Den nordiske business angel, Hampus Jakobsson, har investeret i 32 startups med en gennemsnitlig investering på 50-100.000 kroner. Hampus Jakobsson holder til i Malmø, hvorfra han har en meget tæt tilknytning til de nordiske startups. Her afsløres nogle reflektioner om den nordiske startupscene og om de nordiske iværksættere.
Den aktive business angel peger på, at nordiske startups laver gode produkter, men markedsfører sig selv dårligt.
“Generelt er iværksættere fra de nordiske lande meget gode håndværkere. Vi laver rigtig gode produkter. Jeg tror, det kommer af, at vi historisk har haft fantastiske ressourcer. Men vi er meget dårlige til markedsføring. De nordiske lande har fokuseret meget på at skabe værdi, men ikke på kommunikation,” forklarer Hampus Jakobsson i et interview til NordicStartupBits.com.
Udover sine +20 investeringer i nordiske startups har Hampus Jakobsson selv startet flere digitale iværksættervirksomheder. Han deltager aktivt på startup scenen til diverse events og har desuden også selv hentet investeringer. Han solgte sit startup The Astonishing Tribe (TAT) til Blackberry i 2010.
Mød Hampus Jakobsson til TechBBQ den 20. maj i København
Mangel på kapital hæmmer global skalering
Vi spurgte Hampus Jakobsson, hvorfor han mener, at vi ser relativt få milliarder dollars lande hos startups fra de nordiske lande.
“Jeg tror ikke, at problemet er mangel på ambitioner. Jeg tror, problemet er mangel på visioner og store mål. Når jeg taler med grundlæggerne af et almindeligt amerikansk startup, så ønsker de at rejse 15.-20.000.000 dollars i finansiering. Mange nordiske opstartsvirksomheder er tilfredse, hvis de kan få finansiering, så de kan køre i yderligere tre måneder,” siger Hampus Jakobsson, der altså differentierer mellem ambitioner og visioner.
På trods af nogle af de problemer, der findes i netop de nordiske lande, er Hampus Jakobsson glad for at agere som business angel, der investerer i nordiske startups.
“Danmark og Sverige er begge i top 10, når det kommer til investeringsafkast på startups. Så potentialet er meget stort. Men skandinavere får ikke nok venturekapital, og derfor kan de ikke skalere globalt særlig hurtigt. Det er et stort problem,” forklarer han.
Norden mangler volumen og et mere sexet brand
Men hvordan kan Norden så konkurrere med startup mekka Silicon Valley i San Francisco?
“I Norden er der måske 15 fremtrædende angel-investorer, og jeg kender dem alle sammen (red.: Jesper Buch, Klaus Nyengaard, Hjalmar Winbladh m. fl.). Hvis du er én dag i San Francisco, vil du møde 15 angel-investorer uden at vide det, fordi økosystemet er så stort.”
Han peger på, at volumen i sig selv er en udfordring. Der findes simpelthen kun en håndfuld aktive business angels i de nordiske lande – noget der ikke kan fremtrylles, men opstår over tid og forhåbentligt vil stige sammen med antallet af succesfulde startups.
Læs også: Tonsser lander spændende angel investering
“En anden ting er, at i Silicon Valley er iværksætterne kongerne. I Norden minder det at være iværksætter mindre om at være en visionær person, og mere om at være udstødt. Iværksætteri er blevet mindre undergrund, men det er endnu ikke det første valg for de unge. I Berlin er det kunstneren, der er kongen, og i London er det bankfolk,” siger Hampus Jakobsson, der mener, at iværksætteriet stadig kan blive endnu mere sexet i Norden.
Hampus Jakobsson sidste anbefaling er, at de nordiske iværksættere bør løse reelle problemer og kommunikere meget mere – meget mere!
“10x din markedsføring og kommunikation, vær mere stolt, og vis din vilje til at ændre verden. Og vær mere frygtløs,” afslutter han.
Hør mere fra Hampus Jakobsson, når han er på scenen til dette års TechBBQ den 20. maj i København.
3 kommentarer