Nooda er et prissammenligningssite, som specialiserer sig i byggematerialer til mindre håndværkervirksomheder og gør-det-selv entusiaster. Det er det første af sin art, som udelukkende fokuserer på byggematerialer.
Det startede i vinteren 2012, da danske Troels Burmølle og hans norske kammerat Joakim Krogstad var i gang med at bygge et hus.
De to venner forsøgte hele tiden at finde de billigste byggematerialer, som var tilgængelige i området, men de opdagede hurtigt, at det ikke var så ligetil.
”Nooda.dk udmærker sig og differentierer sig fra andre prissammenligningssider, ved at være den eneste af sin slags, som blot fokuserer på én bestemt niche. Vi koncentrerer os udelukkende om byggematerialer, hus og have. Vores ypperste mål er, at hjælpe forbrugere med at finde frem til de bedste og billigste priser fra størstedelen af de danske forhandlere,” fortæller Joakim Krogstad.
De fandt hurtigt ud af, at der er mange penge at hente ved at lave en sammenligning af materialer fra forskellige forhandlere.
En fair platform der ikke favoriserer
De to gutter, der begge læser på Copenhagen Business School, besluttede, at der var brug for at prissammenligningssite for byggematerialer, og de vidste, at de kunne lave det. De døbte sitet Nooda, som er en sammentrækning af Norge og Danmark, og gik i gang med at researche markedet.
”Vi favoriserer ikke bestemte forhandlere eller produkter og i modsætning til mange andre sammenligningssider, er det hos Nooda ikke muligt for forhandlerne, at betale sig til at komme højere op på søgeresultatlisten,” siger Joakim Krogstad.
Troels Burmølle og Joakim Krogstad fortæller, at de bortset fra nogle programmører til det rent tekniske selv har stået for hele udviklingen af sitet. De mener, at dette både har sparet dem penge og gør, at de kender deres produkt til fingerspidserne.
”Det innovative i Nooda går hverken på nyskabende teknologi eller et revolutionerende produkt, men det innovative i Nooda er, at sitet bruger eksisterende teknologi og produkter på en ny måde, og på den måde skaber et nyt marked, som leverer værdi til kunden,” fortæller Troels Burmølle videre.
Sitet er bygget som multi-site platform, som giver founderne mulighed for både at have en platform for forbrugerne og for byggemarkederne.
Omskoling af byggebranchen
Founderne har brugt langt tid på at overtale forhandlere til at lægge deres oplysninger ud på Nooda og baggrundstjekke byggemarkederne, så de kan udelukke utroværdige forhandlere.
”Vi udvikler konstant på vores site, og optimerer det så meget som muligt for hele tiden at give forbrugerne de bedste oplevelser,” fortæller Troels Burmølle og siger afslutningsvist
“Desuden er de to O’er i navnet, hentet som inspiration fra Google, da vi har en målsætning om at blive byggematerialernes Google.”
Over de næste måneder vil teamet bruge tid på at få endnu flere byggemarkeder med på sitet og få lagt deres produkter op til sammenligning.
På Trendsonline redaktionen synes vi, at det er interessant med de mange niche platforme, der dukker op og omskoler en branche, som her er byggebranchen. Det kræver både hårdt arbejde og den jernvilje, som de to gutter her viser. Vi følger med på sidelinjen!
3 kommentarer