Experience Business indtager digital markedsføring. Nu skal virksomheders kommunikation på alle fronter være oplevelsesbaseret. Vi har talt med Christian Agger fra den internationale virksomhed Saint-Gobain, om hvordan de har kastet sig ud i et nyt digitalt eventyr – og hvordan de håndterer de nye digitale muligheder.
Den internationale virksomhed Saint-Gobain er en af verdens ældste og førende byggevare-leverandør – virksomhedens første opgave var at levere glas til Versailles, og siden er sortimentet af byggevarer bare vokset og vokset. I den danske afdeling af virksomheden står CMO ved Saint-Gobain Distribution Denmark [SGDD], Christian Agger, for at føre kommunikationen og virksomhedens digitale tilstedeværelse til nye højder.
“Som virksomhed er vi lige nu ude på en digital rejse. På tre år er vi gået fra almindelig, klassisk marketing til i dag, hvor vi eksperimenterer med helt nye, digitale muligheder. I dag bruger vi omkring 60% af vores marketingsbudget på digital marketing, hvilket er markant mere end tidligere. Og resultaterne kan vi mærke på bundlinjen,” fortæller Christian Agger og uddyber:
“På vores E-handel kan vi tjekke helt konkret data, og det fik os til at spekulere over, om vi ikke kunne skabe noget lignende for marketing. Derfor arbejder vi nu målrettet med data-siden og søger herigennem at få mere indsigt i vores kunder.”
Christian Agger forklarer, at de eksempelvis har sat en algoritme op, der kan fortælle dem, hvad kunderne købte sidst, hvilke interesser de har og lignende oplysninger. Det kobler de sammen med vejrdata, sæson og andre parametre – og på den måde bliver kunderne eksponeret for helt målrettede budskaber og varer.
Udover at målrette budskaber og varer til kunderne tester SGDD helt nye teknologiske muligheder som Ibeacons og Nearables af i butikker rundt om i Danmark. Det er små enheder, der ved hjælp af bluetooth kan interagere med smartphones. I SGDD’s tilfælde bruger de teknologien til at give deres kunder i fysiske butikker mulighed for at få produktinformationer og direkte kontakt til producenterne, hvis de har spørgsmål, som de har brug for at tale med fagpersoner om.
Læs også: Experience Business – nu skal digital markedsføring også være oplevelsesbaseret
Indsigt i data strømliner virksomheden
At målrette digitale budskaber til kunderne er ikke det eneste plus, SGDD har fået ud af analysere den Big Data, som deres algoritmer henter ind til dem. Daten hjælper dem også til at optimere arbejdsprocesser internt i virksomheden.
“Ved hjælp af vores algoritmer kan vi forudse trends i salget af bestemte varer, og det kan hjælpe os til at bemande lageret med det rette antal medarbejdere på det rette tidspunkt. Det sparer os for en masse spild og optimerer brugen af vores ressourcer,” lyder det fra Christian Agger.
Udover at bemande lageret rigtigt, bruger SGDD også dataen til at klæde deres sælgere på til at sælge mere og hjælpe deres kunder bedre.
“Vi bruger vores datat og viden til at forbedre kundeoplevelsen. Hvis de har en bestemt købsadfærd, kan vi sammenligne med andre, der har haft samme adfærd og tilbyde dem samme varer, som andre har køb eller vist interesse i,” forklarer Christian Agger, der holder nøje øje med, om deres anstrengelser på den digitale front kan betale sig:
“Vi kigger på præcise tal for kampagneomsætningen, og alene i år er den øget med 58%. Vi har sat nogle parametre op og måler præcist efter hver kampagne – og vi tilpasser og ændrer kampagnerne løbende.”
Det kan være alt fra budskaber til farver, som det digitale marketingshold ændrer på. Eksempelvis testede de på et tidspunkt farven på en ‘Læg i kurv’-knap. Da de skiftede den fra orange til grøn øgedes salget med 2%.
“Vi kunne måle effekten med det samme. Og når 25% af vores virksomheds omsætning kommer fra online, så er det ret markant med en stigning på 2%,” smiler Christian Agger.
De seneste 3-4 år har SGDD samarbejdet med Adobe og bruger en del af deres digitale løsninger.
“Det startede med, at vi gerne ville vide mere om analyse af den data, som vi har adgang til gennem vores online-aktiviteter. Efterfølgende udvidede vi samarbejdet og begyndte at bruge Adobe til vores søgefunktion – så vores kunder får et toilet frem, hvis det er det, de søger, og ikke en toiletbørste eller andet lignende. Nu bruger vi det også til targeting, personalisering, målrettede kampagner – og vi skal til at bruge Adobe til E-mail-marketing også,” siger Christian Agger og uddyber:
“Det er en fordel, at alle dele af Adobe-teknologien taler sammen. Vi har et lille team i Danmark bestående af fem mennesker, der sidder og arbejder med det her, og det kan kun lade sige gøre, fordi det fungerer nemt og er let tilgængeligt.”
Læs også: Microsoft: Her er de vigtigste digitale trends
Fremtidens digitale løsninger
Christian Agger ser brugen af Big Data som en af tidens største tendenser. Mulighederne er mange, hvis man forstår at analysere den enorme mængde data, man kan indhente ved hjælp af digitale kanaler – ligesom SGDD er fuld sving med at gøre det.
En anden stor tendens er, ifølge Christian Agger, Omnichannel, som SGDD eksempelvis bruger til at give sine kunder en bedre oplevelse. Kunden skal opleve, at de digitale kanaler taler sammen, så de ikke skal starte forfra hele tiden.
“Experience Business er blevet essentielt. Kommunikationen med vores kunder skal være oplevelsesbaseret, hvis vi skal kunne konkurrere med billigere alternativer som Amazon og lignende platforme. Vores force er, at vi kan rådgive kunderne og give dem en unik købsoplevelse,” udtaler Christian Agger.
Mobil bliver større og større. Christian Agger mener, at hvor mange er gået fra at tænke i ‘web first’ til ‘mobile first’, er det nu ved at skifte til ‘mobile only’. Der kommer flere funktioner på mobil-apps, og kommunikationen henover forskellige devices går mere gnidningsfrit end tidligere.
Ibeacons og Nearables er også en af de løsninger, som Christian Agger forventer, at vi kommer til at se mere til i fremtiden. De åbner op for nye muligheder, der forbinder fysiske lokationer med digitale kanaler. Den digitale oplevelse smelter mere og mere sammen med den fysiske verden.
Sidst, men ikke mindst, ser Christian Agger, at de nye digitale muligheder kan føre til et opbrud i mange virksomheders strukturer.
“Måden, vi oplever organisationer på, ændres markant. I dag har virksomheder afdelinger for alt muligt; IT, Marketing, Kundeservice og så videre. Det kommer til at ændre sig i fremtiden, tror jeg. Måden, vi arbejder sammen på, vil ændre sig. Det er alt for langsommeligt at dele ting op. Det duer ikke længere, at beslutninger og ansvar er fordelt på en lang række afdelinger. Marketing bliver en mere centrale opgave, der skal løses i hele virksomheden – og ikke kun af en enkelt afdeling,” afslutter Christian Agger.
Se hvordan Saint-Gobain Distribution Denmark bruger af Ibeacons i fysiske butikker i nedenstående video.
Læs også: En dygtig CTO – en af de vigtigste medarbejdere i et startup