AirBnb udvider nu forretningen fra at være en platform for udlejning af boliger til også at omfatte guidede ture fra lokale. Den nye feature, kaldet Trips, bliver lanceret inden for tre hovedområder.
I nat lancerede AirBnb et nyt tiltag, som skal bringe magien tilbage i rejserne og lade lokale vise de besøgende, hvad der virkelig findes i byerne væk fra turistmagneterne og den slagne vej. Konceptet hedder Trips, og det skal lære os ikke blot at dele vores hjem men også vores erfaringer.
”Indtil nu har AirBnb handlet om at dele sit hjem. I dag lancerer vi Trips og samler, hvor du bor, hvad du laver, og hvilke mennesker du møder på ét og same sted. Vi ønsker at gøre rejser magiske igen ved at sætte mennesket tilbage i hjertet af alle rejser,” siger CEO i AirBnb Brian Chesky.
En trebenet feature
Trips bliver lanceret inden for tre hovedområder; Homes, Experiences og Places.
Trips lanceres med 500 Experiences, eller oplevelser, i 12 byer verden over; Los Angeles, San Francisco, Miami, Detroit, Havanna, London, Paris, Firenze, Nairobi, Cape Town, Tokyo og Seoul. Kommende værter kan i disse byer kan også anmode om at tilbyde egne oplevelser samt i yderligere 39 byer, som er på tegnebrættet til Trips.
Oplevelserne kan omfatte alt fra trøffeljagt, workshops med smauraisværd eller prøvekørsel af klassiske biler. Aktiviteterne afhænger nemlig af, hvad de lokale eksperter opretter. Der findes også Experiences, hvor gæster kan give tilbage til lokalsamfundet gennem non-profit organisationer. Om det hænger sammen med virksomhedens seneste stormfulde tid i medierne, nævner pressemeddelelsen ikke noget om.
Lokalkendskab er i fokus
Places skal fungere som et alternativ til overfyldte turistmå, hvor lokalkendskab er i fokus – allerede tidligere på året advokerede Airbnb for at søge væk fra turistmagneterne og opleve lokale perler.
Places kan igen deles op i tre; Insider Guidebooks, Meet Ups og Audio-gåture, hvor lokalbefolkningen bliver opfordret til at dele deres indsigter og skjulte skatte i nabolaget. I første omgang bliver 100 Insider Guidebooks tilgængelige i Los Angeles, San Francisco, Havanna, Nairobi, Detroit og Seoul. Desuden vil Places også indeholde over én million individuelle anbefalinger fra AirBnbs lokale værter verden over.
For at kunne tilbyde audio-gåture har AirBnb lavet et samarbejde med Detour, som lanceres i Los Angeles, men udvides til San Francisco, Paris, London, Tokyo og Seoul i foråret 2017.
Trips skal gøre rejser mere sociale
Et ekstra socialt aspekt i Places kommer ind med Meet Ups, hvor lokale virksomheder får mulighed for at blive værter for arrangementer for AirBnb-gæster og lokale eksempelvis med restaurantbookingplatformen Resy, som i fremtiden vil gøre det muligt for gæster at booke borde på lokale restauranter direkte i AirBnb-appen.
Sammen Experiences kan rejsende booke indkvartering, Homes, med adgang til over tre millioner hjem på tværs af 191 lande.
På sigt er det meningen, at Trips også skal omfatte områderne Flight og Services.
Læs også: AirBnb står til at modtage kapital i millardklassen
Oprettelsen af Trips har krævet en ny proces for identitetsgodkendelse, hvor værter og gæster vil blive bedt om at scanne et officielt dokument som pas eller kørekort samt en selfie. Godkendelsen er påkrævet af alle brugere af Experiences.