Det er særligt nystartede virksomheder inden for IKT, der oplever en vækst på mere end 20 procent om året. Mere end hver tredje it virksomhed – etableret i 2007 eller 2008 og med fem fuldtidsansatte i 2009 – er højvækstvirksomheder. Software driver især fremgangen. Af Pia Ella Elmegård.
Højvækstvirksomheder er virksomheder, der har haft en gennemsnitlig årlig vækst på mindst 20 procent over en tre-årig periode. I kategorien vækstvirksomhed kan man finde danske iværksættervirksomheder som Autobutler, Easy Translate og Billetto.
“Vi ser nu, at it-branchen for alvor er ved at komme op i fart efter krisen. Det er afgørende for Danmark, at vi kan skabe nye erhvervssucceser,” siger Mette Lundberg, direktør for Politik & Kommunikation i IT-Branchen.
Easytranslate.dk fornyer og innoverer oversættelsesbranchen.
Software løfter den danske IT fremgang
Det danske softwaremarked bærer især fremgangen med en vækst i 2014 på 5,2 procent, og 5.3 procent i 2015, viser nye prognosetal fra analysehuset IDC.
IT-Branchen ser det som et tegn på, at stadig flere danske virksomheder kan se forretningsværdien i at investere i nye softwareløsninger.
“Vi ser fremgang hos mange danske software-virksomheder. Der er ingen tvivl om, at softwarebranchen er en vækstmotor i øjeblikket,” siger Cecilia Bonefeld-Dahl, formand for IT-Branchen, og fortsætter
“Vi ser et skifte, hvor der bliver satset mere på at købe nye digitale løsninger til at fremme virksomhedernes produktivitet og vækst frem for investeringer i ny hardware. Men der sker en spændende udvikling både på software- og hardware-fronten i øjeblikket som følge af de mange nye cloud-løsninger og mulighederne med Big Data,” slutter Cecilia Bonefeld-Dahl.
Find hele analysen her, og se tallene på vækstvirksomheder fra Danmarks Statistik her.
Autobutler får investering på 43 millioner fra Index Ventures.
Måles væksten på omsætning eller indtjening?
Der er i min optik alt alt for stort fokus på IKT-delen af Danmarks start-up scene, der pt. lider overflod af apps og digitale løsninger med fokus på antal brugere frem for en levedygtig forretningsmodel – der kan beskyttes. Jeg skal ikke gøre mig klog på om årsagerne er, at det er hurtigere, nemmere, mere sexet at introducere produkter i det digitale space frem for gode gammeldags fysiske produkter/løsninger. Men det kan nu være frustrerende (fra en investors synsvinkel), at startup-kulturen i dk ikke favner bredere 🙂