Arkiver

BusinessNyheder

App mod tandlægeskræk får millioninvestering fra flere sider

Danske investorer ser muligheder i den unge danske iværksættervirksomhed Cope it. En kapitalindsprøjtning i millionklassen skal sikre, at deres mobile health app til behandling af tandlægeskræk skalerer til det internationale marked inden for kort tid. Af Mette Wraae Hansen

Undersøgelser foretaget gennem de sidste 30 år anslår, at ca. 40 % af Danmarks befolkning i varierende grad lider af tandlægeskræk, af dem kan 90 % behandles ved kognitiv behandling. I samarbejde med psykologer, læger og tandlæger, har den danske iværksættervirksomhed Cope it udviklet en mobil kognitiv behandlingsform, som kan afhjælpe angsten.

Flere danske investorer satser på Cope it

Med et større millionbeløb har CAPNOVA og to private investorer valgt at investere i Cope it. Investorerne er enige om, at teamet har stort potentiale, et troværdigt og relevant produkt. Appen er udelukkende tilgængelig via en tandlægeklinik og understøttes af et system, der integrerer patientens behandlingsforløb på klinikken. Til trods for, at Cope it blot har været på markedet i tre måneder, er systemet allerede implementeret på flere klinikker landet over.

Læs også: Cope it afhjælper tandlægeskræk med mobil platform

CAPNOVA, der bl.a. satser på investeringer indenfor sundhed og computerspil har for nyligt valgt at satse på det interaktive område. Med særlig fokus på e-health passer Cope it godt ind.

”Der er store perspektiver i ideen bag Cope it, som ikke bare handler om tandlægeskræk, men også om andre former for angst,” udtaler Otto Bjerg Hausgaard, Investment Manager hos CAPNOVA.

Cope_it_feature

Investorer ser store ekspansionmuligheder

CAPNOVA får selskab af to private investorer med vidt forskellig baggrund: Jeppe Klausen, der de seneste 8 år har arbejdet med IT-løsninger til skadesforsikring og netop har stiftet sit 3. selskab efter salget af Process Factory, og Charlotte Klinge, der i dag er selvstændig, har 15 års erfaring inden for arbejdsmiljø med særlig fokus på stresshåndtering og trivsel bl.a. fra en årrække som global arbejdsmiljøchef i Novo Nordisk.

Charlotte Klinge ser en fremtid i, at appen kan bidrage med et digitalt værktøj til håndtering af performanceangst og stressforebyggelse til virksomheder og sundhedsområdet generelt, når Cope it skal bevæge sig videre fra tandlægeangst og over I nye områder.

”Jeg forventer at kunne bidrage med min indsigt I, hvad virksomheder/organisationer har brug for i forhold til sundhedsområdet generelt, når vi skal bevæge os videre fra tandlægeangst og over I nye områder, som meget vel kunne være it-værktøjer til håndtering af performanceangst og stressforebyggelse,” siger hun.

Læs også: Momondo slår alle rekorder med investering på 754 mio kr

Kapital giver mulighed for hurtig skalering

Cope it fokuserer med den store kapitalindsprøjtning på at skalere til markeder uden for Danmark. Men samtidig giver det også muligheden for at understøtte metoden med endnu flere undersøgelser, forklarer Esben Toftdahl Nielsen, CEO i Cope it til Trendsonline.dk:
Esben_Toftdahl
”Med investeringen kan vi først og fremmest få mulighed for at lave endnu flere undersøgelser til dokumentation af Cope its virkning. Samtidig kan vi udvikle programmet endnu hurtigere og dermed skalere til markederne inden og udenfor Danmark med en stærk mobil angstbehandlingsmetode samt andre vertikaler som stress, fobier etc.”.

Esben Toftdahl Nielsen underbygger skalerbarheden ved at forklare, at metoden som Cope it anvender, let kan overføres til andre markeder. Ligeledes kan både teknologi og platform flyttes med.

Læs også: SEED Capital investerer i svensk startup Tailify

Markedet for selvbehandling er åbent

I første kvartal af 2015 åbner Cope it muligheden for at gennemgå et mobilt behandlingsforløb i eget hjem. Appen tilbyder først en test af patienten og skræddersyer efterfølgende et individuelt program til patienten. Klinikpersonalet har et system og kan følge med i, og følge op på, hvordan deres patienter har det. Cope it er blandt de første der kommer med et produkt til selvbehandling af tandlægeskræk med en behandler (tandlæge) i den anden ende.

Cope_it_patientsamtale

”Jeg må tilstå, at jeg ikke er stødt på mange i tiden, der griber processen så professionelt an, samt evner at skabe produkt og kunder indenfor en så kort tidshorisont og rent faktisk ramme et marked, der kan gå hen og være helt åbent,” siger Jeppe Klausen til Trendsonline.dk.

Om fordelen ved at kunne bevæge sig på et helt åbent marked, fortæller Esben Toftdahl Nielsen, at årsagen til den store e-health succes bunder i et individuelt behov fra patienterne om at kunne modtage behandling, der hvor de er på det tidspunkt, der passer dem. Cope it drager nytte af den stadig stigende efterspørgsel efter fleksible behandlingsformer. På tandlægemarkedet eksisterer der pt. ikke mange aktører, som forsøger at imødekomme efterspørgslen, forklarer han.