Der mangler løsningsforslag i debatten om flygtningestrømmen, mener drengene bag Ideanote. Derfor har de nu startet en kampagne, der skal indsamle danskernes ideer til præsentation på Christiansborg.
”Det hele er blevet så polariseret. Det er blevet til et spørgsmål om en simpel løsning på et komplekst problem.”
Sådan siger Jesper Juel Jensen, CEO hos firmaet Ideanote, om snakken om de mange flygtninge, der kom og kommer til Danmark. Derfor startede de kampagnen ”Ideer, som hjælper”, hvor danskerne kan komme med deres egne bud på, hvordan Danmark bedst håndterer de udfordringer, der følger med strømmen af mennesker til landet.
”Der opstår et hav af helt konkrete udfordringer, når man skal modtage de mange tusind flygtninge, som Danmark skal i 2016. Alligevel var der kun fokus på de helt store linjer,” siger Jesper Juhl Jensen.
Ideen kom til teamet bag Ideanote på et møde i et sommerhus en fredag eftermiddag. Allerede onsdagen efter var de i gang – ringede rundt til de danske ungdomspartier og til Dansk Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp.
”Ideen er, at det ikke skal være endnu et debatforum. Det er et sted, hvor man forholder sig løsningsorienteret til de problemstillinger, som Dansk Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp har hjulpet os med at definere,” forklarer Jesper Juel Jensen.
Han mener, debatten manglede noget konstruktivitet, og netop Ideanote, mente han, havde det produkt, som skulle til for at organisere løsningsforslagene.
”Vi går meget op i at have en positiv indflydelse, og vi havde behov for at vise, at Ideanote kan bruges til andre ting end intern innovation. Men vi har ikke gjort det i kommercielt øjemed. Vi får noget ud af det, fordi vi føler vi går på arbejde og gør en forskel,” siger Jesper Juel Jensen.
Men som han selv er inde på, så kan debatten hurtigt få en hård tone. Platformen ”Ideer, som hjælper” tillader holdningsbaserede ideer, men Jesper Juel Jensen og teamet tillader sig at slette de helt beskidte, ukonstruktive opslag.
Tager ideerne med til Christiansborg
De ideer, som Dansk Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp udvælger, skal så præsenteres på Christiansborg i slutningen af februar.
Du kan nå det endnu, hvis du selv går med et konstruktivt løsningsforslag i maven. Tilmeld dig kampagnen her: Ideer som hjælper frem til 17. februar 2016, hvorefter man modtager en e-mail med invitation til den online platform.
Ideanote er et idéværktøj for virksomheder, som giver de ansatte mulighed for at få indflydelse på den fremtidige udvikling. Desuden er Ideanote blandt de 11 iværksættervirksomheder, som Dansk Aktie Analyse har udvalgt som de firmaer, man skal holde øje med i 2016.
Ideanotes kampagne ”Ideer, som hjælper” er blevet til med hjælp fra Dansk Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp og størstedelen af de danske ungdomspartier; Danmarks Socialdemokratiske Ungdom; Venstres Ungdom, Konservativ Ungdom; Socialistisk Folkepartis Ungdom; Radikal Ungdom; Dansk Folkepartis Ungdom; Alternativets Unge, Kristendemokratisk Ungdomsparti og Liberal Alliances Ungdom.