Igen i år har Ivækstprisen indstillet seks kvinder, eller initiativer startet af kvinder, til en særlig kategori for kvindelige iværksættere. Kategorien indeholder nogle interessante projekter, og nogle interessante kvinder, men der har alligevel været en del debat (igen i år) om hvorvidt denne kategori er positiv for antallet af kvindelige iværksættere eller ej.
De seks nominerede i kategorien “Årets Kvindelige Iværksætter” er Christina Mainz bag Fleafinder, som Trendsonline skrev om her, Katrine Leisby Hammerlund med Myfirstdeal, Annette Krath Poulsen fra AKPDesign med taskerollatoren, Sara Naseri bag Bucky’o’zun og en solcreme der beskytter mod UV-stråler, Henriette Weber og Maria Fynsk Norup som vi kender fra Geek Girl netværket (læs om det her), og Grace Nelie Macura bag GNM-Trading der skaber forbindelser mellem danske virksomheder og underleverandører i Kroatien.
De nominerede er uden tvivl både dygtige og seje, og de har fortjent en plads i feltet. Alligevel er der en interessant debat kørende, hvor alle ser ud til at være ganske enige om, at der er for få kvindelige iværksættere, men uenige om hvordan vi bedst muligt kan motivere flere kvinder til at springe ud i eventyret med eget startup.
IVÆKST har bravt deltaget i debatten og lytter til de mange argumenter. I Google+ diskussionen har de argumenteret med de debatlystne:
“Kategorien er valgt igen(!) i år for at fremme det, der er overset i mediebilledet. Af samme årsag er kategorien valgt for at inspirere nogle flere kvinder til at sparke noget mere røv. Hos IVÆKST har vi snart 60.000 brugere, og her er kvinderne stærkt repræsenteret. Men realiteten er den, at IVÆKSTprisen 2013 pt. har modtaget flere indstillinger, end vi fik samlet sidste år. Men kvinderne udgør kun 2% af indstillingerne! Er de holdt nede pga. den tonstunge Jantelov?”
I tråden besvarer den selvstændige founder af Tekstsprutten, Camilla Simonsen, kvinde, således:
Jeg synes ikke, at det gavner. Uanset titel. Hver gang vil der være nogen, der kunne finde på at tænke, hvorfor så ikke have en kategori for X-et-eller-andet. De fleste tænker ‘mand – kvinde’. Stiller man den ene op, bør den anden også være med. Ellers opstår der en ubalance. De andre kategorier er ‘kønsløse’. Enten vælger man at have to ligestillede kategorier til hhv. en mand og en kvinde, eller også lader man alle kategorier være kønsløse.
Som kvinde bliver jeg ikke umiddelbart inspireret af en sådan kategori. Og jeg, personligt, holdes ikke nede af Janteloven. 😉
IVÆKST forsøger at eksponere og motivere flere kvinder ved at fremhæve de kvindelige iværksættere i deres egen kategori. Modargumentet handler om at selve fremhævelsen af kvinden med sin egen kategori, også underminerer den ligestilling som kategorien forsøger at hjælpe frem.
Kvindelige rollemodeller
En mulig rollemodel kunne være co-founder og CCO af Queue-it, Camilla Ley Valentin. Camilla vandt faktisk prisen som “Årets Kvindelige Iværksætter 2012” og tidligere dette år kunne hendes startup Queue-it fejre prisen OrkanSTORM til InnovationSTORM 2013, og gå hjem med pengeprisen på kr. 100.000. Camilla er en aktiv del af det danske startupmiljø, og gør sit for at påvirke debatten:
Vi mangler kvindelige entrepreneurer i DK. Talte en (1) kvinde på scenen til #eoy (bortset fra @mejlhedetv2 og @KnudsenLisbeth selvfølgelig)
— Camilla Ley Valentin (@camillaley) November 28, 2013
I dag skal jeg tale til 800 unge piger, og inspirere dem til at tro på sig selv og at ingen drømme er umulige at opnå #globaldignitygirls
— Camilla Ley Valentin (@camillaley) October 4, 2013
Flere kvinder til IT-branchen, tak! http://t.co/q4MImyEApe via @Borsenredaktion
— Camilla Ley Valentin (@camillaley) December 3, 2013
Camilla Ley Valentin henviser sidst til Børsens artikel, der i dag blev publiceret med overskriften “Hjertesuk fra it-branchen: Vi vil have flere kvinder“.
De samme stemmer kører hvis man kigger en smule til den anden side i twitter landskabet. Efter en vellykket Digital Markedsføring 2013 konference i Holstebro, startede også en debat om hvor galt det egentligt står til med antallet af kvinder i det digitale landskab:
@signedamj Jeg prøver og prøver og prøver. Der er bare flere mænd end kvinder indenfor faget. But I am All ears. #dm13dk
— Ib Potter (@ibpotter) November 20, 2013
@signedamj enig, der er masser seje kvinder i den digitale branche! Cc @ibpotter #dm11dk
— Lisa Ingemann Hansen (@LisaIngemann) November 20, 2013
@ibpotter @signedamj Er der virkelig så mange flere mænd indenfor digital markedsføring end kvinder? Slet ikke det indtryk jeg har fået.
— Linn Grubbström (@linnkatarina) November 20, 2013
@signedamj problemet er vel, at der ikke er særlig mange kvinder der interessere sig for det? Intet med køn at gøre? @ibpotter
— Tobias Vebel (@TobieDk) November 21, 2013
@TobieDk Det har været min oplevelse. Men nu har jeg fået mange forslag – og det er jeg taknmelig for. Herligt… @signedamj
— Ib Potter (@ibpotter) November 21, 2013
Venstrehåndede rollemodeller?
Nogle af de samme argumenter mod kategorien “Årets Kvindelige Iværksætter” bliver på komisk vis fremlagt i et blogindlæg af Morten Vadskær. Morten Vadskær, mand, skriver at årets venstrehåndede iværksætter bør nomineres og udvælges, og sætter et mere komisk præg på debatten. Hans blogindlæg besvares med kommentarer som:
“Kommer der også en afstemning om årets kvindelige venstrehåndede iværksætter?” og
“I forhold til alle de andre, er jeg dog rent faktisk venstrehåndet. Derudover er jeg også rødhåret, så umiddelbart er jeg vel lidt i en liga for mig selv.”
I Trendsonline teamet er vi taknemmelige for IVÆKSTprisen som initiativ, og mener at de generelt set har været dygtige til at fremhæve dansk iværksætteri på en seriøs måde år efter år. Om “Årets Kvindelige Iværksætter” også findes som selvstændig kategori næste år, eller måske har fået et mandligt modstykke, må vi vente at se.
Vi glæder os til at se hvem der løber med prisen som “Årets Kvindelige Iværksætter 2013”. Held og lykke til at alle de nominerede!
4 kommentarer