Når digitale gadgets som smartwatches og pulsure giver os indblik i vores søvnmønstre og maxpuls, ser vi den store fordel af den nyeste udvikling. Derudover åbner det også for helt nye og bedre muligheder for dataindsamling til forskning og behandling i sundhedsvæsnet.
Men de smarte gadgets kan også fungere som digitale sladrehanke, der kan forvandle vores mest personlige informationer til en salgsvare, hvis ikke vi forstår, hvordan vi skal beskytte de informationer, vi giver dem adgang til. Ifølge forsker og lektor ved Institut for Kultur og Kommunikation, Anja Bechmann, udgør vores delekultur en særlig udfordring for de personfølsomme oplysninger, og hun efterlyser mere fokus på dilemmaet fra politisk hold.
Digitaliseringen af alting betyder, at der samles data om den enkelte borgere af private og offentlige, af kommercielle og ikke-kommercielle aktører. Dilemmaet opstår i debatten om, hvad der skal ske med de data, vi indsamler og deler i denne mere og mere digitaliserede verden, og hvem der skal have adgang til det.
For en ting er, at vi fra situation til situation giver tilladelse til, at en app eller en myndighed indsamler data om os – men hvem bliver disse data delt med efterfølgende?
Anja Bechmann holder under Internet Week Denmark, blandt andet oplæg om data og privatliv i forbindelse med wearables. Hun påpeger, at det datadrevne samfund mangler etiske rammer for personlige data, og efterspørger politikere, der har større digital forståelse.
“Lige nu har vi ikke stor forståelse for den dele-kultur, vi lever i, og for hvad der egentlig sker med vores data og hvilke fodspor, vi sætter, når vi bevæger os rundt på nettet. Det øger risikoen for tab og misbrug af følsomme oplysninger. Med overgangen til brug af smartwatches og andre wearables i for eksempel sundhedssektoren, hvor vi begynder at trække borgernes biologiske data såsom puls, blodsukker og søvnrytme, intensiveres behovet for bedre politiske rammer og rettigheder for borgeren,” mener Anja Bechmann.
Anja Bechmann mener ikke, vi er klar på det etiske område i forhold til de digitale muligheder, der byder sig lige om hjørnet. Særligt når data stammer fra gadgets tættere og tættere på brugernes krop og fysiske reaktioner, er danskerne ikke klar nok over, hvor meget data sladrer.
Under heldags-arrangementet ’Smartwatches – Fitness Gadget or even Research Tool’ tirsdag den 10. maj 2016 taler Anja Bechmann under emnet: The ubiquitous internet & cross-device services: Facebook as data case, analytical algorithms and privacy”
Læs også: Internetweek Denmark 2016 skydes i gang