Arkiver

PlatformSoftwareSponsoreret indhold

TechBubbles-vinder tager kampen op mod de negative forhold i deleøkonomi

HappyHelper

Deleøkonomiske virksomheder bliver klandret for at have brugere, der snyder i skat og ikke har fair arbejdsvilkår. Men rengøringsvirksomheden HappyHelper er den første virksomhed med en forsikringsaftale, og både kunderne og brugerne er begejstrede for virksomheden.

Orker du ikke lige rengøringen? Så er du ikke alene. Flere danskere bruger rengøringshjælp, men langt fra alle benytter sig af lovlig rengøringshjælp. Det vil den danske rengøringsvirksomhed HappyHelper gøre op med. Og det lader til at lykkedes. De gør det i hvert fald så godt, at vores læsere på Trendsonline har givet dem en førsteplads i TechBubbles.

Læs også: Den femte TechBubbles-vinder gør rent bord

TechBubbles er en konkurrence, vi kører her på sitet. I samarbejde med Postnord og Vivino uddeler vi champagne til det startup, som I synes bedst om blandt månedens fem udvalgte startups. Og denne måned blev det altså HappyHelper, der løb af sted med førstepræmien. HappyHelper er en platform, der formidler kontakt mellem folk, der gerne vil have rengøringshjælp og folk, der gerne vil tjene lidt ekstra ved at gøre rent.

“Brugerne er primært børnefamilier, men der er også nyuddannede og karrieresingler. Vores ‘helpers’ er ofte studerende, der er synes, det er fedt at være deres egen rengøringsboss. Vi har lige nu 1000 aktive helpere og folk på venteliste,” siger Adam Sebastian Sheikh Hjorth, som sammen med Dennis Forchhammer og Jesper Brok-Jørgensen har stiftet HappyHelper.

Den første deleøkonomiske forsikring

HappyHelper tiltrak sig i november en større investering, men de har også tiltrukket en del opmærksomhed som deleøkonomisk virksomhed. Ligesom med Uber og AirBnB taler medierne både om, hvordan brugerne kan snyde i skat og samtidig ikke har særlig gode arbejdsforhold. HappyHelper mødte også kritik i efteråret fra 3F og Socialdemokraterns Mattias Tesfaye, men startuppet forsøger at gøre en forskel i et nyt samarbejde med forsikringsselskabet Tryg.

“Der er meget fokus på sort arbejde og deleøkonomi. Vi har som den første deleøkonomiske virksomhed fået en deleøkonomisk on demand forsikring i Norden. Når en stor virksomhed som Tryg vil samarbejde med os, så blåstempler det HappyHelper, men i endnu højere grad den deleøkonomiske-branche som helhed,” siger Adam Sebastian Sheikh Hjorth.

Læs også: Familiefædre får millioninvestering til rengøringsplatform

Han håber, at der i 2017 endelig vil komme nogle regler, der gør det muligt for virksomheder som HappyHelper at sikre, at deres brugere indbetaler skat.

Vinder på prisen

HappyHelpers mål er at få 20 procent af det sorte rengøringsmarked ind på deres platform. Det er ikke et helt urealistisk mål, for lige nu vækster virksomheden 30 procent om måneden, og det har de gjort de sidste mange måneder.

“Vi er en painkiller, for vi har løst en problemstilling omkring, at folk gerne vil have gjort rent, men ofte har haft svært ved at finde rengøringshjælp og derfor har benyttet sig af sort arbejde,” siger Adam Sebastian Sheikh Hjorth.

Til spørgsmålet om, hvorfor de netop er lykkedes med at lave en rengøringsplatform, svarer han, at prisen har været afgørende. Regøringen koster fra 135 kroner i timen, og via håndværkerfradraget kan man trække det fra, hvilket giver en pris på under 100 kroner i timen, hvilket Adam Sebastian Sheikh Hjorth synes, er meget lav. Han frygter derfor ikke et scenarie, hvor håndværkerfradraget i fremtiden kan blive politisk afviklet.

HappyHelper har netop lanceret platformen i Odense, Aalborg og Aarhus. Næste skridt er at lancere en app, der gør det nemmere for brugerne at bruge platformen.

Skriv et svar