Arkiver

Nyheder

Nordic Venture Forum 2013: Platforme for e-handel (del2)

Danske tech-iværksætter-spirer kan med fordel læse her om den 11. udgave af iværksætterarrangementet Nordic Venture Forum, som blev afholdt i Falconersalen i København i starten af denne uge, 4. og 5. november. Trendsonline var tilstede og her er et udpluk af nogle pointer som skribent Mikkel R. Sørensen, gjorde sig under arrangementet. Læs del 1 her.

Iværksættere og investorer fra hele verden var samlet for at pitche, networke, finde mulige investeringsprojekter, og sidst, men ikke mindst, for at blive inspireret af startup-miljøet.

Strategier for de to-sidede markeder

Der var mange e-shopping og e-commerce sites, som pitchede til arrangementet. Elektroniske platforme opererer på to-sidede markeder, som fungerer som bindeleddet, eller matchmakeren, mellem på den ene side forbrugeren med mobilen i hånden og på den anden side e-butikkerne. Her var der flere foundere, der pointerede den klassiske problematik som eksisterer i startfasen for alle elektroniske to-sidede platforme:

Hvis der ikke er tilstrækkeligt registrerede forbrugere på intermediary-platform, så er den ikke attraktiv for e-butikkerne, og hvis der omvendt ikke er tilstrækkeligt registrerede e-butikker på platformen, så er den ikke attraktiv for forbrugerne.

Pointer fra Qbuy

Danske Qbuy pitchede deres E-handelsplatform, eller instrument, som de selv kalder det:

”We sell an instrument to boost your sales”

Som de fleste andre startups til arrangementet ønsker Qbuy, at det i fremtiden ikke kun skal være danske og nordiske forbrugere og butikker som skal have glæde af deres instrument. Qbuy fortryder dog ikke deres ekspansionsstrategi indtil nu, eftersom deres egen oplevelse med at operere på det danske marked har været, at Danmark har været et godt sted at teste en platform som Qbuy. Her ses et billede af det hurtigt voksende startup!

Qbuy har således brugt det danske marked til at teste og finpudse deres produkt så det nu er bedre rustet til international konkurrence. (Måske et godt råd at give videre til de mange US-hungrende tech-startups, som vi skrev om i del 1).

Ifølge Qbuy er det en god idé at gennemtænke sine prisstrukturer. Det kan for eksempel være fristende, at tilbyde butikker en gratis e-butik på sin e-handelsplatform, men hvem tiltrækker man, når noget er gratis? Og er det præcis den type butikker, som man vil tiltrække? For Qbuy har disse overvejelser resulteret i en prisstruktur, hvor butikkerne betaler 3,75 % i transaction fee (procentgebyr på hver enkelt handel forbrugeren foretager), og hvor det er fuldstændigt gratis for forbrugerne at benytte Qbuys platform.

Trendsonline talte med co-founder Arican Wegter fra Qbuy, som fortæller at det var oplevelsen værd at deltage i Nordic Venture Forum 2013. Qbuy mødte andre innovative e-handel platforme, og vil også gerne anbefale andre startups at deltage i eventet næste år.

“For us the NVF event was very important to officially establish QBuy as a small, new software provider in Denmark. Our mission is to democratize e-commerce for retailers, that means helping local businesses getting the brand on consumer’s mobile phones via our unified mobile marketplace app. We want to restore these local shops’ competitiveness against Amazon and other ecommerce giants. That’s our vision, to become the favorite place for consumers to find the stuff they love to buy: One App, One Thousand Shops in Denmark.

Social e-shopping med Smartster

En anden e-handelsplatform var Smartster, som havde et særligt fokus på den sociale netværkseffekt i forhold til forbrugerens købsadfærd og købsoplevelser på deres e-handelsplatform. Den svenske founder af Smartster demonstrerede, hvordan man på Smartster har sin egen profilside, ganske som man kender det fra sociale netværkssites, hvor man kan interagere omkring sin og andres e-handel. Man kan som forælder således for eksempel købe det børnetøj og de kjoler, som ens datter har fundet og ønsker sig, og man kan oprette og se andres “buying-playlists” – som man kender det fra Spotify playlists – og således få inspiration fra andre til sine fremtidige køb på nettet.

E-shopping uden at forlade browservinduet med Atosho

En anden interessant e-handelsplatform ved arrangementet var Atosho hvis løsning var et in-site e-shop redskab. Et stykke browser-udvidelses-software, som man installerer på sin PC, hjælper dig med at købe de ting, som du falder over når nettet surfes – uden at man behøver forlade de sider, som man besøger, når man skal ”gå til kassen” og bestille produktet. Atosho-softwaren opsamler alle data fra den e-shop som forbrugeren støder på og samler disse data sammen i Atosho. Virksomhedens revenue stream ligger i at tage halvdelen af e-shoppenes transaktionsgebyr.

Hold dig opdateret på Trendsonline.dk hvor vi senere på ugen leverer tredje del af reportagen fra Nordic Venture Forum 2013. Her bringer vi et interview med en dansk deltager, som pitchede til arrangementet og endte som en af vinder-virksomhederne til arrangementet.

2 kommentarer

Skriv et svar