Den digitale platform YoooWe er et socialt fællesskab for adventure-entusiaster. I fredags løb holdet bag med sejren i Venture Cup-finalen. Trendsonline var til stede for at følge de danske studerendes iværksættereventyr.
Af Emilie Hvashøj
Formanden for ingeniørforeningen IDA, Frida Frost, bød velkommen og det summede af energi og nysgerrighed, alt imens scenen blev sat for en længe ventet dag, hvor vinderen af Venture Cup Startup Competition 2015 skulle kåres.
Venture Cup er en landsdækkende NGO, der gennem konkurrencer, iværksætterprogrammer, netværk og mentorordninger fremmer entreprenørskab for landets universitetsstuderende. For 15. år i træk afholdes Venture Cup Startup Competition, og siden begyndelsen har 8000 studerende været involveret i konkurrencen.
Der blev dystet inden for seks forskellige kategorier: Cleantech & Environment, Life Science & MedTech, Mobile & Web, Services, Product & Technology og Social Entrepreneurship. Vinderholdet inden for hver kategori kvalificerede sig direkte til verdensmesterskaberne i startup for studerende, som i efteråret bliver holdt på dansk jord.
Til Venture Cup 2015 var både investorer, business angels, mentorer og entreprenør-entusiaster tilstede, som flittigt networkede, mens hashtags blev delt til det danske startup miljø. Venture Cup har fået en etableret og anerkendt rolle i startupmiljøet, og samtidig agerer konkurrencen katalysator for at realisere studerendes startup-idéer.
”Venture cup identificerer potentielle startups forholdsvis tidligt i økosystemet, og fungerer for mange af deltagerne som et ”proof of concept”, som dermed giver dem motivationen for at tage springet som iværksætter,” siger Senior Project Manager hos Venture Cup, Camilla Gilbro.
Stor interesse og opbakning fra investorer
På forreste række sad forventningsfulde investorer, som repræsenterede alle kategorier i konkurrencen. De var en del af juryen, som skulle kåre konkurrencens vinder med udgangspunkt i hver deres erfaringer, værdier og målsætninger for iværksætteri.
”Vi engagerer os i Venture Cup for at sikre fremtiden. Iværksætterne har et fremtrædende mindsæt, som vi tager ved lære af og forsøger at applikere til virksomheder. Venture cup er med til at sætte skub i cyklushastigheden og få testet, samt evalueret potentielle startups, hvilket er en altafgørende faktor for at holde den spirende iværksætterkultur kørende i Danmark,” siger managementkonsulent, Ole Lundtang fra virksomheden Avantipeople.
Et match af bæredygtighed, sport og socialt samvær løb med sejren
YoooWe, der løb med den endelige sejr, er en platform for surf- ski- og snowboardentusiaster. Det startede som en drengedrøm og et personligt behov for de to medstiftere Mads Misiak Friis og Silas Moestrup Pedersen, som begge har en baggrund fra CBS og erfaring inden for konsulentbranchen samt tidligere startups.
”Vi brænder begge for surfing og iværksætteri, så muligheden for at beskæftige sig med kombinationen af disse er især drivkraften for YoooWe,” siger Mads Misiak Friis.
Med en imponerende evne for storytelling formåede drengene med deres pitch at overbevise juryen om, at de have både konceptet, teamet og iværksætter-DNA’et for at tage YoooWe til nye højder og ekspandere deres platform til hele verdenens surfermiljø.
”Med YoooWe får du kontakt med lokale surfers på location, som udlejer alverdens udstyr eller tilbyder undervisning – uanset om du er erfaren surfer-dude med et hav af gear, backpacker eller forretningsrejsende, der trænger til action på sin fridag,” fortæller Silas Moestrup Pedersen.
Friheden ved at være iværksætter er et appellerende element, som stifterne sætter stor pris på. Venture Cups store støtte og sparring blandt teamsene har været en retningslinje for de iværksætterdrømmende deltagere og udviklingen af deres startups.
Hos projektlederen af Venture Cup , IDA’s formand og vinderteamet var der bred enighed om, at alle teams var vindere. De kontakter, relationer og erfaringer, som Venture Cup har skabt, gør en værdifuld forskel for de 18 deltagende finalister. YoooWe ser også frem til et venture eventyr i Los Angeles og lancering af en ny, forbedret platform, med en check i baggagen på 200.000 kroner.
2 kommentarer