Autobutler bliver størst på det tyske marked

Autobutler er på kun et år blevet den hurtigst voksende tyske værkstedsportal og opruster nu med mange flere værksteder. De fleste store tyske værkstedskæder har lavet aftale med værkstedsportalen, der buldrer frem på det tyske marked og alene i sidste kvartal af 2014 fik 1500 nye værksteder. Af Tina Søndergaard

Krigen om markedet for digitale værkstedskunder er benhård på Europas største bilmarked Tyskland, hvor der ud over danske Autobutler er en række lokale aktører. Alligevel er det lykkedes værkstedsportalen at få de største værkstedskæder med på portalen. Det har, alene i de sidste tre måneder, givet 1500 nye værksteder, som byder på opgaver fra tyske bilkunder.

Samarbejde med eBay gav pote

Autobutlers indtog i Tyskland er faktisk gået så godt, at administrerende direktør og medstifter Christian Legêne nu tilbringer største delen af sin tid på landekontoret i Berlin.

”I Danmark har vi længe haft en dominerende position og med udenlandske investorer i ryggen, har vi nu også indhentet de fleste konkurrenter i Tyskland. Efter at vi i efteråret lavede en samarbejdsaftale med tyske eBay, er det nu lykkedes os at få alle de største kædeværksteder med,” forklarer Christian Legêne.

Aftalen med eBay kom i stand i efteråret 2014 og leder alle eBay-klienter, som søger efter værkstedstilbud direkte videre til Autobutlers værksteder. Dermed fik Autobutler adgang til eBays 11 millioner brugere med ét slag og blev cementeret som en seriøs medspiller på det tyske marked. Det er dette “hack”, som har gjort, at Autobutler.de er ved at vokse sig større end sit danske moderselskab.

Læs også: Autobutler hædret efter fire års fortsat vækst

Tyskland overhaler Danmark i 2015 

Værkstedsbranchen i Europa har lange og konservative traditioner, men med Autobutlers udbredelse i Europa, tyder det på at branchen i disse år for alvor begynder at blive mere digital og benytte sig af de nye muligheder for at nå bilejerne.

Siden Autobutler åbnede for tyske kunder i begyndelsen af 2014 er det gået stærkt, og der er i dag 20 tyske medarbejdere, som hjælper vækstvirksomheden med at håndtere de mange kunder og værksteder. De sidste fire måneder har der været 20.000 forespørgsler fra bilejerne og forventningen er at Tyskland bliver den største del af Autobutlers forretning og overhaler Danmark i 2015 med over 100.000 konkrete forespørgsler på værkstedsopgaver.Christian Legene

 “Det tyske marked er anderledes end Danmark, fordi bilerne dels er nyere, dels er bilejerne parate til at køre længere for at få et godt kvalitetsværksted. Og så er markedet Europas største, hvilket giver en masse muligheder for en vækstvirksomhed som vores,” forklarer Christian Legêne, og fortsætter:

“Samtidig har aktørerne forsømt de nye digitale medier, – hvilket har åbnet en dør for Autobutler. Det viser at den danske tilgang med åbne priser, brugerbedømmelser og høje kvalitetskrav til værksteder kan blive den næste eksportsucces.”

Autobutler har fordoblet deres omsætning hvert år siden etableringen i 2010 og målet for 2015 er intet mindre end at blive Europas største online markedsplads for bilreparationer.

Læs også: Autobutler får investering på 43 millioner fra Index Ventures

Læs også

Top