BLOG: Tirsdag fik startuppet SokMig.dk deres ilddåb i Løvens Hule. Den opmærksomme seer vil nok mene, at de blev mere eller mindre slagtet, men efter programmet, som blev optaget i april i år, har startuppet fået en millionindsprøjtning fra en ny investor. CEO og medstifter Carl-Emil Poulsen fortæller her om forløbet.
Skrevet af: Carl-Emil Poulsen, iværksætter
Lad os blot være ærlige: De fleste, der så programmet, vil nok sidde tilbage med fornemmelsen af, at vi fik nogle læsterlige klø. En af løverne – Jesper Buch – brugte udtrykket “det bliver en slagtebænk fra min side”, og det var også sådan det føltes, da vi stod foran rullende kameraer.
Som nystartet virksomhed skal man tage de chancer, man får, og det var samme tilgang, vi havde, da vi blev kontaktet af United TV, der stod for produktionen for DR af Løvens Hule. Er vi blevet klogere: Ja, helt klart. Vi havde fejlvurderet tv-formatet. Men det er vores fejl, og vi er ikke sure på nogen af den grund. Man lærer ikke noget at blive siddende hjemme i kælderen, men ved i stedet at kaste sig ud i mulighederne. For os blev det til en grundig omgang medietræning.
Ny investor skyder fire millioner ind i SokMig.dk
Vores fokus i 2015 var på at bygge det rigtige fundament, og derfor var omsætningen ikke imponerende, da vi deltog i optagelserne. Vores mål havde ikke været på at banke omsætningen i vejret så hurtigt som muligt, men på at skabe det rigtige fundament, så vi havde de rigtige kvalitetsvarer, en helt perfekt distribution og en webbutik, hvor folk kan finde ud af bestille på deres mobiltelefon.
I løbet af udsendelsen af Løvens Hule fortalte vi, at SokMig.dk fik 100 nye abonnenter om måneden, og at vi regnede med en omsætning på én million i 2016. Tallene imponerede heller ikke løverne, der mente at vi burde have opnået flere hundrede nye abonnenter hver måned på det tidspunkt.
Selv om det ikke imponerede løverne, så nåede vi vores mål – og mere til. Her seks måneder senere får vi cirka 1500 nye abonnenter hver måned, og vi har siden programmet fået mere end 10.000 abonnenter og vækster støt, og forventningerne til fremtiden er store. Det er altså gået bedre, end vi selv havde turde drømme om.
Løverne mente, at vi prissatte firmaet for højt og næsten hele udsendelsen kom til at handle om det. Under optagelserne fortalte vi, at vi stod med et tilbud fra en investor, som ville investere to millioner i firmaet mod en ejerandel på 10 procent. Desværre blev den del klippet helt ud af programmet, og når man fjerner dette kerne-argument, så fremstår vores egne vurderinger meget mere useriøst. Det ærgrer os, at produktionsselskabet ikke gav plads til den væsentlige pointe, som havde nuanceret udsendelsen.
Et simpelt koncept – baseret på grundigt forarbejde
Men i dag er vores fokus heldigvis et helt andet sted.
Efter sommerferien har en ny investor skudt fire millioner kroner i firmaet, hvilket er fire gange mere, end vi bad om i “Løvens Hule”. Det giver os mulighed for at sætte fuld fart på at skaffe kunder i både Danmark, Norge, Tyskland, Holland, Spanien og USA.
Bag opstarten af Sokmig.dk ligger et stort forarbejde, som man ikke får indtryk af i udsendelsen af Løvens Hule. Her blot nogle af de mange ting, vi har været igennem:
Et håndtryk i bjergene i Kina
Vi er meget nøjeregnende med de produkter, vi sælger, og var gennem lange processer og mange mulige leverandører i Tyrkiet, Indonesien og Pakistan, som alle blev fravalgt. Enten fandt vi ikke producenterne troværdige, eller også var vi ikke trygge ved, at der var taget de rigtige miljøhensyn under produktionen. Men til sidst fandt vi den rigtige producent i Kina.
Vi har selv besøgt fabrikken for med egne øjne for at tjekke kvaliteten og for at sikre os, at der er tale om ordnede forhold. Der er ikke noget der sikrer både kvalitet og leverancer så meget, som at stå langt ude i et bjergområde efter en lang dag på fabriksbesøg, og besegle en aftale med et rigtigt håndtryk to mennesker imellem.
På samme måde har vi været turen igennem med strømpebukser, hvor vi har lavet bruger-workshops med kvinder, der har gjort os klogere på deres behov. Også her har vi knoklet, indtil vi fandt den bedste producent og specialist i netop strømpebukser i Italien. Vi er nu oppe på seks forskellige produkter, og det er samme grundige fremgangsmåde – uanset om det er sokker, underbukser, strømpebukser, tamponer, kaffe eller barbergrej.
Fokus på pris og bekvemmelighed
Både salg og distribution kan lyde simpelt, for alle kan jo starte en webshop og sende pakker af sted til kunderne. Men mange glemmer alle de detaljer, der skal på plads for at gøre hele processen overskuelig, simpel og let for kunderne – i alle led.
Hos Sokmig.dk sender vi ikke pakker, for det vil blot give vores kunder et nyt problem: At de skal ud og hente varerne på et af de posthuse, der efterhånden er rigtig lang vej til. Derfor sørger vi for at vacuumpakke varerne, så de kan sendes som breve, der kommer helt hjem til vores kunder. Det er billigere, hurtigere og langt nemmere for kunderne.
Kunderne behøver heller ikke bekymre sig om konstant stigende priser på post. Vi har gennemresearchet et hav af distributionsmåder, og har valgt at sende varerne fra Holland, hvilket er både hurtigere og langt billigere, uanset om sokkerne skal til USA, Spanien eller Danmark.
Bestillingsprocessen er også gjort simpel og overskuelig. Mange netbutikker er så omfattende, at det tager en evighed at navigere gennem de mange muligheder. Det rimer dårligt med, at hovedparten af internetbrugen nu om dage foregår på mobiltelefonen.
Vi har taget konsekvensen fuldt ud, så hvert website kun tilbyder én vare. Det betyder at 60 procent af vore kunder i dag bestiller fra deres mobiltelefon. Det er ret unikt for dansk internethandel.
Vores filosofi er, at det skal være nemt i alle led at være kunde hos SokMig.dk, at man med få klik kan få opgaven af vejen – og så slippe for at tænke på det mere. For der er en masse andre ting, som er sjovere og mere livgivende end at købe sokker og underbukser. Den opgave må folk gerne tørre af på os.