De er avisernes svar på Spotify eller iTunes og har vundet frem i USA, Tyskland og Holland. Tidligere i år lancerede de deres app, og hollandske Blendle har nu nået én million registrerede brugere til deres disruptive platform.
Medierne er i krise. De store dagblade bliver beskåret i timer, mandskab, udgivelser. Der skal tænkes nyt, men det er svært at implementere betaling for noget, som mange længe har fået gratis – nemlig nyheder på nettet. Men det hollandske startup Blendle fik i starten af året stor opmærksom for sin digitale aviskiosk, hvor man kun betaler pr. artikel. Og interessen er der endnu. Over én million brugere har nu registreret sig på avisernes iTunes, skriver TechCrunch.
Læs også: Peblish: Journalistikkens nye vagthund?
Det har taget Blendle lidt over to år at nå op på så mange brugere. Ideen blev født af Marten Blankesteijn og Alexander Klöpping fra Holland. I 2014 startede Blendle ud med aviser og medier fra Holland og Tyskland, men udvidede til USA kort efter lanceringen. Over det seneste år er forretningen ifølge TechCrunch vokset 300 procent, og brugerne vil have mere end 20 millioner artikler at vælge mellem på platformen ved udgangen af 2016.
Kun 20 procent er betalende brugere
Ikke alle registrerede brugere er dog aktive. Men antallet af månedlige aktive brugere er alligevel kommet op på flere hundrede tusinder, siger redaktør Michaël Jarjour til TechCrunch, som fortæller at omkring 20 procent af brugerne bliver betalende kunder.
Også i Danmark fik Blendles nye take på betalt journalistik opmærksomhed i medierne. Blendle bruger nemlig ikke samme tricks som medierne herhjemme med betalingsmure og specialabonnementer. På Blendle er der ingen betalingsmur. Der er ikke kun ét medie i dit abonnement. I stedet betaler man som bruger pr. artikel og har mange forskellige aviser at vælge imellem.
Læs også: Nyt medie satser på Facebooks Instant Articles
I dag får mange deres nyheder på sociale medier som Facebook og Twitter. Her bliver nyhederne filtreret af algoritmer, og det vil Blendle undgå. Her er det i stedet det redaktionelle team, der udvælger, hvad de mener er kvalitetsjournalistik. Blendle er dog i gang med at teste en feature, der personaliserer nyhedsstrømmen, skriver TechCrunch.
Tidligere på sommeren lancerede Blendle så en app, så brugerne kan få deres nyhedsfix, hvorend de er. Artikler på Blendle koster typisk mellem 10 og 90 cents. Bryder man sig ikke om den artikel, man fik hentet, gælder ”fuld tilfredshed eller pengene tilbage.”
Blendle er ikke en konkurrent til medierne
Til Fagbladet Journalisten udtalte den ene stifter Marten Blankesteijn i april måned, at Blendle ikke er en konkurrent til de hollandske medier. Faktisk skaffer startuppet medierne flere millioner euro i indtægter på årsbasis, for Blendle beholder bare 30 procent af beløbet, mens de resterende 70 procent går til udgiveren. Beløbene er dog relativt små for de enkelte medier, men som Marten Blankesteijn påpeger, er Blendles rolle at skabe ekstra indtægter fremfor at være hovedindtægtskilden.
De Persgroup, som opkøbte Berlinske Media herhjemme, var som mange andre medier nervøse for kannibalisering, men ifølge Marten Blankesteijn ringer De Persgroep nu til abonnenter for at høre, om de bruger Blendle. Indtil videre har udgiverne ikke kunne finde noget negativt ved platformen.
Blendle har dog ikke planer om at udvide til flere lande i den nærmeste fremtid, da de fokuserer på kerneforretningen i Tyskland og USA.