Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Dana – de selvstændiges a-kasse. Dana tilbyder udover kurser og workshops rettet mod iværksættere også arbejdsløshedsforsikring, fordelsaftaler og anden rådgivning rettet mod iværksættere.
Hos iværksætter-virksomheder der har ry for at ansætte nyuddannede og unge, kan det være interessant for medarbejdere og virksomheden at videreudvikle deres kompetencer og hente inspiration fra eksempelvis videreuddannelse og konferencer. Af Louise Løvendahl Johansen
Når de nyuddannede uden meget erfaring træder ind i en virksomhed, kan der være brug for oplæring og efteruddannelse i højere grad, end når man ansætter en medarbejder med stor erfaring på bagen.
Iværksætter-virksomheder har ry for at være en stor aftager for nyuddannet arbejdskraft. Her kan der være brug for at tage ekstra hånd om dem, som ikke har meget erfaring på arbejdsmarkedet og være opmærksom på kompetenceudvikling.
Læs også: Fra rockstjerner til legender – Podio opkøbt af Citrix
20 pct. er nyuddannede i Podio
Hos den danske sociale samarbejdsplatform Podio har de også taget en stor andel nyuddannede under deres vinger.
”Cirka 20 pct. af vores medarbejdere var nyuddannede ved ansættelsen,” fortæller Kasper Hulthin, medstifter af Podio, og fortsætter:
”Derudover kommer der en del ’interns’ ind, hvor nogle bliver ansat, efter de har afsluttet deres uddannelse. Så har de allerede en idé om, hvordan virksomheden fungerer.”
Når virksomheder ansætter nyuddannede, er det i mange tilfælde, fordi virksomheden får lov til at ’forme’ medarbejderen i højere grad, end man gør med en person, der har været på arbejdsmarkedet i mange år, og allerede har en fast arbejdsrutine.
Som Kasper Hulthin siger, får de nyuddannede lov til at vokse med virksomheden. Det giver gode loyale medarbejdere, som kan specialisere sig i den konkrete situation virksomheden står i.
Oplæring af nyansatte der vokser med virksomheden
Når der bliver ansat nye medarbejdere i en virksomhed, følger der ofte en form for oplæring med. Det er Podios ledelse også opmærksomme på som en vigtig del af processen omkring at skabe en god medarbejder.
”Stifterne tager sig tid til at sætte nye medarbejdere ind i virksomhedens kultur, historie, principper og værdier. Vi giver dem et godt indblik, så de hurtigt får et ’footprint’ i virksomheden,” forklarer Kasper Hulthin.
Derudover fortæller han, at der også findes en ren funktionel oplæring af nyansatte, lige som i mange andre virksomheder, bliver de sat godt ind i de opgaver, de er ansat til at udføre.
Intern videreuddannelse er begge parters indsats
Efteruddannelse af medarbejdere kan være en god måde at styrke de ansatte i virksomheden. At anskaffe sig mere viden og hele tiden lære mere kan både være et ekstra plus for medarbejderen og virksomheden.
Hos Podio er der mulighed for videreuddannelse internt hos Citrix, som Podio blev opkøbt af tilbage i 2012, fortæller Kasper Hulthin. Men for Podio er det også vigtigt, at medarbejderne selv gør en indsats.
”Medarbejderne kan komme på konferencer, hvor de kan suge ny viden til sig. Men det er også op til medarbejderne selv at opsøge ny viden og inspiration til jobbet,” fortæller Kasper Hulthin.
Vil du læse mere om muligheder for efteruddannelse, kan du gøre det på DANA’s hjemmeside her.