Tech-Toolbox: Overblik og viden om det lokale marked er vigtig før internationalisering

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Dansk Industri. Dansk Industri er en organisation, der arbejder for at give danske virksomheder de bedst mulige vilkår at arbejde under, bl.a. ved at tilbyde rådgivning og services ift. eksport og etablering i udlandet. For iværksættere er det første års medlemskab af Dansk Industri gratis.

Vi hører ofte, at globaliseringen har medført, at hele verden er et enkelt stort marked. Dagens nye virksomheder skal helst være “born global” og ekspandere til så mange markeder som muligt, så hurtigt som muligt. Virkeligheden er dog ikke altid så simpel.

Globaliseringen og især internettet har gjort det muligt for virksomheder at nå længere end nogensinde før, men vi befinder os stadig i en verden plaget af geopolitiske grænser. Før du indtager et marked, gør du klogt i at undersøge den lokale lovgivning.

Hvis du forsømmer dine lektier på dette område, kan du nemlig komme meget dårligt fra start. Selv hvis du formår at navigere de gældende paragraffer, risikerer du stadig at du ikke omsætter for en krone, hvis du ikke har sat dig ind i det utal af kulturer og forbrugsmønstre, der også kan variere inden for de store unioner som EU og USA.

Taxa software på verdensplan

Virksomheden Drivr, før kendt som Click A Taxi, har formået en ekspansion ind i markeder over hele verden. Med Drivr kan du nemt bestille en taxi fra din smartphone. Virksomhedens tjeneste består af software, og derfor er den relativt ligetil at eksportere. Dog forløber det ikke uden udfordringer, fortæller Drivr’s co-founder, Nikolaj Køster.

“Da vi gik ind i nye lande, ansatte vi en masse projektfolk med kendskab til lokalmarkedet. Vi kontaktede etablerede taxaselskaber for at få dem med på at bruge vores software. Det meste af taxaselskabernes omsætning er stadig fra folk, der samles op fra gaden, så derfor kan vi tilbyde dem en væsentlig value proposition, hvis vores software kan effektivisere deres logistik.”

Drivr har dog den fordel, at det ikke har været nødvendigt at tænke så meget på den lokale lovgivning. Nikolaj fortæller, at Drivr jo ikke etablerer sig som taxaselskab, men kun leverer et stykke software til den etablerede branche, hvis licenser og andre formaliteter allerede er i orden. Derfor kan Drivr blot levere produktet og udskrive en faktura, nøjagtigt som enhver anden leverandør.

drivr

 

Lejdet vil skabe amerikanske arbejdspladser

En anden dansk virksomhed med vækstambitioner er Lejdet.dk, et website, hvor man kan leje alt fra guitarer og PlayStations til tjenester som akupunktur. På websitet står der, at Lejdet.dk er Europas største side af slagsen. Der proklameres også med begejstring, at det er “bedre at leje end at eje”.

Virksomheden har nu sigtekornet på det massive amerikanske marked. Kasper Honoré, co-founder, fortæller, at en tredjedel af USAs arbejdsstyrke arbejder på freelance basis, og den amerikanske udgave af tjenesten kommer også i høj grad at facilitere markedet for freelance-tjenester.

“Vores amerikanske tjeneste står til at blive lanceret i juni måned, og visionen er at skabe en million amerikanske arbejdspladser inden for to år. Markedet rummer en masse lokal specialiseret arbejdskraft, og derfor giver det mening for de amerikanske forbrugere at gå udenom de kæmpestore multinationale virksomheder, når de blot har brug for nogle timers arbejde fra en håndværker.”

Kasper har forberedt sig grundigt til det amerikanske eventyr. Noget af det første virksomheden sørgede for, var at anskaffe en dygtig dansk-amerikansk erhvervsjurist, der sikrer, at de overholder lokal lovgivning og har styr på papirarbejdet. Man fornemmer at der er styr på sagerne, når Kasper Honoré fortæller, at den største udfordring er noget så banalt som tidsforskellen mellem USA og Danmark.

lejdet

 

Dansk Industri med lokal amerikansk rådgivning

Dansk Industri (DI) arbejder med at give det danske erhvervsliv de bedste vilkår, og det omfatter også rådgivning i forhold til vækst på de internationale markeder. I USA har Dansk Industri kontorer i New York og Washington D.C. og har mange års erfaring som danske virksomheders strategiske sparringspartner lokalt, forklarer DI’s kontorchef i USA, Kinga Valeria Szabo.

“I DI USA har vi hjulpet mange danske virksomheder ind på markedet. Vi tilbyder blandt andet hjælp til at registrere lokale selskaber i USA, og det er også muligt at leje en kontorplads til sig selv eller en lokal medarbejder i vores lokaler i New York. Alternativt tilbyder vi også det, vi kalder for virtuel repræsentation. Dette indebærer, at virksomheden får en adresse hos os, og at vi så agerer som dens ansigt udadtil ved at besvare henvendelser fra kunder og myndigheder og sende dem videre til virksomheden hjemme i Danmark,” forklarer Kinga Szabo, DI’s kontorchef i USA.

Det amerikanske marked kan virke uoverskueligt og bureaukratisk, men samtidig findes der et hav af både risikovillig kapital og nye kunder. For danske virksomheder, der bevæger sig ind i på markedet, er det vigtigt, at man bevæbner sig med den rette lokale rådgivning.

Efter et knæk under finanskrisen, er investeringer i USA allerede på næsten samme niveau som før.

Efter et knæk under finanskrisen, er investeringer i USA allerede på næsten samme niveau som før.

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Dansk Industri. Dansk Industri er en organisation, der arbejder for at give danske virksomheder de bedst mulige vilkår at arbejde under, bl.a. ved at tilbyde rådgivning og services ift. eksport og etablering i udlandet. For iværksættere er det første års medlemskab af Dansk Industri gratis.

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Kom med på roadtrip i iværksætterbus | Trendsonline.dk

Top