Arkiver

Nyheder

Edtech-bestyrelsesmedlem: Berlinmuren i højere uddannelse ER faldet

Der er voksende fokus på edtech og danske startups, der fokuserer på udvikling inden for områderne uddannelse og læring, som vi har skrevet om den seneste tid på Trendsonline.dk. WriteReader har været i audiens i Det Hvide Hus og flere events er afholdt, der alle fokuserer på udviklingen af educational technology i Danmark.

Nina Rung HochTrendsonline.dk har taget en snak med Nina Rung Hoch om, hvad hun ser i fremtiden for edtech i Danmark. Nina Rung Hoch er blandt andet bestyrelsesmedlem i flere danske edtech startups, som Graduateland, som vi skrev om sidste år, UNIwise, som vi skrev om for et par måneder siden her på Trendsonline.dk, EduKarma, som du kan læse en artikel om her, og Mentorix.

Vi mødte hende til #EDUdisrupt Summit 2014, det store edtech event, som blev afholdt i København i midten af maj.

Eventet #EDUdisrupt, som besad den perfekte balance mellem startups, interessenter og corporate virksomheder, fokuserede på fremtiden for edtech i både Danmark og resten af verden, noget som Nina Rung Hoch ved mere om end de fleste. Nina var allerede i midten af 00’erne i gang med at udvikle online uddannelser i sin funktion som bestyrelsesformand for MBA Program på City University of Seattle og har siden haft fingrene med i mange edtech startups udvikling.

Fremtiden for edtech er nu!

Nina Rung Hoch har desuden arbejdet med cloudbaseret undervisning siden 2005, hvor hun udviklede online graduate programmer, der kørte 100% digitalt, involverede professorer fra tre kontinenter og studerende fra 25 lande.

“Så bliver globalt samarbejde ikke noget man læser om, men noget man gør. Dermed kan man så også bygge et globalt netværk op selvom man studerer fra sin altan i Valby,” siger Nina Rung Hoch.

Nina Rung Hoch har efter så mange år i branchen samlet en del del viden om cloudbaseret uddannelse – også fejlene, siger hun:

“Dem har jeg jo haft rig lejlighed til at lave. Så det kan jo være, at jeg kan spare andre lidt tid og penge,” siger hun og fortsætter:

”Min ekspertise ligger i at guide start-ups og efter ti år i branchen og tusindvis af pitches og idefremlægninger får man jo en god fornemmelse for, hvad der vil virke, og også, hvad der ikke dur inden for edtech-området. Området er i rivende udvikling i Asien, Africa og USA, nu er EU klar.”

Netop derfor gav det god mening for Nina Rung Hoch at være med og tale til #EDUdisrupt, da det netop er mødet mellem engagerede, skarpe og hårdtarbejdende mennesker, der er med til at skabe fremtiden for edtech, siger Nina.

”Aldrig før i menneskehedens historie har du haft adgang til billig eller gratis uddannelse af høj kvalitet uanset din alder, farve, køn, status, lokation, etc. Nu, tror jeg på, at vil vi se en eksplosion af kreativitet, når nu det ikke kun er de velanstående og middelklassen globalt, der har mulighed for en uddannelse. Der er håb derude,” forklarer Nina Rung Hoch.

Danmark har muligheden for at være med globalt

Danmark kan være med lige nu og placere sig som en global spiller inden for edtech, fordi vi herhjemme har en stor tradition for højere uddannelse, mener Nina Rung Hoch.

”Netop inden for cloudbaseret uddannelse og træning har vi i Danmark en stor chance for at placere os som globale deltagere. Grundvigiansk kultur, det at mange taler og skriver godt engelsk, og nu med en generation, der tager det for givet, at man kan være born global,” siger hun og gør opmærksom på, at flere danske edtech startups allerede har haft større succes i udlandet end i hjemlandet.

Et af de startups, det går rigtig godt for i udlandet er danske WriteReader, som vi skrev om på Trendsonline.dk for kort tid siden.
WriteReader_BabarBaig
WriteReader har på det sidste fået omkring 45.000 tusinde kunder, og der er via app’en blevet lavet +370.000 tusinde bøger. Børnene er altså vilde med at lave digitale bøger, og nu lancerer WriteReader derfor verdens første “Global Library” for børn og deres egne bøger.

”Der er blevet læst +500.000 bøger inde i app’en, og det viser os, at der er stor interesse for at lave bøger og læse andres,” siger Babar Baig til Trendsonline.dk, som også kan fortælle, at WriteReader har en retention rate på over 25%, hvor en normal retention rate for uddannelses apps ligger på 11%, ifølge Babar Baig.

“Berlinmuren i højere uddannelse ER faldet”

Der er ingen tvivl om, at det er nu Danmark skal være med, siger Nina Rung Hoch, som mener, det er lige nu, det er muligt at levere uddannelser, der fokuserer på de studerende i stedet for professorerne eller administratorerne:

”Berlinmuren i højere uddannelse ER faldet. Sidste år tog 5.5 millioner studerende et online kursus eller hel uddannelse online i USA. Af samme eller bedre kvalitet end den traditionelle klasseværelsesuddannelse. Jeg plejer at sige: The rate of learning as an individual or as a nation has to surpass the rate of change. It never was about “survival of the fittest”, adaptation was, and still is, the key. The only change…..is the rate of change,” udtaler hun.

Efterspørgslen efter værktøjer inden for uddannelse og læring, som giver muligheden for at lære nyt hele tiden stiger konstant, og det betyder meget for udviklingen og interessen for edtech, mener Nina Rung Hoch:

Man kan selv vælge sit tempo. Self paced, individually designed accredited education – det er her nu, så det er et spørgsmål om at overkomme barriererne, der primært kommer fra det eksisterende system,” siger hun og forklarer, at megen uddannelse traditionelt set var tilrettelagt, så det passede ind i undervisernes og administratorernes tidsplan. Det er anderledes i dag, hvor det er muligt at gå i skole eller på universitet mens du sidder i bussen, på vej hjem fra arbejde og på ferien: “hvor og hvornår som helst du har tid, lyst og selv-disciplin til at komme videre,” siger Nina Rung Hoch.

“Det tilgodeser i øvrigt også lige så vel de “stærke” som de “svage” studerende. Hvis du virkelig er skarp, er der jo ingen grund til, at du ikke kan blive færdig som student som 14årig eller senere end traditionelt – afhængigt af dine evner. Den industrielle uddannelsesmodel med et “conveyorbelt” er godt for fabriksejeren men utidigt. Danske CodersTrust med blandt andre Morten Lund og Ferdinand Kjærulff i front er jo også et helt aktuelt eksempel på global tænkning og træning, der giver “traction” og vækst – det er imponerende at se!” slutter Nina Rung Hoch.

40 danske edtech startups

Det er ikke kun for Nina Rung Hoch, det er tydeligt, at der sker meget på edtech-scenen i Danmark. Listen over danske startups, der fokuserer på uddannelse og læring er efterhånden lang, og udvalget vokser hele tiden. Indtil videre har Innovation Centre Denmark, som står bag #EDUdisrupt skrevet 40 startups på listen, der hele tiden udvider sig.

Er der nogen, de har overset? Så sig endelig til.