De offentlige krav om digitalisering af det danske samfund har skabt store muligheder for en række danske startups. Blandt andre har det gjort det muligt for den danske iværksættervirksomhed Geniebelt, at sætte skub i digitaliseringen af den ellers tunge byggebranche. Af Pia Ella Elmegård & Tina Søndergaard.
Især i mere traditionsbundne brancher har digitaliseringen ladet vente på sig, men med en ellers udskældt offentlig digitalisering og danske iværksætterkræfter, er den danske danske byggebranche i gang med en udvikling fra analog håndkraft, excel ark og miskommunikation til avanceret frontrunner.
Læs også: Ny håndværker-webshop satser på kvalitet
Digitaliseringsparate danskere baner vej for IT i byggebranchen
Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen, fortæller at danskerne internationalt set er meget digitaliseringsparate. Samtid er den offentlige sektor på en række områder gået foran til gavn for hele samfundet – også de små virksomheder.
“Et godt eksempel er, at 4,3 mio. danskere nu får posten digitalt fra det offentlige. Det vil gavne både store og små virksomheder, som vil kunne lade sig inspirere og digitalisere arbejdsgange og kundekontakt. Hvis din kommune kan kommunikere med dig digitalt, – så kan den lokale virksomhed nok også,” forklarer Lars Frelle-Petersen.
Digitaliseringskravene har gjort, at den danske byggebranche er blandt verdens mest avancerede.
Danske Geniebelt, som leverer en kommunikationsplatform til håndværkere, er en af de danske pioner-virksomheder, der tydeligt kan mærke de positive effekter af digitaliseringen.
”Vi er meget langt foran lande som England i hele vores måde at absorbere teknologi. Og det er endda offentlige institutioner herhjemme, det havde vi ikke set komme, men det er netop, fordi de er pålagt nogle høje krav om digitalisering af dokumentation med videre,” fortæller Ulrik Branner, kommerciel direktør i Geniebelt.
Digitaliseringen giver internationalt forspring til Geniebelt
Alle, der har haft brug for en håndværker, ved, at det kan være en frustrerende process, at få aftalt hvilket arbejde der skal udføres hvornår.
Uforudsete forhindringer som regnvejr, maling, der skal tørre, eller en forsinket leverance af vigtige byggeelementer kan udløse mange konflikter både mellem håndværkere og deres kunder og mellem de håndværkere, der skal arbejde sammen om et projekt. Det er disse problemstillinger Geniebelt hjælper med at løse.
“Når først virksomhederne kan se, at GenieBelt af udviklet af byggefolk til byggefolk, og vi støtter op om de forandringer denne udvikling medfører, er interessen meget stor for at forbedre kommunikation og bundlinje via digitale platforme,” fortæller Ulrik Branner og fortsætter:
“Vi møder mennesker, der efterhånden er trygge ved teknologi i deres privatliv og begynder at overføre denne erfaring og viden til det daglige arbejde på byggepladsen.”
Geniebelt-platformen samler al information og kommunikation omkring et byggeprojekt på en samarbejds-platform, så byggeriet bliver en transparent process, og konfliktniveauet kan holdes lavt. Virksomheden håber nu på, at det digitale forspring i Danmark kan give dem en fordel på det globale marked.
Læs også: Geniebelt har fået $0,5 millioner i funding
Der kan gøres endnu mere for at digitalisere
Håndværkerbranchen, som Geniebelt arbejder med, er et gigantisk marked globalt set, og det er et af de markeder som endnu ikke for alvor har integreret teknologi, som en del af arbejdsprocesserne. Danmark har derfor en unik mulighed for at blive foregangsland og eksportere services som den Geniebelt tilbyder. Ulrik Branner forklarer:
Netop denne udvikling var en af de vigtigste argumenter for at påbegynde den offentlige digitalisering. Lars Frelle-Petersen fortæller at “digitaliseringen 2.0” for øjeblikket er under udarbejdelse, og han afslører, at forventningen er, at der vil være endnu mere fokus på at understøtte de danske virksomheders kontakt til det offentlige i næste bølge.
Læs også: Workersdeal.dk – håndværkere med hjertet på rette sted
3 kommentarer