Arkiver

BusinessNyhederUngt Tech

Dansk rejseportal udfordrer giganter med lave priser

Johannes Zwicky Nembooking

Rejseportalen Nembooking.com vil med lave priser udfordre de store hotelbookingsiders dominans i de mest populære europæiske storbyer. Flere hundrede hoteller er allerede med.

I et lagerlokale på Nørrebro omdannet til kontor, byder den kun 23-årige direktør Johannes Zwicky op til en ændring af vores vaner for booking af hotelophold. Eller i hvert fald begyndelsen på den.

“Vi vil være Europas største site for booking af getaways,” siger Johannes Zwicky om sit startup Nembooking.com.

Går i kødet på Hotels.com

Den unge iværksætter forklarer, at et getaway typisk er et besøg i en storby på et 4-5-stjernet hotel i 2-4 dage, typisk for to personer, ofte med en middag inkluderet – og alt sammen til en kraftigt nedsat pris.

Johannes Zwicky, direktør i og stifter af Nembooking.com.
Johannes Zwicky, direktør i og stifter af Nembooking.com.

“Vi har udviklet et produkt, som først og fremmest er nemt og ekstremt billigt for forbrugerne. Dertil kommer, at hotellerne jubler over at få en ny salgskanal til gæster, der er kommet for at spise og hygge sig – og ikke kun for at sove på hotellet. Dermed er vi med vores koncept en klar trussel mod bookingsider, der kun sælger værelser.«

Johannes Zwicky vil gerne være helt konkret, i forhold til hvem han er ude efter at gå i struben på: Hotels.com og Booking.com.

Fra idé til benarbejde

Det hele begyndte med en idé. Sammen med vennen og forretningspartneren Nicolaj Munch begyndte Johannes for to år siden at lave aftaler med flere hundrede hoteller i Europa igennem virksomheden C Inside. Overnatninger på disse hoteller blev solgt gennem diverse rejsesites i Danmark, Sverige, Holland og Frankrig.

“Vi er sælgere. Vi arbejdede fra tidlig morgen til sen aften med at ringe til hoteller. Når vi havde en række aftaler i en by, sad en af os på et fly næste dag til byen for at lukke aftalerne. Det skabte resultater, og i dag hjælper C Inside flere hundrede hoteller med at sælge hotelovernatninger året rundt,” forklarer Johannes Zwicky.

Læs også: Momondo slår alle rekorder med investering på 754 mio. kr.

Titusindvis af solgte overnatninger senere, har Johannes Zwicky og hans fire mand store team gennem et par uger lavet en test til en mindre e-mail-database på 5.000 modtagere, der havde indvilget i at modtage tilbud. Resultatet var positivt – og Nembooking.com ser ifølge Johannes Zwicky ud til efter første måned, at kunne dække det endnu lille teams lønninger og øvrige driftsudgifter.

En kamp mod giganterne for hotel og rejsende

“Danskernes normale bookingadfærd er ekstremt dyrt for hotellet – og indirekte også for kunden selv. Vores koncept går ud på at give både hotellet og kunden kontante fordele,” siger Johannes Zwicky og forklarer dette nærmere:

“Kunden får en langt bedre pris på 4- og 5-stjernede hoteller, mens hotellet får bedre mulighed for ekstra salg i form af middage i hotellets restaurant, wellness og andre tilvalg. Den mulighed er guld værd for hotellerne, der ikke kan leve kun af at sælge værelser – og slet ikke med det nuværende dyre setup hos de store bookingportaler.”

For at få mange bookinger, er det nødvendigt for mange hoteller at bruge bookingsider som Hotels.com og Booking.com, som i mange tilfælde er en dyr fornøjelse for både hotel og rejsende.

Betalingen til bookingsiderne stiger, jo højere et hotel vil ligge i søgningerne. Bookingsiderne kræver ofte, at hotellet ikke sælger værelser billigere andre steder end på deres bookingside, og da det betyder, at hotellernes egne sider altid vil være dyrere, gør det hotellet endnu mere bundet til bookingsiderne.

Læs også: Ticket2Travel vil konkurrere på kundeservice for flyrejsende

Nembooking.com laver i stedet billige pakkerejser på hotellerne.

“Vi laver en pakke som hotellet og kunden bliver glade for. Typisk inkluderer dette middag, adgang til spa/wellness, fitness, og så videre. Ved at inkludere mere i tilbuddet sikrer vi, at både kunderne og hotellerne bliver gladere for deres køb,” forklarer Johannes Zwicky om, hvordan Nembooking.com er anderledes end de velkendte bookingsider.

I Danmark har vi flere set flere iværksættervirksomheder inden for rejsebranchen det senere år med både rejsebureauet Ticket2Travel, og Comundu der digitaliserer rejsen for hostels og backpackere rundt om i verden. Iværksættervirksomhederne har den danske rejsesøgemaskine Momondo, der fik den hidtil største investering sidste år på 754 mio. kr., som et forbillede, når de giver sig i kast med at ændre den måde vi rejser på.

nembooking
Nembooking.com-teamet fra venstre mod højre: Tanja Bøgemose (skribent/kundeservice), Gitte Petersen (skribent/kundeservice), Johannes Zwicky (direktør og stifter), Niels Junker (ansvarlig for kundesupport). Pressefoto.

1 kommentar

  • Det er jo fint I med store ord vil være Europas største. Dog har I så valgt et navn som “nembooking”? Ja jeg forstår det vitterligt ikke. Jeres hjemmeside er for uprofessionel. Der er for få deals. Det er forvirrende.

    Jeg vil gerne vove og påstå at denne hjemmeside eller virksomhed er død om maks 1 år.

Skriv et svar