…Og hvis det ikke allerede er det, så er måske på tide at det bliver det! E-mail marketing giver nemlig et markant bedre ROI end de fleste andre markedsføringsformer. Ekspert i e-mailmarketing Jonas Christiansen giver sine bedste tips til god e-mailmarkedsføring.
Jonas Christiansen har status af “email nørd” hos e-handelsbureauet Conversio. Her skræddersyr han e-mail marketing kampagner til webshops som Slikhaar Shop. Han forklarer at e-mailmarkedsføring for ham er en af de absolut mest effektive måde at markedsføre sig som webshop overfor sine kunder.
Han forklarer at e-mail marketing adskiller sig markant fra andre former for online markedsføring ved at være ‘permissions baseret’. Det vil sige, at dem man markedsfører sig over for med e-mails, nyhedsbrev, tilbudsmail og så videre har givet samtykke til, at man må kontakte dem, og dermed har de allerede vist interesse for dit produkt, din service eller virksomhed.
“Vi snakker meget om B2C og B2B når emnet falder på markedsføring, men faktum er, at flere og flere personer siger nej tak til reklamer i postkassen og vil hellere høre på nogle personer der har noget interessant og relevant at sige,” forklarer Jonas Christiansen og fortsætter:
“Enter e-mail marketing! For her snakker vi ikke om B2C eller B2B. Her snakker vi nemlig P2P (Person-2-Person), og så er det lige meget, om vi snakker til en privatperson hjemme i stuen eller en account manager på kontoret.”
Han uddyber at e-mail marketing ofte bliver sammenlignet med andre former for online markedsføring såsom AdWords, SEO og bannerannoncering.
“Det skal de være mere end velkommne til, men den ‘return-on-investment’ du kan hive hjem på et nyhedsbrev, slår de andre med flere længder,” bedyrer han.
Han forklarer, at en af grundene til at e-mail marketing er så effektivt er, at man på e-mail er en ‘ægte’ person, der skriver til en anden person.
“Et godt råd er derfor, at man skal personalisere sit nyhedsbrev, så det ikke er den store, farlige virksomhed, der prøver at tvinge varer ned i halsen på forbrugerne, men derimod Michael, Henriette eller Pernille fra den respektive virksomhed, der faktisk har noget på hjerte – og et godt tilbud,” siger Jonas Christiansen
Du er uafhængig af facebook og google
I modsætning til andre online markedsføringsmetoder er e-mail marketing uafhængigt af andre platforme end din egen. Det er i følge Jonas Christensen endnu en af de klare fordele ved metoden.
“Google er et firma, Facebook er et firma, blogs og bannerannoncering drives af firmaer. Og disse firmaer kan i bund og grund bestemme over din markedsføring,” forklarer han.
“Google kan ændre i deres algoritme, så alt det arbejde, du har lagt i at SEO-optimere din hjemmeside ikke længere er brugbart. Facebook kan ændre sin algoritme, så ud af alle de følgere, du har knoklet for at få er det kun 8%, der nu ser det du skriver. Med mindre du fatter tegnedrengen.”
Google er et godt eksempel da de så sent som tirsdag den 23. februar ændrede antallet af viste AdWords-annoncer på deres side med store konsekvenser for deres annoncører.
Læs også: Markant ændring i Google: Annoncerne i højre side fjernes
“Det er lidt som at fjerne over halvdelen af stolene i en stoledans, men antallet af deltagere er det samme. Det betyder, at du nu skal byde endnu højere for at få vist dine annoncer,” fortæller Jonas Christiansen.
“Alt imens sidder jeg med en stor, fed e-mailliste som jeg har bygget op over en længere periode. Den er der ingen andre end mig, der ejer, og jeg kan selv bestemme, hvornår jeg vil sende et nyhedsbrev, hvor mange jeg vil sende det nyhedsbrev til og hvad nyhedsbrevet skal indeholde.
Du må ikke være bange for slåfejl
Jonas Christensen fortæller at det er vigtigt ikke at blive for benovet over at skulle sende en e-mail ud til måske tusondvis af kunders private indbakker.
“For at få succes med din e-mailmarkedsføring kræver det, at du ikke er bange. Du må endelig ikke holde dig tilbage, selvom du er bange for at sætte et komma forkert eller lave en stavefejl. Jeg møder også folk, der tænker at e-mailmarkedsføring ikke virker i netop deres branche. Den holder altså ikke. Hvis der allerede er kunder i butikken i dag, så er der også potentielle læsere af nyhedsbrevet,” påpeger han.
Jonas Christensen mener også, at det er vigtigt at tænke indhold før design og teste på alt, man kan komme i tanke om. Bare ikke på én gang – en ting ad gangen.
Det behøver ikke at tage al din tid
Det kan være utrolig ressourcekrævende at personalisere sin e-mailmarkedsføring, hvis ikke man gør sit forarbejde, indrømmer Jonas Christiansen. Derfor anbefaler han, at man gør sig umage for at få de helt rigtige informationer, når man modtager en tilmelding, og så skal man have en handlingsplan for, hvad der kommer til at ske med tilmeldingen. Derefter kan det meste automatiseres.
“Mit bedste råd til startups er bare at komme i gang. Hellere i dag end i morgen,” siger Jonas Chrstiansen afslutningsvist.
Der findes både gratis og billige systemer til at håndtere nyhedsbrevsudsendelser, så med få kroner på lommen, er det nemt at komme i gang.