Det er populært at gå på musikskole, hvilket har resulteret i markant længere ventelister til trods for de 800 millioner kroner, som de offentlige musikskoler fik til samme formål i 2015. Nu skal det vise sig, om en digitalisering af branchen kan komme de lange ventelister til livs.
Den stigende interesse for musikundervisning kan muligvis forklares med talentprogrammer som eksempelvis X-factor og Voice, siger musikskolekonsulent Niels Græsholm, der står bag rapporten for Kunststyrelsen. En venteliste på cirka 10.000 potentielle elever bevidner, at efterspørgslen på musikundervisning stiger kontinuerligt, men musikskolerne kan ikke følge med.
Tilbage i 2010 startede Asbjørn Eggers portalen Musikundervisning.dk af samme årsag, interessen for musik og de manglende muligheder for at undervise eller blive undervist.
Læs også: Musikunderviseren.dk – her finder musikundervisere og elever hinanden
“Jeg kommer selv fra MGK, en forskole for musikkonservatoriet. Jeg oplevede, hvordan det var at undervise. Jeg søgte selv privatelever, men det var svært at finde elever, og eleverne havde svært ved at finde kvalificerede undervisere,” konstaterer Asbjørn Eggers, stifter af Musikundervisning.dk
Live-steaming undervisning
Musikundervisning.dk er en ny form for musikskole, hvor undervisningen foregår hos eleven, hjemme hos underviseren eller i et øvelokale tilknyttet underviseren. Portalen har i dag 220 kvalificerede undervisere tilknyttet og 300 faste elever. Næste milepæl for virksomheden bliver at skabe et skype-lignende værktøj til online undervisning, som Asbjørn Eggers mener kan komme de lange ventelister til livs.
“Vores lancering af online undervisning vil komme i løbet af 2016. Vi vil lave en god og stabil løsning, så undervisere og elever føler, at det giver dem ekstra værdi i forhold til den fysiske undervisning,” fortæller Asbjørn Eggers.
At digitalisere traditionelle brancher har vist sig givende gentagne gange, men at skabe en løsning, som skal erstatte eller supplere fysisk undervisning, kræver de rette teknologiske værktøjer.
“Det udfordrende ved at udvikle online undervisning er at gøre teknologien stabil nok. Eleverne og underviserne skal føle, at de får noget godt ud af at tage undervisningen via computeren i stedet for i den fysiske verden,” fortæller Asbjørn Eggers.
Geografi har ikke længere betydning
Asbjørn understreger dog vigtigheden af, at den online undervisning bør være et supplement til den fysiske undervisning. Eleven vil altid få mest ud af fysisk tilstedeværelse, men samtidig kan undervisningsformen blive en erstatning for de musikinteresserede, der befinder sig i de byer, hvor man ikke har mulighed for at møde både fleksibilitet og kvalificerede musikere, da de som oftest samler sig i de større byer.
“Fremadrettet vil vi stadig have fokus på undervisning i den fysiske verden og udbygge dette i form af holdundervisning, fleksibilitet og mængden af undervisere,” afslutter Asbjørn Egger.
Online musikundervisning bliver i bedste fald et supplement til den fysiske undervisning, som også kan mindske de nuværende ventelister, hvis man spørger Asbjørn.
Det er gode nyheder, at der er stigende interesse for musikundervisning på musikskolerne – hvis det er sandt. Jeg har desværre min tvivl, men den kan I forhåbentlig modbevise. Har I et link til rapporten fra Kunststyrelsen, som I bygger jeres fakta på?
Tak for din kommentar Lasse, vi er enige! Min formulering har ikke været klar nok, jeg har plukket et citat ud fra DR´s artikel, hvor musikskolekonsulent Niels Græsholm, der står bag rapporten har udtalt sig om en eventuelt forklaring på den stigende interesse. Formuleringen er ændret, og skal muligvis tages med forbehold – der er jo også en stigende grad af selvrealisering og fokus på musikken i form af blogs, magsiner ect., men talent-programmerne bør heller ej afvises som værende en faktor for den stigende interesse. Tal på ventelister osv. kan findes her – http://www.kulturstyrelsen.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/Musik/Musikskoler_og_MGK/Musikskolerapport_2010-12.pdf
Tak for svar og link til rapporten, Sisse. Det står slet ikke så slemt til, som jeg regnede med 🙂
Men når Niels udtaler, at det er blevet mere populært (og du i forlængelse heraf taler om en stigende interesse for) at gå på musikskole, så er jeg ikke umiddelbart enig. Antallet på venteliste er ganske vist steget med 3.000 personer fra 2009-20012 (ifølge rapporten), men antallet af elever på musikskolerne er i samme periode faldet med 6.000. Det må vel samlet set betegnes som en faldende interesse?
Det er svært at konkludere det ene eller det andet, men jeg tror også vi skal have in mente, at der er kommet mange nye former for musikundervisning, som eks. musikundervisning.dk der tilbyder fleksible løsninger, og dermed spredes eleverne ud. Hvis skolernes ventelister stiger samtidig med at elevantallet falder, så må der jo være noget galt med deres effektivitet – men det er et komplekst og ikke mindst spændende område. 🙂