Under overskriften “Iværksættere – Get Your Hands Dirty”, kan du læse lidt om det sidste års rejse og udvikling for appen mod tandlægeskræk Cope It. Medstifter og CEO Esben Toftdahl deler sin erfaring og giver dig råd med på vejen. Du skal i hvert fald ikke være for fin til arbejdshandskerne, hvis du overvejer at starte din egen virksomhed. Læs hele indlægget herunder.
Tid og læring er hovedtemaer i de fleste startups. At finde match mellem produkt og marked på det rigtige tidspunkt kan være forskellen på succes eller fiasko. Det er derfor ofte fristende at ”skyde genvej” ved at outsource en del af opgaverne. Min erfaring er dog, at med mindre det drejer sig om administrative opgaver, så kan den tilgang være risikabelt for et ungt startup – outsourcer man opgaver, fraskriver man sig nemlig også muligheder for kritisk læring.
Læs også: “Alle får jo et par millioner”
I Cope it er vi gået fra idé til mere end 35 kunder i tandlægebranchen på 18 måneder. Én af de vigtigste årsager til vores hurtige vækst har været evnen til hurtigt omstille os på baggrund af læring. I nogle tilfælde har vi ikke opnået den læring, som vi ønskede – ofte fordi vi forsøgte at skyde genvej. Min læring er, at alle opgaver, så vidt muligt, bør holdes tæt på teamet. Læring opstår bedst, når teamet får indsigt i samtlige af virksomhedens facetter.
Det kræver beskidte hænder
For mange startups, bruger man meget tid, de første cirka 18 måneder, på at opbygge en sammenhængende identitet. Som jeg ser det, er det i denne fase i særlig høj grad risikabelt at outsource. Fasen er definerende for din virksomhed, og du ved derfor ikke, om det du outsourcer for eksempel ender med at være kernen i din virksomheden. Der kan således være uvurderlig læring forbundet med at gennemføre opgaver, som ikke tilfalder teamet, hvis opgaven outsources. Tilmed ved du måske heller ikke helt, hvad opgaven indebærer, fordi virksomheden netop er ved at finde sin identitet. Det gør det svært at definere klare krav til opgaven, og det er et svært udgangspunkt for outsourcing.
Læs også: App mod tandlægeskræk får millioninvestering fra flere sider
Tidligt i Cope its rejse havde vi behov for at få udviklet et marketings-koncept i forbindelse med en lancering. I erkendelsen af at kompetencerne ikke umiddelbart lå i teamet, og med en overbevisning om at opgaven skulle løses inden for en vis periode, valgte vi at få hjælp af et professionelt markedsføringsbureau. Resultatet blev desværre ikke helt som ønsket. Og set i bakspejlet er der absolut ingenting at sige til det. På den ene side var vi uklare omkring vores behov og på den anden side var teamet var ikke tilstrækkelig involveret i opgaven.
Det havde uden tvivl styrket os at løfte opgaven selv for at blive klogere på vores identitet.
Ekstern hjælp kan være nødvendig
Nogle gange er det selvfølgelig nødvendigt med ekstern assistance – selv i den kritiske identitetsopbyggende fase. Men i stedet for at outsource vil jeg anbefale, at man prøver at finde personer i teamet, som har forudsætningerne for at løse opgaven. Så kan man bygge videre på de kompetencer, eventuelt med støtte fra en ekstern rådgiver. Er man alligevel nødsaget til at placere en opgave uden for teamet, f.eks. pga. tidspres, så sørg for at have et meget tæt samarbejde med leverandøren samt at udarbejde en ”work-along”-plan: En klar plan for hvorledes viden overdrages til teamet løbende. På den måde kan man holde fast i vigtig viden og samtidig opbygge erfaring.
Min erfaring er, at enhver opgave indeholder vigtig læring i startup – og den læring kommer ved at teamet får beskidte hænder – enten ved at holde opgaverne internt eller ved meget tæt samarbejde med en leverandør. Det giver viden og erfaring, samt er med til at forme virksomhedens vej fremad.
Læs også: Har du råd til at udleve din iværksætterdrøm?
I Cope it er vi stødt på nogle bump på vejen, men er trods alt nået langt på 18 måneder. De resultater vi har opnået vidner mest af alt om en læringsrig proces, der ikke mindst er skabt af et stærkt team. Et team, der langt hen ad vejen har haft mod til at løfte opgaver, der ligger udenfor deres umiddelbare kompetencer. Det har gjort, at teamet har udviklet sig sammen med virksomheden.