Sustainia Awards 2015 er netop blevet uddelt i forbindelse med klimatopmødet COP21 i Paris. Den danske startup virksomhed Vigga løb med prisen for bedste bæredygtige idé i modekategorien.
Startup virksomheden Vigga bygger på den cirkulære idé, og det er på den baggrund, at virksomheden modtog den prestigefulde pris, Sustainia Award, som bedste bæredygtige idé i modekategorien.
Hvis en sparkedragt kun bliver brugt syv gange, inden den bliver for lille og ender på loftet, er det næsten ligegyldigt, hvor bæredygtigt den er produceret, skriver holdet bag Vigga på deres hjemmeside. Derfor har de startet en abonnementsordning med økologisk og GOTS-certificeret børnetøj, så flere børn kan få glæde af det samme stykke tøj. GOTS er en international mærkningsordning, der garanterer, at tekstiler er produceret af mindst 95% økologisk materiale, og at produktionen er både miljømæssigt og socialt ansvarlig.
“Vi tror nemlig på, at cirkulær økonomi, hvor produkter produceres med henblik på at gå i cirkulation, kan være med til at hjælpe vores allesammens klode,” står der på Viggas hjemmeside.
Designeren bag virksomheden er Vigga Svensson, der tidligere i sin karriere var med til at starte børnetøjsmærket Katvig op. Med sin abonnementsordning ønsker hun at bryde med den eksisterende forbrugskultur.
“Den måde, vi producerer børnetøj på i dag, er slet ikke på linje med den bæredygtige og organiske tidsånd. Viggas cirkulering følger barnets liv og udnytter til fulde de fine og stærke materialer, naturen giver os, så de ikke går til spilde,” udtaler Vigga Svensson i en pressemeddelse.
Hver gang et af abonnenternes børn skifter størrelse, modtager de en ny pakke tøj, og samtidig afleveres det tøj, som det pågældende barn er vokset ud af. Vigga er ifølge Vigga Svensson grundlagt ud fra et opgør med ‘brug-og-smid-væk-kulturen’, der årligt betyder et kæmpe og unødigt ressourcespild. Tøjet bliver renset og kvalitetssikret, inden det sendes ud til de næste abonnenter.
Læs også: Reshopper: Cirkulær økonomi er mere end en forretningsmodel
Klimamæssigt fodaftryk kan reduceres markant
I produktionen af børnetøj bruges ifølge Vigga 11,5 millioner skadelige kemikalier årligt og flere tusind liter vand til produktion af hvert enkelt stykke tøj. Holdet bag startup virksomheden har lavet beregninger, der viser, at de med deres cirkulære abonnementsordning med børnetøj kan nedbringe det klimamæssige fodaftryk markant.
“Vi vil vise, at det kan lade sig gøre at reducere sit klimamæssige fodaftryk på naturen med 80% og samtidig være et attraktivt produkt og brand. Mere end nogensinde er det en nødvendighed at behandle naturens og dens produkter med omhu. Jeg vil gerne være med til at føre den bevidste forbruger ind i den verden,” siger Vigga Svensson i en pressemeddelse.
Startup virksomheden Vigga modtog støtte fra Den Grønne Omstillingsfond under Erhvervsstyrelsen til udvikling af det bæredygtige koncept.
Læs også: Erhvervsminister Troels Lund Poulsen: Afskaf grønne fonde og tilskudsordninger!
1 kommentar