Dansk vaskerigigant investerer i renseri-startup

Textil- og vaskerigiganten Berendsen har netop investeret et ukendt beløb i den halvandet år gamle renseri-service Washa. Investeringen skal give Washa større muskler til at udvikle konceptet yderligere.

Det er gået hurtigt i 2015 for de tre unge iværksættere Karim Ben M’Barek, Jannick Christensen og Max Børglum Stripp, som etablerede startuppet Washa i 2014. Mindre end halvandet år senere har Washa vasket 30 tons tøj for omkring 10.000 private kunder, og nu har vaskegiganten Berendsen investeret i virksomheden, skriver Washa i en pressemeddelelse.

Medstifter og CEO for Washa, Karim Ben M'Barek

Medstifter og CEO for Washa, Karim Ben M’Barek

”Vi er meget tilfredse med, at Berendsen har valgt at investere i Washa. De er førende inden for vaskeindustrien og giver os mulighed for at levere endnu bedre produkter til vores kunder og udvikle vores koncept yderligere,” siger Karim Ben M’Barek, CEO i Washa i en pressemeddelelse tirsdag.

Han fortsætter: ”Det er gået over al forventning, siden vi startede i februar 2014. Hvis vi skal blive ved med at vokse, så kræver det, at vi kan garantere vores kunder en høj kvalitet hver eneste gang. Det kan Berendsen bestemt hjælpe os med.”

Samarbejde førte til investering
Washa startede som en klassisk “garagestartup”, hvor de unge iværksættere vaskede og tørrede kundernes tøj hjemme i deres lejligheder. De var blevet trætte af bøvlet med vasketider og maskiner, der ikke virkede.

Siden da er virksomheden blevet professionaliseret, og Washa bruger nu Berendsens faciliteter til at vaske og rense kundernes tøj. Det var det samarbejde, som indledte dialogen mellem de to virksomheder og i dag er mundet ud i en investering.

Torben Gelineck, COuntry Manager, Berendsen

Torben Gelineck, COuntry Manager, Berendsen

”Washa er en ny måde at få vasket sit tøj på. De har ramt et hul i markedet, hvor folk ikke nødvendigvis vil bruge tid på at vaske tøj i en stresset hverdag. Med vores knowhow inden for vask, logistik og miljø tror vi på, at vi kan bringe Washa til et nyt niveau,” siger Torben Gelineck, Country Manager hos Berendsen.

Netop miljøet er også i højsædet hos startuppet, der blandt andet har, fået det nordisk svanemærke, som den hidtil eneste renseri-service.

Læs også: Accelerace klar til at spotte nye, lovende startups

Washa allerede anerkendt blandt startups
Den stigende interesse for Washa og deres forretningsmodel har også afspejlet sig i, at virksomheden i maj vandt en Nordic Startup Award som “Årets Bootstrapped”, det vil sige de er det startup i Norden, som på bedste vis udnytter de forhåndenværende ressourcer i virksomheden uden input ude fra.

Læs også: Her er de danske vindere af Nordic Startup Awards

Startuppet var også nominerede til E-Handelsprisen i år, hvor de løb af sted med en tredjeplads for “Bedste nye e-handelsvirksomhed”.

I februar blev Washa udvalgt til at deltage i Accelerace’s seks måneders accelerator-program, som stiller eksperter til rådighed for nystartede virksomheder for at udvikle deres forretning og blive til selvbærende virksomheder.

 

Læs også

2 kommentar

  1. Pingback: Løve-pitch gav pote for Washa | Trendsonline.dk

Top