Arkiver

BusinessNyhederSustainable Tech

Nu skal den kollektive trafik være bæredygtig: Elbusser til danske byer

Elbusser

Det er ikke længere kun Tesla, Drive Now og Spiri der lokker med grøn kørsel. Mandag har København fået sine første hurtigopladende, grønne elbusser. I 2017 får også Aarhus rene elbusser samt hybridbusser i flåden.

Mandag kan københavnerne se grønne busser med antenner køre lydløst gennem gaderne. København har nemlig fået to nye elbusser, som skal gøre den kollektive trafik lidt grønnere.

Tilbage i 2009 satte Københavns Kommune det ambitiøse klimamål, at hovedstaden skal være CO2-neutral i 2025. For at nå det mål, vil byens overborgmester, Frank Jensen, blandt andet omlægge byens busruter fra diesel til el.

I en toårig periode kommer de to nye elbusser med hurtigopladning til at køre blandt de almindelige busser på linje 3A mellem Nordhavn og Valbyparken, skriver Københavns Kommune på deres hjemmeside.

Brugerne glæder sig

Busserne er blevet mødt med hurra-råb på Facebook, og udsigterne er da også lovende til en mere miljøvenlig flåde af bybusser. I maj vurderede Siemes i en rapport, at de 33 buslinjer, der helt eller delvist finansieres af Københavns Kommune, godt kan køres af elbusser, og at busserne vil være det bedste valg for København.

Læs også: Delebilskoncept vil gøre det overflødigt at eje: Kør gratis med passager

Nu er forsøget altså sat i gang mellem kommunen, Movia og E.ON Danmark. Busserne kører på 100 procnet ren energi med strøm fra danske havvindmøller, og de er tre til fire gange mere energieffektive end almindelige busser. Desuden er de næsten støjfrie og har ingen udstødning.

Også Aarhus får grønne elbusser

Tilbage i foråret kunne også Aarhus berette om, at byen i 2017 får leveret 16 nye ledbusser, hvoraf de fire bliver rene elbusser og fire styks bliver hybrider mellem diesel og el. Det bliver her Linje 5A, der bliver elbussernes testbane.

Indtil nu har det ellers mest været privat transport og personbiler, der har stået for den grønne kørsel i byerne med startups som Spiri og Drive Now og kommunernes indkøb af elbilerne til omsorgssektoren. Med den nye type elbusser håber Københavns Kommune nu på at komme et stort skridt nærmere en CO2-neutral hovedstad.

Skriv et svar