Man kan ikke vide, hvor man skal hen, hvis man ikke ved, hvor man kommer fra. Det gælder også for iværksætter livet. Det er simpelthen umuligt at udvikle et firma, hvis man ikke er klar på, hvad virksomhedens formål er. Derfor handlede den første dag på STARTUP BUZZen om purpose.
Læs hvad der skete i BUZZen i går
Mange tror, at man som virksomhed enten skal være purpose eller profit orienteret. Men det er ikke længere tilfældet. Vi lever i en verden, hvor det ikke er enten/eller men både/og.
Analyser viser, at virksomheder der har et Massive Transformative Purpose, klarer sig bedre end virksomheder, der ”bare” er i verden for at sælge flere dingenoter (se bogen Exponential Organizations af Salim Ismail). Det skaber gladere medarbejdere og mere engagerede kunder og øger dermed konkurrencedygtigheden.
Når purpose giver profit
Beviset så vi i går eftermiddag, da BUZZen besøgte Esben Danielsen fra Roskilde Festival’s Orange Innovation, som – fordi de arbejder med frivillige – har et enormt fokus på at gøre arbejdet meningsfuldt. Da BUZZen senere var på Børsen, inviteret af dansk Erhverv, for at møde Call Me’s CEO Hanne Lindblad understøttede hun samme argument.
Selv om Call me er en lille dansk telecom med kun 3% markedsandel, så har deres arbejde med Tal Ordentligt-bevægelsen haft massiv økonomisk effekt. Da kampagnen startede for 3 år siden, skabte den markedsføringsværdi for 15 millioner kroner. Sidste år var de det hastigst voksende teleselskab i Danmark og de var det teleselskab, der fik allermest PR, – selv om de brugte 0,00 kr. på det. Hanne mener, at det primært skyldes Tal Ordentligt-bevægelsen, og at de har insisteret på, at en kommerciel virksomhed også kan have et større formål.
BUZZernes betragtninger
Med dette in mente har BUZZerne arbejdet med deres eget formål i forhold til de virksomheder, de driver, og projekter de skaber. Hvis vi som iværksættere vil gøre en forskel, så må vi først spørge os selv om, hvad vores eksistensberettigelse er?
Her er et par af BUZZernes egen ord på, hvilke refleksioner det skabte at tænke både på purpose og profit.
“Jeg tog meget med ift. massive transformative purpose. Det påvirker mange områder, og er ikke bare et fluffy ord. Du kan f.eks. få mange til arbejde sammen uden nogen egentlig instruktioner, hvis de ved, hvad organisationens purpose er. Det “aligner” hele organisation. Jeg troede, at det kun påvirkede ét område, men det betyder rigtig meget for hele organisation.” – Daniel Friis Jensen, CEO and co-founder af www.Halusta.com
I går var en rigtig god dag I forhold til purpose aspektet. Det gik op for mig at jeg igennem mine kreative udfoldelser i virksomheden, som primært tilbyder kunst, der I forvejen er et subjektivt emne, at jeg rent faktisk giver mine kunder mere værdi, som de kan bruge til noget. Det gør jeg ved at være transparent, ærlig og åben. Mit purpose er at give mere af, hvad jeg allerede laver og gøre det endnu bedre.” – Kasia Lilja Wasilewska, Indehaver og stifter af designvirksomheden Kasia Lilja –www.kasialilja.dk
1 kommentar