Arkiver

Nyheder

The Cloakroom elsker dansk arbejdskultur

The Cloakroom valgte at starte deres virksomhed i Holland i 2013. I efteråret 2014 åbnede teamet dog en afdeling i København, og danskheden har vist sig at være en fordel for mode-startuppet. Af Josefine Maria Hansen 

Kasper Brandi Petersen og partneren Asbjørn Jørgensen er mændene bag webshoppen The Cloakroom, der sælger tøj til mænd udvalgt af personlige stylister.

Da de tilbage i 2013 startede deres virksomhed op, valgte de at gøre det i Amsterdam i Holland. Det skyldtes dels en logistisk strategi, og dels at Kasper Brandi Petersen dengang havde et mere eller mindre negativt syn på Danmark som arbejdsmarked og vækstland. Men det synspunkt har han for længst ændret – af den simple grund, at der er så meget talent til rådighed.

I efteråret 2014 åbnede The Cloakroom således langt om længe en afdeling i Danmark.

Læs også: Danske The Cloakroom tidobler sin vækst

Danskhed giver god arbejdskultur 

The Cloakroom ser deres danske baggrund som en fordel, både når det kommer til omdømmet i udlandet, når de skal præsentere sig for udenlandske investorer, og når det kommer til arbejdskulturen internt i virksomheden, som Kasper Brandi betegner som særligt dansk.

“Jeg oplever ofte, at investorer ser det som et plus, at vi er danske. Jeg er kun i Danmark en uge om måneden, men selv i London og Berlin oplever jeg, at det bliver opfattet positivt, at vi er danskere,” fortæller Kasper Brandi Petersen, men siger, at selve kontoret i Danmark ikke nødvendigvis er en fordel for dem.

“Det er dog ikke ensbetydende med, at det er et plus at have et kontor i København. Der er stadig meget, vi kan gøre for at positionere København som en attraktiv by at lave early stage investeringer i,” fortæller Kasper Brandi Petersen.TheCloakroom_KasperBrandiPetersen

Men i forhold til arbejdskulturen, har det danske udgangspunkt gjort noget unikt for virksomheden – på trods af at der ud af i alt 60 ansatte kun er 14, som er danske.

“Danskere har en særlig arbejdskultur, så selvom vi “kun” er 14 danskere ud af 60 ansatte, har vi stadig været i stand til at skabe en kultur, der bygger på traditionelle danske dyder såsom at møde til tiden, være effektiv i arbejdstiden, snakke lige ud af posen, være proaktiv og tage fuldt ansvar for sine egne ansvarsområder,” forklarer Kasper Brandi Petersen.

Læs også: Danske The Cloakroom får millioninvestering og flytter virksomheden til Danmark

Danskerne har fået øjnene op for startups

Ifølge Kasper Brandi Petersen har danskerne efterhånden fået større og større interesse for startups og iværksætteri i forhold til for bare 5 år siden. Det billede passer i hvert fald på Kasper selv, der efter endt uddannelse på CBS for 5 år siden udelukkende søgte stillinger hos Maersk, Novo og McKinsey, og senere droppede sin stilling hos Maersk for at kaste sig ud i iværksætteri.

“Min fornemmelse er, at danskerne er langt mere interesserede i startups nu, end de var da jeg blev færdig på Copenhagen Business School for 5 år siden. Dengang søgte jeg kun de store stillinger hos Maersk, Novo og McKinsey, fordi det var det mest prestigiøse. I dag ser jeg mange toptalenter søge ind i startups,” fortæller Kasper Brandi Petersen, og fortsætter:

“Da jeg fortalte min familie, at jeg havde sagt mit job op hos Maersk for at starte en virksomhed fra en lille lejlighed i Amsterdam, syntes de ikke det gav nogen mening, men i dag kan de godt se, hvorfor det var det rigtige valg.”

Læs også: The Cloakroom udvider markedet til Dk

Det danske startupmiljø har fået en god netværkskultur

Eftersom The Cloakroom primært er internationalt orienteret og derudover funderet i Amsterdam, kunne man tro, at det danske startupmiljø ikke var det mest interessante at netværke i. Men ifølge Kasper Brandi Petersen er der masser af kyndig sparring og netværksmuligheder i det danske startupmiljø. Det danske græsrodsinitiativ, CPHFTW, er de særligt glade for.

“Vi er store fans af CPHFTW og er også et såkaldt founding startup. Vi er med i deres kaffeklubber og deltager hver måned i arrangementer. Vi bruger det til networking og til at få inspiration fra andre founders. Vi bruger det ikke til at jagte investeringer eller få PR,” lyder det fra Kasper Brandi Petersen.

Udover Danmark og Holland har The Cloakroom afdelinger i Sverige og Belgien, og iværksættervirksomheden lancerer for resten af nordens mænd i løbet af 2015.

Vil du hjælpe med at slå Danmarks position som startup-land fast, så deltag i Startup DK-undersøgelsen, ved at udfylde dette spørgeskema – det tager kun 12 minutter.

Læs også: Spansksproget startup i Danmark – Derfor bliver de her

Skriv et svar