Vi kan noget med lyd i Danmark. Med lydvirksomheder som B&O, AiAiAi og Libratone, som sidste år blev solgt for et trecifret millionbeløb, er der et stort potentiale i danske lydiværksættere. Med en Kickstarter-kampagne slutter Audiocase sig til gruppen af musikalske startups fra Danmark. Af Tina Søndergaard
Selvom Audiocase først lancerede deres Kickstarter-kampagne den 27. februar under Crowd15 eventet, så har startuppet allerede nu indsamlet langt over det beløb de havde som målsætning. Med ca. 18 dage tilbage af kampagnen kan teamet nu begynde at glæde sig til det næste skridt i udviklingen af den bærbare, trådløse højttaler.
Læs også: Sådan var Nordens største crowdevent
Erfarne lyd-mænd bag bærbare højtalere
Audiocase består af to personer, som elsker at arbejde med musik. Sammen arbejder de med det erklærede mål at bringe lydkvaliteten med ind i trådløse højttalere.
Søren Larsen er CEO og stifter af Audiocase. Han er uddannet på Copenhagen Business School og har en dyb passion for teknologi og at bygge sine egne højttalere. Mikkel Thorup Pedersen er Interaction Designer og startede egentlig som praktikant hos Audiocase, men er nu en fast del af virksomheden. Har har en masse “insider-viden” fra musikbranchen, da han har arbejdet som DJ i en årrække.
Deres produkt er en ny bærbar, trådløs højttaler, som skal give en god lyd-oplevelse uanset om den er placeret udendørs eller indendørs. Den er udstyret med den seneste Bluetooth-teknologi og kan forbindes med næsten alle enheder via en Bluetooth-forbindelse.
Højttaleren har et indbygget batteri som sikrer mindst 12 timers non-stop spilletid og kan holde op til 24 timer på en enkel opladning. Den vejer 6 kg og er dermed meget transportabel, mens den samtidig indeholder en professionel højttaler, som sørger for den bedste mulige lydoplevelse, uanset hvor den er.
Læs også: Dansk startup fokuserer på en musikindustri i transformation
Lyd-mænd bor i lydens hus – naturligvis
Audiocase er også den senest tilkomne beboer i Vækstfabrikken Lydens Hus, som er et kontorfællesskab dedikeret til virksomheder som arbejder inden for musikindustrien. Søren Larsen understreger at vækstfabrikken har spillet en stor rolle i udviklingen af Audiocase og har hjulpet teamet på vej mod succesen.
“At være en del af Lydens Hus er fedt! Menneskerne der er fantastiske. Man kan altid få god feedback på en idé fordi alle er involverede i musikindustrien. De har spillet en stop rolle i at få os derhen hvor vi er i dag, og det er vi evigt taknemmelige for,” fortæller Søren Larsen.
Læs også: Vækstfabrik vil skabe Europas bedste udviklingsmiljø for lydiværksættere
Forrygende succes på Kickstarter
Allerede dagen efter lanceringen på Kickstarter nåede indsamlingen 40% af vejen, godt hjulpet af Kickstarter selv, som udvalgte Audiocase som “Staff pick”, og gav højttaleren plads på deres internationale forside.
Ti dage senere, den 7. marts nåede Audiocase-teamet deres mål på 150.000 kroner, og i skrivende stund er startuppet snublende tæt på at runde 180.000 kroner. Med over to uger til kampagnen ender, er der ingen, der ved, hvor meget startuppet kan nå at indsamle.
Læs interview med Søren Larsen på NordicStartupBits
1 kommentar