Arkiver

Content Ad SpaceSponsoreret indhold

Store muligheder for online virksomheder via Black Friday

Blackfriday er en festdag for forbrugerne og for dem der godt kan lide et godt tilbud og spare en masse penge.

Det er en amerikansk tradition, men dog en dag der er værd at bide mærke i, da der på denne dag er flere og bedre tilbud end på alle andre dage i løbet af året. Det er også for alvor en dag, der har vundet sit indtog i Danmark og har siden 2014, hvor det var den sjette største salgsdag i Danmark nogensinde, fortsat med at bryde rekorder og alt tyder på, at denne udvikling kun vil fortsætte.

Black Fridays udvikling

Black Friday er den 24. november og startede historiemæssigt på grund af at mange offentlige ansatte i USA havde fri på denne dag, som falder dagen efter Thanksgiving. Derfor havde arbejderne tid til at gå på indkøb og dette blev imødeset, af flere butikker med flere tilbud og udsalg for at tiltrække nye og flere kunder til. Black Friday har siden kun vokset og har de seneste elleve-tolv år været Amerikas travleste dag for forhandlere landet over.

 

Der er derfor ingen tvivl om at Black Friday skaber rammen for gode muligheder, både som forbruger, men også fra en virksomheds synspunkt, da der her er store omsætningsmuligheder.

Flere og flere danske forbrugere og virksomheder har da også fået øjnene op for denne mulighed, både via detail handel, men også via online handel. Handel på internettet har udviklet sig til at udgøre en høj andel af de køb vi foretager os og derfor er virksomheder også begyndt at fokusere mere og mere på den online del af Black Friday.

Der er da også her flere fordele, da den online del af Black Friday allerede starter kl. 00:00 og folk derfor har muligheden for at blive senere oppe dagen før Black Friday, i stedet for at skulle vågne tidligt og haste til diverse butikker for at få fingrene i de bedste tilbud. Mange virksomheder er derfor begyndt at satse stort på den online del, da der også her er rigtig store muligheder for at lave en høj omsætning.

Online Black Friday

Hvordan forbereder man sig så som virksomhed for at få det bedste resultater ud af Online Black Friday?

Der er her flere tiltag en virksomhed kan gøre for at tiltrække sig kunder til deres online webshop. Der skal til at starte med analyseres og besluttes præcis hvilken salgsstrategi der skal implementeres for virksomheden. Beslutningen skal helst tages så tidligt i processen som muligt, både så der kan analyseres hvor meget rabat man skal tilbydes, så der er tid til at dette kan kommunikeres ud til forbrugerne. Det er her vigtigt at kunne kommunikere dette, så tidligt som muligt, da der også er stor konkurrence på Black Friday og forbrugerne kan have en betænkningstid før køb.

En anbefaling er at oprette gode landing sider på ens webshop og optimere meta titler og beskrivelser for disse produktkategorier og varer som sælges på Black Friday. Dette skal gøres, så virksomheden kan opnå de bedste placeringer og de bedste resultater, når kunderne søger efter tilbud og Black Friday på google. Flere og flere virksomheder bruger også andre sociale medier for at skabe opmærksomhed omkring dem selv og deres tilbud på Black Friday. Flere bruger nu facebook, hvor der kan oprettes et event for dagen, som her kan skabe opmærksomhed og tiltrække kunder til. Andre muligheder er Instagram og snapchat, hvor der her kan deles billeder og film der skaber opmærksomhed og giver forbrugerne information omkring virksomhedens tilbud på dagen og give fokus på deres tiltag via deres online webshop.

Cykelexperten.dk

Et eksempel på en virksomhed som igen dette år satser stærkt på Black Friday 2017 og allerede nu, har fastsat deres tilbud og strategi for dagen er Cykelexperten.dk.

De har oprettet egen landingsside på deres online shop, som allerede nu viser nogle af de tilbud der vil være tilgængelige på deres shop denne dag. Her kan forbrugerne bl.a. se at det er muligt at købe en ny cykel med en prisbesparelse på over 30 % eller en cykeltrøje med besparelse på over 60 %.

Cykelexperten strategi med Black Friday er også at skabe generel opmærksomhed omkring virksomheden, der kan hjælpe dem med at profilere endnu yderligere fremover. Da denne dag er blandt de højeste salgsdage i Danmark er der nemlig mange forbruger og mulige kunder at hente, da den ikke kun kan skabe en høj omsætning på dagen, men kan også blive brugt som et middel i den generelle marketingsstrategi på længere sigt.

Black Friday er derfor en mærkedag for virksomheder og er en dag der burde implementeres og indgå i alles marketing strategi både via detail handel, såvel som via online handel, da omsætning og vækst mulighederne høje.

Skriv et svar