Det kan være svært at bevare virksomhedskulturen i et startup der vækster. Hvordan får man et team på over 300 mand fordelt over tre lande til at trække i samme retning? Peter Mühlmann, stifter af Trustpilot, fortæller hvad deres rejse har lært ham – hør mere til TechBBQ den 20. maj, hvor iværksætteren fra Aarhus fortæller mere om, hvordan han gik fra stifter til CEO. Af Pia Ella Elmegård
Det er populært at være et “startup”. Det er farverigt, ungt og sjovt. Det er ikke proces, standardisering og hierarki.
“Alle synes, det er fedt at være i et startup på halvtreds mand, hvor det går godt,” siger Peter Holten Mühlmann om kulturen i det danske startup Trustpilot. Kultur er blevet en prioritet, som medstifteren og de loyale folk i virksomheden alle har været med til at bære og opretholde.
Samtidigt rummer startup-drømmen også at blive en enhjørning med en massiv omsætning – men her kræves der ofte en større organisation og ikke mindst en hel del organisering. Man skal altså gerne udover både kerneteamet og virksomheden på 50 mand, for at nå sine mål som startup. Man skal vokse op.
“Det er lidt ligesom at være teenager, man bliver ikke færdig med at ‘finde ud af det’, før man bliver voksen,” siger Peter Holten Mühlmann, der har taget Trustpilot fra kælderen i de gamle CERES bygninger i Aarhus til 300 mand i New York, London og hjertet af gamle København.
Læs også: Genveje til god virksomhedskultur
God virksomhedskultur er en let opgave – når man er lille
Der er altid en virksomhedskultur, der opstår mere eller mindre af sig selv over tid, men der er ikke altid en god virksomhedskultur. Uanset virksomhedens størrelse er det vigtigt at skabe en sammenhængskraft mellem mennesker og afdelinger i et startup, for at få alt til at løbe glat.
“Når man er under hundrede ansatte, så kommer sammenhængskraften helt af sig selv. Man har en oplevelse af, at man er i den her båd sammen, og man kender hinanden,” forklarer Peter Holten Mühlmann, der mener, at han stadig kender alle sine 300 ansatte, omend nogen bedre end andre.
“I en mindre virksomhed ved du, hvad din indsats betyder, så der får man enormt meget foræret på virksomhedskultur-kontoen,” uddyber han.
Han indrømmer dog, at han ved, at han på et tidspunkt ikke kan rumme mere og må opgive at følge med i, hvem alle er, og hvad alle laver.
“Senere bliver det måske din afdeling, eller måske kun dit team, som du forholder dig til,” forklarer Peter Holten Mühlmann.
Læs også: Trustpilot får tæt på 140 millioner i ny investering
Drop e-mail korrespondancerne og forstå hinanden
Peter Holten Mühlmann mener, at en af de væsentligste faktorer for en velfungerende virksomhedskultur er at være klar i den interne kommunikation. Alle skal vide, hvad virksomheden gør og i særdeleshed også, hvad den ikke gør. Her er hans erfaring, at e-mail korrespondancerne ofte spiller fallit.
”Når man prøver at løse problemer på e-mail, så synes jeg, at fronterne ofte bliver kridtet for hårdt op, og folk har det med at overfortolke skrevne ord,” forklarer Peter Holten Mühlmann og fortæller, at de ansatte i Trustpilot bliver fløjet fra København til London og New York, og omvendt.
“På vores kontorer flyver folk meget frem og tilbage mellem de forskellige afdelinger, for det virker at mødes fysisk. Man ikke skal løse problemer over e-mail.”
Han mener, at det i sidste ende handler om, at det er mennesker, der kører virksomheden videre på trods af størrelsen. Stifteren må så træde lidt tilbage og stole på sine egne rekrutteringsevner.
Peter Holten Mühlmann mener nemlig, at den fornemste opgave, stifteren i en voksende virksomhed har, er at rekruttere nye folk – for det handler i sidste ende om, at virksomhedens ansatte skal finde ind til en menneskelig kerne, hvor der er en fælles sympati for hinanden, og man kan overkomme de uenigheder, som vil opstå hen af vejen.
“Vi hyrer kun folk, som vi mener passer godt ind i teamet og i vores virksomhedskultur,” er direktørens konklusion.
Læs også: Rainmaking Loft er åbnet med 300 beboere
Et globalt marked
Som en dansk virksomhed med efterhånden kun 10 pct. af sin aktivitet i hjemstavnen er det naturligt med mange nationaliteter i de forskellige teams på det københavnske kontor. Det danske startup er gået fra at have 127 ansatte for et år siden til i dag at have 325 ansatte på tre kontinenter.
Boomet kom på bagsiden af en gigant-investering på næsten 140 mio. kr. i januar 2014, som gjorde at startuppet for alvor kunne slå igennem på verdensplan med kunder i 65 lande og kontorer i København, London, New York og Melbourne.
Virksomheden, som lancerede i 2007, rummer i dag 12 millioner brugeranmeldelser af over 100.000 virksomheder. Hver dag kommer mere end 10.000 nye brugere til, og der bliver skrevet en ny anmeldelse hvert femte sekund.
Du kan høre flere af Peter Holten Mühlmanns erfaringer og få del i hans guldkorn, når han taler på TechBBQ konferencen den 20. maj i København.
2 kommentarer