Arkiver

IværksætterlivNyheder

#prøverigen: Så længe du har noget godt, så kommer kunderne… Ikke!

Nederlag bliver kun læring, hvis man reflekterer over, hvad der kunne være gjort anderledes – til næste gang. To iværksættere besluttede sig for at gøre uge 23 til nederlagets uge, hvor 5 iværksættere deler historierne om det-der-projekt-der-gik-galt. Initiativet blev skudt i gang af Nikolaj Astrup under overskriften “Startupmiljøet – en hyklers paradis” – Læs vores artikel her. De ærlige fortællinger vil vi gerne være med til at give videre, så alle kan del i de erfaringer iværksætterne har fået på den hårde måde. Herunder kan du læse Lars Skjoldby #prøverigen.

Vi kommer alle sammen til at begå fejl på vores rejse som iværksættere. Nogle af dem vil være små, mens andre vil være større. Og det gør faktisk ikke noget, så længe vi lærer af dem og gelinde styrer uden om lignende situationer i fremtiden.

For nylig blev jeg kontaktet af Nikolaj Astrup, som havde fået en idé sammen med Halfdan Timm. De to unge iværksættere med lige meget fart over feltet, havde besluttet sig for at overtale andre iværksættere til at fortælle resten af omverden om egne erfaringer. Ikke på godt og skidt – kun på skidt. Alle disse historier skulle samles under hashtagget #prøverigen.

Med andre ord: De ville samle en perlerække af forskellige iværksætteres tidligere fiaskoer og nederlag (inklusiv mine egne), således at andre sprudlende og håbefulde start-ups ville kunne drage nytte af vores erfaringer. Og måske få et godt grin.. Hvem ved? 😉

God forretning, god timing og klassiske fejl

Jeg blev selvfølgelig smigret over, at Nikolaj regnede med, at jeg også var en mand med flere forretningsmæssige fejlskud i bagagen. 😉

Selvfølgelig har jeg begået en række forskellige fejl som iværksætter. Nogle af dem inkluderede fejlvurderinger af diverse faktorer såsom deadlines, egne evner og projekter generelt. Mange af disse fejl har da også resulteret i, at jeg stadig kæmper med et tidligere underskud på 600.000 kroner i egenkapital.

Jeg har dog valgt et andet eksempel til dette indlæg, som ikke direkte har noget at gøre med ovenstående bommerter.

Boat sinked at the port1

Det startede med talentshows i TV

2003 blev året, hvor de danske sendeflader begyndte at boome over med talentshows og konkurrencer. Alt var godt nok til at komme med i fjernsynet, intet var for skidt, og alt sammen resulterede i et nyt projekt.

Jeg selv havde til huse i BusinessHouse i Roskilde ejet af Johnny Schäffer som også drev et webbureau. Vi blev en dag kontaktet af tre friske fyre, som havde fået en god idé. Nick, Anders og Christian hed de. Johnny og jeg havde tidligere arbejdet sammen på flere projekter, og vi valgte også at gå med på deres idé.

Projektet gik overordnet set ud på, at vi skulle udvikle en større, online platform, hvor diverse kunstneriske talenter fra forskellige brancher kunne nå ud til potentielle kunder. Det drejede sig bl.a. om sangere, tryllekunstnere og ballonmænd, som alle sammen skulle have mulighed for at vise deres talenter frem over for markedet.

Forretningsmodellen var sådan set rigtig fin, og den bruges også på mange andre websites i dag, såsom de utallige datingsider der findes på nettet. Vores artister, gøglere og sangfugle skulle være listet op på vores website ganske gratis, og så skulle de have mulighed for at kunne bruge video, billeder og lignende til øget opmærksomhed og eksponering over for deres målgruppe. Dette ville selvfølgelig ske mod betaling.

Dette, samt en række andre gode indtjeningsmuligheder, var dog desværre ikke nok til at skabe den næste, store millionforretning.

Fisketorvet var ikke tilstrækkeligt

Efter en længere periode med en masse møder, planlægning, arbejdsfordeling og teknisk udvikling var vi endelig klar til at launche for alvor. I foråret 2005 var vores website parat, og vi skulle nu i gang med at få besøgende ind på siden og kunderne i hus.

De tre gutter, Christian, Anders og Nick, tog sig af markedsføringen af projektet. Vi forsøgte os med en åbningsfest på Fisketorvet. Der var sørget for underholdere, flyers og merchandise, og vi havde selvfølgelig store forhåbninger om, at dette event ville skubbe gang i forretningen på sitet.

Det måtte dog blive ved forhåbningerne, da vi efter åbningsfesten måtte konstatere, at den ikke havde rykket meget ved besøgstallene på siden. Vi var lidt i vildrede, hvad angik markedsføringen. Hele vores potentielle kundekreds var linet op på De Gule Sider, men det var i strid med markedsføringsloven at tage kontakt til dem på den måde, så det var udelukket.

Kunne et sidste skud kold kanvas ændre på tingene?

Johnny og jeg selv var efterhånden blevet lidt utålmodige i forhold til indtjeningen fra projektet. Eller rettere, manglen på samme. Især fordi vi havde investeret en pæn portion tid på daværende tidspunkt, så ville vi selvfølgelig gerne se resultater.

Anders, Christian og Nick havde ikke meget at gøre godt med rent økonomisk, så de begyndte at køre en omgang kold kanvas. Lige lidt hjalp det dog, da konceptet desværre var for svært at sælge. Vi forsøgte endda at ændre lidt i modellen, således at nye kunder gratis kunne få de store og flotte profiler det første år. Stadig ikke det store held.

Slutteligt valgte de tre gutter at trække sig fra hele projektet, så Johnny og jeg stod alene tilbage med et website, der ingen penge tjente. I et desperat forsøg på at hive bare nogle få penge ind lagde jeg nogle annoncer op på siden, men det skulle selvfølgelig også vise sig at være en dødssejler.

Johnny og jeg valgte også at kaste vores snavsede, slidte og flade håndklæder i ringen, efter sitet havde stået i en pæn tid og samlet støv. Siden blev lukket ned, stikket blev trukket, og det blev tid til at opsummere og konkludere, hvor vores fejl mon lå.

Opmærksomhed er altafgørende

Vi begik den basale, men fatale fejl at tro, at kunderne helt sikkert ville snuble over hinanden på vej ind ad døren, så længe vi bare eksisterede. Jeg har set rigtig mange andre start-ups lave samme fejl, og desværre fungerer det meget, meget sjældent i virkeligheden.

Du kan sagtens få en fed idé, og du kan også sagtens bygge den helt store forretning, men du er simpelthen nødt til at have en grobund for at få kunder og omsætning. Måske har du et godt netværk, du kan trække på? Er du med i forskellige communities, hvor du kan eksponere dig selv og dit produkt over for den rigtige målgruppe?

Hvis ikke, så bliver du nødt til at medregne et passende beløb i budgettet, som udelukkende skal bruges til markedsføring. Der findes så ufatteligt mange forretninger, løsninger, services og tilbud i dag, at folk ikke bare finder dig, med mindre du gør en aktiv indsats.

Jeg håber, at mit indlæg og mine fejl kan hjælpe dig til at inkludere markedsføring og et eventuelt budget dertil i din næste forretningsplan.

Forfatter bio: Lars Skjoldby været iværksætter i mere end 14 år og i dag driver han en konsulent virksomhed hvor han hjælper andre virksomheder med at markedsføre sig på Google ved hjælp af søgemaskineoptimering og Google Adwords. Læs mere om Lars her.

2 kommentarer

Skriv et svar