Ubers forretningskoncept er blevet diskuteret indgående i den seneste tid, og i sidste uge blev tre tilknyttede chauffører anholdt for piratkørsel. Den nye formand i LO udtalte i den forgangne uge til Radioavisen, at de i LO opfatter Ubers koncept som piratkørsel.
Den amerikanske transport tjeneste Uber gjorde sit indtog i Danmark i 2014, og siden har selskabet flere gange været i åben krig på taxa-markedet. Fra flere sider lyder det, at Uber er pirattaxi sat i system. LO er blandt Ubers kritikere – Lizette Risgaard, formand i LO, mener ikke, at Uber er en platform for deleøkonomi. Derimod opfatter hun Ubers forretningsmodel som platformsøkonomi.
“Der er ikke ret meget “dele” over det her. Det handler om økonomi. Vi tager klart afstand til forretningskonceptet, som det er i dag, hvor der klart er tale om piratkørsel,” udtaler Lizette Riisgaard til Radioavisen.
Hun fortæller videre, at LO ønsker at gå i dialog med forskellige deleøkonomiske virksomheder. Målet med dialogen er at skabe bedre forhold for blandt andre chaufførerne på det danske arbejdsmarked.
“Det er vores vision at sikre, at der er ordentlige forhold og ordentlige jobs i Danmark. Derfor skal vi gå ind i det. Derfor skal vi gå i dialog med dem – fordi vi ikke ønsker konkurrenceforvridende virksomheder i Danmark,” forklarer Lizette Risgaard til Radioavisen.
Det er en dialog, der bør tages mellem flere parter, uddyber Lizette Risgaard, og peger på, at både arbejdsgivere og andre interessenter skal finde en løsning, der kan gøre platformsøkonomi lovligt.
Læs også: 200 Uber biler meldt til Skat
2 kommentarer