Nyheden om indstillingen til Årets Iværksætterpris 2014 kom lige efter Trendonsline interviewede René Brøndberg-Bras. Hans produkt Mobilize Me hjælper børn med kognitive handicaps og bliver lige nu kickstartet af fageksperter i hele Europa.
Det er ikke helt almindelige børn, René vil hjælpe. Han er nemlig selv far til en dreng med autisme. Og derfor manglede han nogle redskaber til at strukturere en god start på dagen for ham og hans søn. Med en interesse for IT blev løsningen derfor digital.
”Mobilize Me er et system til personer med kognitive handicaps og deres støttepersoner. Systemet er opbygget som en app med to sider: én til afvikler, som er personen med et kognitivt handicap og én, som henvender sig til støttepersoner, der måtte have interesse i at planlægge afviklerens dag.” fortæller René til Trendsonline.dk i Incuba Science Park i Aarhus, hvor virksomheden holder til.
Brugeren i centrum og tidlig implementering af stakeholders er nøglen
Renés søn havde et reelt problem. René løste det og er nu ved at udvikle en salgsplatform for hans produkt, som han har udviklet på siden 2012. Hans virksomhed vandt ligeledes IT-Award Innovationsprisen i 2013 (Som Trendsonline.dk skrev om her)
”Selvom jeg er nået til et virkelig spændende level med min idé – så er det stadig op af bakke!” smiler René.
Hans så-gør-jeg-det-fandeme-selv mentalitet stråler ud af ham og driver hans forretning til at blive meget afgørende for institutioner og dermed familier til børn og unge med fx autisme.
”Jeg tog i allerførste omgang kontakt til fagpersoner inden for området. Jeg vidste, at det var dem, der kunne skaffe mig oplysninger, om hvor jeg skulle gå hen med min idé.”
Og det viste sig at være et klogt træk. Han lod en overlæge fra børnepsykiatrisk afdeling sidde med i hans advisory board, og dette vidnede om, at Renés idé var troværdig.
”Jeg ville gerne være sikker på, at jeg ikke gjorde nogen skade med mit produkt.”
Og derfor testede han produktet i sin egen hverdag med sin søn og fik hjælp til resten af testfasen af eksperter inden for feltet, da han hurtigt kom i kontakt med disse og gjorde dem til stakeholders fra start.
Risikovillighed
René troede så meget på sin idé, at han solgte sin nye bil for at få råd til prototyping og udvikling af sit produkt, som startede med en Android telefon, købt i Aldi for 400 kr.
I hans gamle slidte Ford Mondeo fra 1999 kørte han sidste måned 7700 km rundt til forskellige institutioner. Han har valgt at starte der frem for at få kommunale og regionale spillere på banen.
”Institutionerne kommer med en hurtigere feedback. Og det gør mit produkt mindre komplekst. Det er jo børnenes hverdag, jeg vil forbedre, så produktet skal være så simpelt som muligt.”
Men kommunale beslutningstagere og større organisationer er samtidig det skridt, der medvirker til, at Renés virksomhed kan skaleres op. Derfor har han involveret Autismeenheden i Region Midt og Autisme Center Syd i Aabenraa for at implementere og teste hans produkt yderligere. Og denne strategi har vist sig at være ganske fordelagtig for hans virksomhed.
”De ser så meget potentiale i mit produkt, at de har foreslået selv at gå ud og demonstrere det til andre organisationer, blandt andet National Autistic Society i England, og forhandle det til institutioner i tyskland,” forklarer René.
Ja da
Når man hører Renés historie, får man lyst til mere. Og under interviewet viser René også, hvordan app’en fungerer.
“Som autist har du mange skift i din hverdag. Skift som for os almindelige mennesker er rutine. Men for autister kan de virke uoverskuelige og uoverkommelige. Det kan fx være din morgen rutine. Du skal børste tænder, gå på toilettet, rede hår, tage tøj på og smøre creme i ansigtet. Og så skal du måske have noget deo under armene. Min app er tidsindstillet og viser rækkefølgen visuelt, så du kan se, hvilke ting du skal gøre først. Og når du disse ting inden for den afgrænsede tid, så er der en belønning i form af spil på Ipad’en.”
En sådan app kunne for en normal person måske også være en meget god vejledning, til en morgenrutine – men den gør altså en verden til forskel for børn med autisme, fortæller René.
”Hvis vi kan vidensdele morgenens gang, med fx pædagogerne eller læreren henne i skolen, kan de få et indblik i, hvordan barnets humør er i dag. Og ikke nok med det, det bliver samtidig en ren succes for barnet, når det når sine rutiner. Og på den måde undgår han eller hun at starte dagen med fejl og skuffelser – og i stedet få en positiv start på dagen.”
Next step
René fortæller at selve idéen har været en succes indtil nu, og at han samtidig har teamet op med Arosii – som er de videnstunge drenge inden for det tekniske omkring hans app. Og derfor kan han nu fokusere fuldt ud på salg. Han har netop landet en aftale om forhandling af Mobilize Me hos en forhandler af hjælpemidler i Oslo, som hjælpemiddelcentralerne i Norge anbefalede.
”Det er jo en vild proces. Og mit produkt kan jeg jo blive ved med at udvikle på. Men det er samtidig rart, for så bliver jeg aldrig arbejdsløs,” slutter han med en kærkomment smil.
Trendsonline.dk ønsker Mobilize Me lykke til i erobringen af det Nordeuropæiske marked og glæder sig til at følge eventyret om at hjælpe børn med kognitive handicaps til en bedre hverdag.
I see a lot of interesting posts on your page.
You have to spend a lot of time writing, i know how to save you
a lot of time, there is a tool that creates unique,
SEO friendly posts in couple of minutes, just type in google – k2 unlimited
content