Danske Comundu har modtaget en millioninvestering fra hotelejeren Henning Arp-Hansen. Det er de helt rigtige ressourcer på det rigtige tidspunkt, siger stifterne bag.
Af Morten Frederiksen
Iværksættervirksomheden Comundu ønsker at gøre livet som backpacker nemmere. I april lancerede de deres digitale platform, som giver hostels verden over og deres gæster bedre muligheder for at kommunikere under opholdet.
Sidenhen er Comundu blevet udviklet med løbende investeringer samt en tilhørende bestyrelse. Først i form af offentlige investeringer fra Fonden For Entreprenørskab samt Innovationsfonden. Senere i form af et samarbejde med den tekniske partner Sortedam Ventures samt med deres første private investor, Morten Jespersen, der er medstifter og ejer af konsulenthuset Damvad.
Læs også: Sortedam indgår samarbejde med backpacker appen Comundu
”For os som iværksættervirksomhed er det utrolig vigtigt at hive de rigtige kompetencer ind på de rigtige tidspunkter,” forklarer Lasse Grosen, der er medstifter af Comundu.
Kender branchen
Senest er Henning Arp-Hansen, der ejer hotelkæden Arp-Hansen Hotel Group, gået ind som privat investor og har samtidig fået en plads i bestyrelsen. Lasse Grosen fortæller, at de var i dialog med flere investorer, men at Henning Arp-Hansen var det rigtige valg for Comundu, da han kommer til bordet med langt mere end blot økonomiske midler.
”Henning Arp-Hansen er den rigtige investor, fordi han er en mand fra markedet. Han har selv arbejdet i hotelbranchen i over 40 år og kender branchen som de kun færreste kan prale af. Den viden og erfaring er utrolig værdifuld for os i den fortsatte udvikling af Comundu,” siger Lasse Grosen, der ikke vil ud med investeringens præcise størrelse, udover at det er i millionklassen.
Det seneste halve år har Comundu arbejdet på produktudviklingen og fået de første betalende hostels med på platformen. Den seneste investering skal først og fremmest bruges på yderligere produktudvikling samt en endnu tættere relation til markedet.
”Lige nu fokuserer vi i høj grad på de kunder, vi allerede har fået ombord. Vi kunne godt træde speederen i bund med yderligere salg, men vi tror på, der ligger en enorm værdi i at udarbejde det helt rigtige produkt i samarbejde med kunderne,” fortæller Lasse Grosen.
En global vision
På længere sigt har Comundu store visioner. De vil være den førende globale platform for hostels og backpackere. Derfor skal konceptet også føres til populære backpackerdestinationer som Australien og Asien i fremtiden.
”Der findes ikke noget tilsvarende produkt på markedet, som det er nu. Flere lignende konkurrenter kommer dog hele tiden til, hvilket på mange måder er et godt tegn, men det betyder også, at vi gerne vil have så meget fart på som muligt. Det er også derfor, vi har indgået samarbejdet med Henning Arp-Hansen netop nu,” forklarer Mia Grosen, der også er medstifter af backpacker-appen.
Et initiativ, der skal være med til at markedsføre Comundu, er et såkaldt ambassadør program.
”Det er vigtigt for os, at vi med vores markedsføring møder verdens hostels i øjenhøjde. Vi kunne godt ansætte tre sælgere, men i stedet har vi valgt at alliere os med rejsende, der alligevel møder en masse hostels på deres vej. Får de et hostel med på Comundu platformen, giver vi til gengæld et mindre tilskud til deres rejse,” fortæller Mia Grosen om projektet.
Ambassadør-programmet bliver udrullet i Europa de næste måneder. Rejslystne, der godt kunne bruge et tilskud til deres tur, kan sende en ansøgning via Comundus hjemmeside eller direkte til Mia Grosen på mia@comundu.com.
Digitalisering af en analog verden
Stifter-parret Lasse og Mia Grosen er søskende, og har begge et dybdegående kendskab til branchen – både som backpackere og som hostelmedarbejder. Her har de selv oplevet udviklingen i markedet og set behovet for en digitalisering.
”For bare fem år siden var backpackere i langt højere grad offline på deres rejse. I dag rejser alle med en smartphone, hvilket åbner op for helt nye muligheder for de hostels, de bor på undervejs. Mange hostels arbejder stadig meget analogt med deres formidling af information og udbud af aktiviteter, hovedsageligt på tavler i receptionen. Vi vil gerne hjælpe de forskellige hostels med at blive mere digitaliserede, så de kan møde deres gæster der, hvor de er,” forklarer Mia Grosen.
Læs også: Digital platform til hostels i hele verden
Comundu består i dag af en mobil applikation til de rejsende, hvilket betyder, at man som backpacker bruger den samme applikation til alle hostels, man besøger på sin rejse.
”Som rejsende vælger du i applikationen den by og det hostel, du er på. Her kan du så følge med i, hvad dette specifikke hostel udbyder af aktiviteter, samt hvad
de anbefaler i byen. Du kan også chatte med de andre gæster på samme hostel og
måske finde din nye rejsemakker,” siger Mia Grosen
Efter idéen opstod i Istanbul i 2013, kørte Comundu i, samarbejde med Jysk Rejsebureau, en betatest på et hostel i Bangkok i sommeren 2014. Her fik de to søskende bekræftet efterspørgslen for konceptet og valgte derfor begge i september 2014 at investere deres opsparing samt at gå fuldtid for at skabe Comundu.
3 kommentarer