyle kategorien på iOS gratis adgang til Priori Datas skøn over 50 lande for alle andre Lifestyle apps.
Organisationer, der ikke kan udveksle data, kan i stedet betale for at få adgang til platformen. Disse kunder omfatter for eksempel konsulentvirksomheder, investorer og mediebureauer. Typiske tilfælde på brug af platformen omfatter leadgenerering: Hvilke udviklere bør man målrette baseret på aktuelle resultater? Det kan også omfatte at identificere investeringsmuligheder og markedesstørrelse: Hvad er den samlede størrelse af markedet for børnespil og hvordan udvikler det sig over tid?
Med deres brugercentrerede platform er det let at visualisere information ved blot at filtrere på topkunstnere, nye markedsdeltagere eller hurtigst voksende, og indsnævre området efter land, kategori og forretningsmodel for bedre at forstå, hvordan og hvor man skal lægge sin indsats.
Du kan opleve Anders Lykke fortælle om Priori Data til TechBBQ i Operahuset i Købehavn den 20. maj.
1 kommentar