Arkiver

Kategorier

IværksætterlivNyhederSoftware

Online musikundervisning skal mindske ventelisterne

Det er populært at gå på musikskole, hvilket har resulteret i markant længere ventelister til trods for de 800 millioner kroner, som de offentlige musikskoler fik til samme formål i 2015. Nu skal det vise sig, om en digitalisering af branchen kan komme de lange ventelister til livs.

Den stigende interesse for musikundervisning kan muligvis forklares med talentprogrammer som eksempelvis X-factor og Voice, siger musikskolekonsulent Niels Græsholm, der står bag rapporten for Kunststyrelsen. En venteliste på cirka 10.000 potentielle elever bevidner, at efterspørgslen på musikundervisning stiger kontinuerligt, men musikskolerne kan ikke følge med.

Tilbage i 2010 startede Asbjørn Eggers portalen Musikundervisning.dk af samme årsag, interessen for musik og de manglende muligheder for at undervise eller blive undervist.

Læs også: Musikunderviseren.dk – her finder musikundervisere og elever hinanden

“Jeg kommer selv fra MGK, en forskole for musikkonservatoriet. Jeg oplevede, hvordan det var at undervise. Jeg søgte selv privatelever, men det var svært at finde elever, og eleverne havde svært ved at finde kvalificerede undervisere,” konstaterer Asbjørn Eggers, stifter af Musikundervisning.dk

Live-steaming undervisning
Musikundervisning.dk er en ny form for musikskole, hvor undervisningen foregår hos eleven, hjemme hos underviseren eller i et øvelokale tilknyttet underviseren. Portalen har i dag 220 kvalificerede undervisere tilknyttet og 300 faste elever. Næste milepæl for virksomheden bliver at skabe et skype-lignende værktøj til online undervisning, som Asbjørn Eggers mener kan komme de lange ventelister til livs.

“Vores lancering af online undervisning vil komme i løbet af 2016. Vi vil lave en god og stabil løsning, så undervisere og elever føler, at det giver dem ekstra værdi i forhold til den fysiske undervisning,” fortæller Asbjørn Eggers.

At digitalisere traditionelle brancher har vist sig givende gentagne gange, men at skabe en løsning, som skal erstatte eller supplere fysisk undervisning, kræver de rette teknologiske værktøjer.

“Det udfordrende ved at udvikle online undervisning er at gøre teknologien stabil nok. Eleverne og underviserne skal føle, at de får noget godt ud af at tage undervisningen via computeren i stedet for i den fysiske verden,” fortæller Asbjørn Eggers.

Geografi har ikke længere betydning
Asbjørn understreger dog vigtigheden af, at den online undervisning bør være et supplement til den fysiske undervisning. Eleven vil altid få mest ud af fysisk tilstedeværelse, men samtidig kan undervisningsformen blive en erstatning for de musikinteresserede, der befinder sig i de byer, hvor man ikke har mulighed for at møde både fleksibilitet og kvalificerede musikere, da de som oftest samler sig i de større byer.

“Fremadrettet vil vi stadig have fokus på undervisning i den fysiske verden og udbygge dette i form af holdundervisning, fleksibilitet og mængden af undervisere,” afslutter Asbjørn Egger.

Online musikundervisning bliver i bedste fald et supplement til den fysiske undervisning, som også kan mindske de nuværende ventelister, hvis man spørger Asbjørn.