CAREMAKER gør deres indtog på det tyske marked

Det går forrygende for fundingplatformen CAREMAKER. De har i dag rundet 6.500 succesfulde indsamlinger, og mere end 100.000 danskere har anvendt platformen, enten som bidragsydere eller indsamlere. I 2013 åbnede de op for deres domæne i Norge og Sverige og er nu, med frisk investering fra Valeo Group, klar til at gøre deres indtog på det tyske marked. Af Josefine Maria Hansen

CAREMAKER er en fundingplatform for alle, der ønsker at starte en indsamling – på alle tidspunkter og til alting. Lige fra sociale projekter i ulande til en nær vens kræftbehandling og alt derimellem.

Siden lanceringen i maj 2012 er de i dag nået op på 6.500 indsamlinger og mere end 100.000 brugere. De er flyttet i nye lokaler på Nytorv i Aalborg og beskæftiger nu seks mand og et praktikant-team på tre personer.

Investering skal føre CAREMAKER til Tyskland

Tilbage i oktober sidste år modtog CAREMAKER deres hidtil største millioninvestering fra Valeo Group, der ifølge CEO og medstifter i CAREMAKER, Søren Nørgaard, nu skal bruges på at rykke CAREMAKER ind på det tyske marked. Ifølge investor og medstifter Anders Torp er der stort potentiale i CAREMAKER, og han regner derfor Anders_torpstærkt med yderligere udvidelser til andre lande i fremtiden.

Hver dag indsamles der midler, som kan gøre en forskel for lige præcis den sag eller den person, som bidragsyderen ønsker at gøre en forskel for. Rent økonomisk er vi sikre på, at det på sigt bliver en rigtig god investering, men med et servicegebyr på blot 8,75% er det klart, at vi skal have enorm volumen. Vi har skabt markedet i Danmark, så vi er i en unik position til gøre det samme i mange andre lande og i første omgang Tyskland,” lyder det fra investor og medstfter i CAREMAKER, Anders Torp.

En fordel at være ’second movers’

Den store succes kan ifølge CEO og medstifter i CAREMAKER, Søren Nørgaard i høj grad tilskrives at virksomheder, som Kickstarter og Indiegogo har introduceret crowdfunding-fænomenet for den brede befolkning og gjort det til et troværdigt værktøj. På den måde har det kun været gavnligt for CAREMAKER at være ’second movers’ på markedet.

Den store interesse for og udbredelse af klassisk belønnings-baseret crowdfunding har været enormt gavnlig for os. Virksomheder som Kickstarter og Indiegogo har banet vejen og gjort opmærksom på muligheden for at lave online indsamlingssites,” fortæller Søren Nørgaard.

Det har også været gavnligt for dem selv, da de har kunnet bruge det som sammenligning.

Vi ser den personlige fundraising, som vi er kendt for, som en afgrening af dette og vi har kunnet bruge klassisk crowdfunding som sammenligning,” fortæller Søren Nørgaard.

Stor diversitet i indsamlingsformålene

CAREMAKER valgte ved lanceringen i maj 2012 at gøre platformen åben for alle. De ville lade “crowden” bestemme, hvad der skulle financieres, så de ikke var begrænsede af, kun at være et værktøj til en elitær, kreativ klasse eller et lukket velgørenhedsværktøj. Og det resulterede i en overraskende stor diversitet i indsamlingsformålene.Søren_Nørgaard

Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at der ville være så stor diversitet i indsamlingsformålene. Vi ser ofte indsamlinger, der har til formål, at hjælpe en ven eller et familiemedlem, men også indsamlinger til kulturelle projekter, personer der er blevet uretfærdigt behandlet, udgifter til adoptioner, sportsklubber, fødselsdagsgaver, sociale projekter i ulandet m.m,” lyder det fra Søren Nørgaard.

Og det var blandt andet, hvad investorerne så som et stort potentiale ved CAREMAKER.

Vi mente, at der manglede en mulighed for at organisere indsamlinger i alle mulige former og til alle mulige personer, sager, foreninger og organisationer på et sted på nettet, og desuden gøre det mere frit for brugeren/indsamleren og bidragsyderen, således at indsamlinger ikke kun omhandlede midler til de 4-5 største hjælpeorganisationer. Vi tror på, som de mange tusindvis af danske indsamlinger beviser, at der er et stort behov for at samle ind til egne interesser, samt de personer og sager der berør og påvirker os personligt,” forklarer Anders Torp.

Læs også: CAREMAKER – en alternativ indsamlingsplatform online

“Har potentialet til at blive indsamlingsbranchens svar på Ebay!”

Hos Valeo Group har man store forventninger til, hvad fremtiden vil bringe for CAREMAKER.

Målet er uden tvivl at bliver de største inden for såkaldt social fundraising og samtidig gøre op med den gamle model inden for traditionel indsamling. CAREMAKER har potentialet til at blive indsamlingsbranchens svar på Ebay!,” lyder det optimistisk fra Anders Torp.

Læs også

Top