Falcon Social offentliggjorde i mandags en serie a runde med tyske Target Partners og Northcap på over 45 millioner kroner. Vi lavede en lille Storify på historien, men synes at denne massive investering helt klart var et interview værdigt, så i går besøgte vi Falcon Social, der sidder i Skindergade i København K.
Salg og vækst i en unik skala
Fra fire til 50 medarbejdere på et år, det er det Falcon Social har bedrevet. Det er tydeligt, der er fokus på en ting hos Falcon Social, og det er salg, og hvis de fortsætter med deres voldsomme vækstrater er der i slutningen af 2014 100 kollegaer på kontoret hos dem.
Northcap hjalp til med at bygge fundamentet
Falcon Social modtog tilbage i juni sidste år en investering på et lille millionbeløb fra Northcap. Foruden investeringen gav det også Falcon Social et netværk til de rigtige personer og især sælgere med den helt rigtige DNA. Og gennem dette netværk fandt de fundamentet, den nuværende slagsdirektør, for Falcon Socials salgsorganisation.
Denne DNA og ånd er smittet af i organisationen og kan mærkes, når man træder ind af døren, det er noget mange startups kunne lære af, for her dufter af sælgere, der er på jagt efter det næste trofæ.
Store spillere bliver opkøbt
Falcon Social lå på dette tidspunkt som en lille spiller i det globale marked, men der var allerede interesse fra potentielle investorer, men de var alle bange for de helt store spillere ville vinde markedet før dem.
“Der har været en del interesse fra det jeg kalder Bankers with no balls, de var bange fordi der var så mange konkurrenter”
Men Ulrik havde is i maven og var sikker på at tendenser i markedet ville pege i deres retning og efter nogle af de helt store globale spillere, Buddymedia blev solgt til CRM giganten Salesforce for over $683 millioner og Oracle opkøbte en anden stor spiller Virtrue for over $300 millioner, var Ulrik sikker på at der lå en unik mulighed og ventede foran dem.
Ulrik præsenterede en massiv vækstplan for Thomas Weilby Knudsen fra Northcap og fortalte, at nu var det nu, de skulle træde massivt på speederen. Få dage efter var de gået fra tredje gear op i femte gear med en vækstplan, der skulle sikre dem internationel kunder i hopetal.
Ulrik vidste der skulle kapital til og i bedste sælger stil lavede han en cold canvas mail kampagne rettet mod VC i Europa. Dette er ikke det der normalt anbefales man gør, men for Ulrik havde han sendt madding ud og Target Partners i Tyskland bed på.
“Jeg bliver ringet op af Kurt Mueller, som bor i Chicago og har taget to firmaer på NASDAQ.”, fortæller Ulrik og fortsætter
“Vi mødtes og klikkede rigtig godt og for mig er det vigtigt at det er nogle jeg kan godt personligt med, for de skal ind i bestyrelsen på the long run. Kurt fra Target sagde til mig, at de har behandlet over 12.000 cases, hvor de kun havde investeret i 29 i hele deres levetid. Herefter sagde han at de var den mest interessante case de havde set”, siger Ulrik Bo Larsen og venter lige et kort øjeblik inden han fortsætter sætningen.
“Her ventede jeg på de sagde: Denne uge eller måned, men der kom ikke mere. Vi var den bedste case de havde behandlet – nogensinde!”
Interessen bliver større
Efter et besøg hos Falcon Social i slutningen af deres tredje salgskvartal sidste år blev interessen endnu større fra Target Partners og som Ulrik tealtralsk fortæller det, så blev de næsten mødt at jubi råb og en salgschef, der stod med champagnesablen og poppede champagne da Kurt Muller og de andre folk fra Target Partners kom ud fra mødelokalet med Ulrik.
Efter lidt tid var Ulrik sammen med Northcap nede og besøge Target Partners og deres interesse viste sig at holde vand.
Herefter krævede det lidt forhandlinger og termsheet, der skulle lidt frem og tilbage før aftalen og investeringen fra Target Partners og Northcap kom på plads. Ifølge vores kilder og hvad der er offentliggjort i andre medier så blev den lavet udfra en værdisættelse af Falcon Social på langt over 100 millioner kr.
“Vi har allerede lejet det her – ja vi satsede på investeringen og var lidt fremadsynede”, siger Ulrik Bo Larsen afslutningsvis da Trendsonline.dk bliver vist rundt i de nye lokaler der skal sikre at der er plads til den videre vækst.
Efter rundvisningen er vores aftale slut og udenfor døren står en række hungrende personer fra teamet, der med garanti skal ind og snakke salgsstrategi og eksekvering.
1 kommentar