Uanset hvor i verden du er, lover Bownty at finde den bedste oplevelse med størst værdi for pengene til dig.
Af Christina Klavsen
Deal-sitet Bownty hjælper dig igennem virvaret af oplevelser på tilbud skabt af flere hundrede udbydere. Bownty gør det muligt kun at modtage din foretrukne type af tilbud i en frekvens, der passer dig – på det medie du foretrækker.
Bownty blev grundlagt i 2011 og har siden fået flere store investeringer, blandt andre af den danske venturefond SEED Capital og et par business angels. Et af deres første skridt var at styrke markedsføringen og købe det danske dealsite Cityscoop. Dette sikrede et forspring med hensyn til kundegrundlag og på det fundament var virksomheden klar til at erobre resten af Danmark – og Europa.
Aktiv del i at forbedre den berygtede side af industrien
Bownty har i løbet af sin levetid taget flere skridt mod at forbedre oplevelsen for kunderne og de involverede virksomheder. I 2012 var virksomheden blandt de første i branchen til aktivt at støtte formuleringen af klare brancheregler. Det skete da den frivillige forening Global Daily Deal Association (GDDA) lancerede en række regler, som sikrer både forbrugere og virksomheder fair handel. Bownty støttede således en indsats om at skabe en fælles politik på det globale deal-marked, der standardiserede handelsprocessen og dermed forbedrede oplevelsen og tilliden for alle parter på markedet.
“Hele formålet med at starte Bownty var at hjælpe forbrugerne med at træffe bedre valg. Det syntes meget imod vores værdier, ikke at være med til at skabe gennemsigtighed, når vi faktisk kunne. Så jeg var hurtig til at hjælpe med dannelsen af foreningen, og var en del af bestyrelsen i halvandet år,” siger Steffen Frølund, stifter og CEO hos Bownty
Ny investering gav mulighed for ekspansion
Efter at have deltaget i acceleratorprogrammet Accelerace opnåede Bownty ny investering. Denne gang var beløbet 6,6 millioner kroner, og endnu en gang kom pengene fra SEED Capital samt Accelerace Invest.
Læs også: Bownty får ny investering på 6,6 mio. fra SEED og Accelerace Invest
Pengene var øremærket til at gøre tilbudsmarkedet endnu større og øge brugernes mulighed for at få adgang til relevante og spændende tilbud. Samtidig åbnede investeringen dørene for Bownty’s drøm om yderligere ekspansion.
Denne drøm blev i høj grad opfyldt, da selskabet købte deres spanske konkurrent Yunait sidste sommer. Med opkøbet er Bownty nu til stede i flere europæiske lande og har mere end to millioner brugere, der årligt tegner sig for et salg på omkring 135 millioner kroner.
“Yunait blev erhvervet med en “make or buy” tankegang. Vi kunne enten investere i marketing med vores eksisterende motor, og have tid og risiko imod os, eller vi kunne entrere de sydeuropæiske markeder på én gang ved at opkøbe Yunait. Vi opnåede en tilbudsstruktur, der vippede den samlede balance til fordel for at erhverve Yunait i forhold til at entrere gennem markedsføring,” fortæller Steffen Frølund om købet
Nu er fokus på at videreudvikle forretningen, og endnu en gang er opfyldelse af kundernes behov den drivende kraft. Bownty har udviklet en placeringsbaseret tjeneste, som giver kunden mulighed for at se relevante tilbud, der kan bruges lige der, hvor hun er.
Du kan møde Steffen Frølund og høre hans historie til TechBBQ i Operahuset i Købehavn den 20. maj.