Arkiver

HardwareNyhederSoftware

Dansk startup vil mindske lufthavnskøen med nyt røntgensystem

Forskere fra DTU Fysik har sammen med den nystartede virksomhed Exruptive arbejdet på at udvikle et nyt og mere effektivt røntgensystem til lufthavnskontrollen. Om alt går vel, er det snart slut med de lange og tunge køer ved sikkerhedstjekket, når du skal på ferie.

De fleste har prøvet at stå og sukke og måske endda himle lidt med øjnene i køen i lufthavnen. For man har fri, man er egentlig allerede på ferie, og det sidste man har lyst til, er at stå i en langsom kø og skulle have alle sine ting ud og pakke ned igen.

Det kan det nye system fra Exruptive måske lave om på. Det nye røntgensystem er udviklet i fællesskab med en række DTU-forskere, som har udviklet et kamera, der via 32 farvekanaler kan definere materialets art, mens det gennemlyses.

Med systemet skal man blot lægge sine ting op på en trolley, som så køres gennem røntgen for at se, om man medbringer noget, man skulle have ladet være derhjemme. På den måde går det meget hurtigere, da man ikke behøver at have væskebeholdere og laptop eller iPad op af bagagen. Maskinen kan tjekke tingene igennem nede i tasken.

Det nye system arbejder nemlig med et kamera, som kan skabe en slags 3D-fremstilling af elementerne i tasken, sådan så der ikke er nogen ting, der ender med at ”skygge” for hinanden. Det har ellers været et af problemerne, man har arbejdet med før.

Røntgensystemet arbejder nemlig med en inkorporeret algoritme, der hurtigt kan genkende de unikke farvesignaturer fra potentielt farlige elementer, som lufthavnssikkerheden skal tage sig af.

Luftfartsindustrien trænger til optimering

Idéen opstod gennem en design-tilgang til luftfartsindustrien. Flere af idéens ophavsmænd har erfaring fra branchen og de genvordigheder, man slås med i security-afdelingen og luftfartsbranchen generelt. Derfor begyndte de at tænke i en interaktiv trolley, der kan guide de rejsende nemmere og hurtigere gennem lufthavnen, forsyne dem med relevant information eller tilbud tilpasset deres segment.

De skal blot scanne boardingpasset og så hjælper en tablet-del på trolleyen med alt, hvad man kan begære af information til turen. Derfra opstod så idéen om en trolley, der kunne køres direkte igennem en scanner, så passagererne slap for den frustrerende ventetid ved security-delen.

For som Exruptives CEO, Jakob Schmidt, påpeger, handler deres produkt ikke kun om røntgen-delen. Der er lige så meget et kommercielt aspekt i det samlede system.

”Hvis man kan få passagerne hurtigere igennem security, så har de mere overskud til at ose rundt, og det kan give ekstra trafik i shopping-området. Det hele handler egentlig om at gøre turen mere behagelig og gnidningsfri for de rejsende,” forklarer han.

Data omsat til kommercielt produkt

Exruptive kom i kontakt med DTU’s forskere for omkring tre år siden, hvor de hurtigt lavede en fælles ansøgning om kapitaltilskud fra Innovationsfonden. Forskerne var nemlig lige så interesserede i projektet, som Exruptive var.

”Samarbejdet er forløbet rigtigt godt. Danmark er videnskabeligt set meget gode til røntgen, der har bare ikke været skabt så mange kommercielle ting ud af den viden indtil nu. Men forskerne ved en masse om både røntgen og billedanalyse, og det har vi nydt meget godt af i udviklingen af vores produkt,” forklarer Jakob Schmidt.

Og hans oplevelse af samarbejdet har også været, at forskerne har delt engagementet i at skabe et konkret produkt.

“Vi har haft meget fokus på, at samarbejdet skulle udmønte sig i noget, der kunne bruges i en industriel sammenhæng. Og det, tror jeg, har været en af årsagerne til samarbejdets succes. At vi har kunnet give forskerne en form for praktisk modspil,” tilføjer han.

Derfor overvejer de også kraftigt, om deres påtænkte udviklingsafdeling skal ligge hos Scion DTU. Det vil nemlig være yderst relevant at placere afdelingen tæt på de ressourcer og kompetencer, som Scion DTU kan tilbyde, fortæller Jakob Schmidt.

Tester i kunstig lufthavn

Lige nu er systemet med røntgenapparatet og de interaktive trolleyer i gang med en testperiode i Exruptives testcenter.

”Vi har skabt en kunstig lufthavn, hvor vi har inviteret omkring 650 frivillige fra lokalmiljøet til at komme ud og afprøve systemet,” fortæller Jakob Schmidt.

De har kørt en testperiode i løbet af de sidste par uger, så nu skal de i gang med at analysere alle de indløbne data, og se, hvor kræfterne eventuelt skal sættes ind nu. Og hvis alt følger planen, så kan vi støde på Exruptives interaktive trolleys og optimerede røntgenmaskiner i lufthavnen inden for blot et par år.

Skriv et svar