Vi kender det alle sammen, bilen går i stykker og man skal til at finde et sted hvor den kan repareres. Man ved det alt for godt, man skal bruge mængder af tid for at finde den rigtige automekaniker. Men hvad hvis man kunne få en butler til at gøre arbejdet for en, en der kendte til ens behov og vidste om det var afstand eller pris der var det vigtigste. Det var med den pain i markedet at Peter Michael Oxholm Zigler kom på ideen til Autobutler
“Det er en ide der har været længe undervejs, det er ca. to år siden vi startede på at arbejde på den. Vi ville tage det bedste fra internettet, hvor man har internettets gennemsigtighed og overføre denne gennemsigtighed til folk der var på udkig efter en automekaniker”.
En total softwareløsning
Autobutler brugte det første halve år efter ideen var kommet til dem til at sonderer markedet og snakke med værksteder og brugere for at finde ud af om ideen havde grundlag for succes. Dem de snakkede med var meget positive omkring tiltaget og herefter gik de allerede videre med at lave værkstedsaftaler. Stifterne kommer selv med en Cand Merc baggrund fra CBS og valgte derfor hurtigt at teame op med nogle dygtige programmører.
“Det man ikke ved med Autobutler, det er meget mere end en hjemmeside, det er en meget stor softwareløsning vi har udviklet helt fra bunden. Et sted hvor værkstederne kan finde deres kunder, registrere deres ratings mv. Det var vigtigt for os at det blev et brugbart værktøj som værkstederne brugte og ikke bare en hjemmeside, og hvis man kan give dem et værktøj som de bruger i dagligdagen så giver det dem også en afhængighed til produktet”
Autobutlers strategi med at lave en softwareløsning til værkstederne kan virke lidt satset, men det er flot de er kommet til hvor de er i dag og har skabt den entry barriere for andre der vil ind i markedet. Med værkstedernes tætte tilknytning til Autobutler.dk har de fra starten af gjort det meget svært for andre.
Ruby, PHP eller .Net
De to stiftere der begge kommer fra CBS havde fokus på salg og eksekvering og derfor var fokus på udvikling ikke så stor i starten og hvis man spørger dem nu om de ville gøre noget om, så er det netop dette fokus der bliver rettet ind på.
“Vi skulle have fået en udvikler mere med fra starten. Vi havde kun to udviklere på i starten, så da vi lancerede første gang var det virkelig en beta beta”, siger Peter og fortsætter.
“Dette havde måske også betydet noget for valget af programmeringssprog, og her skulle vi nok have tænkt lidt over om det var klogt at vælge at kode det i Ruby frem for PHP eller .Net.”
Som startup er det meget vigtigt at fra starten af måle og veje fordele ved programmeringssprog. Ruby er nemt at gå til (red. siger programmører), men der er få rigtige dygtige i Danmark, hvorimod PHP programmører kan man finde på hvert gadehjørne. Hvis Autobutler havde haft dette fokus og tænkt på noget af det de havde lært på CBS, udbud og efterspørgsel, så havde valget måske faldet på PHP i stedet for.
“Autobutler er skabt for at forbrugeren kan træffe et informeret valg og få en fair værkstedsregning”
For mange startups kan det være svært at vælge hvor man skal bruge tiden og hvad man skal gøre. Men erfaringer viser at acceleratorprogrammer kan betyde utrolig meget for en startup, så det er et af de steder hvor man bare skal have fokus. Denne oplevelse havde Autobutler også efter en tur i Startupbootcamp møllen.
“Vi havde behov for flere teknikere og det var en god måde at komme ind i deres netværk på. Vi vidste markedspotentialet var der og at forbrugerne var der men vi manglede flere programmører”.
“Vi havde ikke det store netværk indenfor programmører, og gennem Startupbootcamp kom vi i forbindelse med en række spændende prgrammører. På et acceleratorprogram bliver 2+2 hurtigt 5. Jeg synes det er mærkeligt, man ikke gør det meget meget mere, det er kun en gevinst for alle der deltager. i dag har vi fået et kæmpe netværk i miljøet og dem kan trække på hvis vi har brug for at vende en probemstilling er på udkig efter partnere eller lign”.
Sociale medier og PR
Man vender hver en krone som startup og marketingbudget er næsten ikke eksisterende, det handler om at udnytte de gratis muligheder der er og her er de sociale medier og PR nogle rigtig gode muligheder. Autobutler havde en klar PR strategi og brugte meget tid på hele tiden løbende komme med information og holde journalisterne opdateret.
“Vi har gjort en kæmpe indsats for at få PR, vi brugte rigtig meget af vores tid på at lave pressemeddelelser og finde frem til de rigtige journalister. Vi lavede gode aftaler med no cure no pay, og når vi tjente noget reinvestere vi hver enkelt krone til markedsførring”
Autobutler ligger allerede lunt i svinget og har etableret samarbejde med EkstraBladet, FDM og mange flere, deres valg af samarbejdspartnere har givet dem en god traktion og i dag kan de kigge tilbage på den tilgang de havde når de gik i dialog med samarbejdspartnere.
“Vi vidste at medierne i dag har svært ved at tjene penge på annoncering. De er ved at redefinere deres forretning og har meget fokus på hvordan de kan gøre dette online uden annoncering. Her kunne vi komme med en pakke til dem og fortælle dem om Autobutler og give dem et cut hver gang der kom en bruger fra deres side over til os”.
Autobutlers stiftere havde med deres baggrund fra CBS fokus på forretningsmodel fra den spæde start. De har i dag gennem advisoryboard og efter interview med flere værksteder en prismodel på plads der virker helt rigtig. Autobutler tager et signup-fee fra værkstederne for at være med på Autobutler og en betaling for formidling af opgaverne
Autobutler har fået meget ved at være med på Startupbootcamp og står i dag med en softwareløsning og har den rigtige platform til succes. De har eksekveret godt og står i dag med en RFQ service (Request for Quotation) som allerede nu har positioneret sig massivt i markedet og samtidig lavet en entry barriere der gør det svært at komme ind på deres marked. De har fulgt en opskrift man som startup godt kan følge hvis man vil have en større chance for succes.
4 kommentarer