Arkiver

BusinessPlatformSponsoreret indhold

Startup har succes med at udbrede musik til folket

Musikundervisning

Ventelisterne til de offentlige musikskoler er lange, men lysten til at spille på klaver og guitar lader sig ikke dæmpe. Et startup ansætter med sin platform undervisere som timelærere og matcher elever til netop den rette blokfløjte- eller guitarekspert. Det kræver styr på administration og tal såvel som noder og toner.

Blokfløjte, klaver, keyboard, guitar og kor har nok været del af manges barndom. Timer henslæbt i musiklokaler eller på musikskoler inde i byen for at lære det nyeste radiohit eller imponere ved bålet og i bandet. Og den interesse er ikke faldet med årene. Musik kan stadig vække et eller andet i os mennesker – det vidner de mange tv-programmer da også om – men med efterspørgslen har udbuddet svært ved at følge med og de mange interesserede kræver god styr påantallet administrationen.

Læs også: Online musikundervisning skal mindske ventelisterne

Ifølge Asbjørn Eggers, stifter af Musikundervisning.dk, er der knap 15.000 på venteliste til de offentlige musikskoler. Derfor oprettede han sin platform for musikundervisning i 2014. Ikke som konkurrence, men som supplement til de eksisterende udbud. Siden er de vokset støt både i af ansatte undervisere og tilknyttede elever.

”Vi kan endnu tydeligere se behovet nu, og det er stigende. Jeg har slet ikke haft tid til at undervise selv i to år, fordi det er et fuldtidsarbejde at drive virksomheden. Men jeg er glad for den udvikling og stolt over, hvor langt vi er nået. Jeg ser store muligheder foran os, både digitalt og på kontoret,” siger Asbjørn Eggers.

Udvidelse kræver skarp administration

I december eller januar regner de med at udvide udbuddet på hjemmesiden til også at omfatte onlinelektioner. Og Musikundervisning.dk ser også på mulighederne for at starte op i Holland, som minder meget om Danmark, men hvor den offentlige musikskole er blevet nedlagt. Derudover kigger de på at få gang i et fremtidigt samarbejde med de offentlige musikskoler herhjemme.

Udvidelsen af forretningen kræver dog endnu bedre styr på administrationen. Helt tilbage i Asbjørn Eggers spæde start som musikiværksætter i 2010 havde han et andet domæne. Men her var det frit for alle at oprette en underviserprofil. Med Musikundervisning.dk kom der fokus på kvalitetstjek og sikkerhed. Og det krævede professionelt hjælp.

”Vi screener alle, som ansøger for at blive ansat hos os. Derudover ville vi gene skabe sikkerhed om betalig og sikre lønnen for vores ansatte undervisere,” fortæller Asbjørn Eggers.

Professionelle varetager lønnen, så platformen kan fokusere på musikken

Her faldt valget på ProLøn, som Asbjørn Eggers fik anbefalet gennem sit netværk.

”Vi står jo for alt med betaling og afregning; vi ville lave en forretningsplatform, en service, så underviserne ikke skal tænke på lønadministration og skat. Det gør vi gennem ProLøn,” fortæller han.

På den måde har Asbjørn Eggers kunnen fokusere på andre dele af forretningen i stedet for at skulle opfinde den dybe tallerken med lønudbetaling. Det er bare rart for ham – og for musikunderviserne.

”De er glade for, at den del bliver varetaget for dem. Ofte er det en træls opgave at skulle håndtere procenter og skat og penge. De er jo ansat som timelærere hos os, det ligner faktisk meget aftenskolemodellen, og derfor er det vigtigt, at det er en stabil service, der har styr på administrationen, så de kan have fokus på at booke timer,” siger Asbjørn Eggers.

Skriv et svar