Arkiver

Events

BeyondSocial’14

Shopsonline var med da BeyondSocial 2014 blev afholdt i Aarhus d. 21 oktober. Her hørte vi blandt andet omkring hvordan de sociale medier kan bruges og hvad bagsiden af de sociale medier har at byde på. Arrangementet bød på 4 oplægsholdere fra henholdsvis Carat, Podio, Mindshare, samt internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen.

Helt fra start blev der præsenteret store markedsføringsbureauer, fordi bruger de sociale medier, som et udgangspunkt i deres analyser hvoraf de kan trække nødvendige oplysninger fra de 3,4 mio. Danskere der hver dag deler informationer igennem blandt andet Facebook.

Julie Daugaard fra Carat fortalte at det er vigtigt at fokusere på hvor kunden rent fysisk er placeret, da det påvirker kundens modtagelighed overfor de sociale medier, som en annonceform og hvor kunden henter sin information, altså om det er via sin smartphone, tablet eller desktop. Carat har i sommers indgået et samarbejde med Motley, som er et analytisk værktøj der tager udgangspunkt i Facebooksbrugernes interesserer og engagement og kobler det sammen med en større gruppe hertil anvendes CSS – Consumer Connection System til at skabe inputs fra Facebook ind i Motley systemet. Carat arbejder derefter ud fra hvor engagerede Facebookbrugerne er ved hjælp af denne trekant.Skærmbillede 2014-10-22 kl. 09.52.23

Fra listeners til superfans findes de brugere, der er mest engagerede i forhold til virksomheden. 60% er listeners, 30% er casuals, 6% er regulars, 3% er loyals og kun 1% er superfans. Carat har derfor forsøgt sig med kun at henvende sig til superfans, som resulterede i 3,61 flere klik.

Resultater på bundlinjen

Jacob Holst Mouritzen fra Mindshare fokuserede på at sociale medier skal skabe resultater på bundlinjen.

Sociale medier skal ses som traditionelle TV reklamer og sociale medier skal arbejdes med ud fra #1 Social by design, som er den indlejrede kapital de sociale medier ligger inde med. Dernæst skal sociale medier arbejdes på baggrund af #2 de aktivt deltagende, som er de sociale medie brugere, der ønsker at afspejle deres interesser i et givent produkt. Mindshare mener at der sker et salgsløft via Facebookannoncering, dog findes der ingen beviser for at Facebook følgere egentlig foretager ét køb. Dog skønnes det at fans køber 20% mere igennem sociale medier. Men dette er ikke nok hvis man som Facebookannoncør skal nå ud til 50% af ens målgruppe for at skabe en salgseffekt.

Mindset præsenterede os derfor for at der skulle skabes yderligere frekvens i form af at udsende annoncen op til 3 gange pakket ind på forskellige måder, dog er det vigtigt at understrege at for meget frekvens skaber et breaking point, hvor forbrugerne bliver irriteret og bliver helt uimodtagelige overfor annoncering på sociale medier. For at undgå at nå til breaking point skal produktet eller virksomheden placeres i målgruppens hverdag og forbrugeren kultur, så awareness kan gå til action.

Et eksempel Jacob fremviste hvor sociale medier havde spillet en afgørende rolle var i forhold til lanceringen, eller nærmere relanceringen af Faxe Kondi i ølflasker. Her havde Mindshare fundet Facebookgrupper, der ønskede et comeback, dernæst lavede de et samarbejde med kunsterne Klumpen og Raske Penge, der har lavet sanget: Yndlings sodavand, hvor Faxe Kondi bliver omtalt. Dette skabte et kæmpe fokus og 24.000 Facebookbrugere havde været inde over lanceringen.

Kunderne ønsker ikke at være i dialog

Afslutningsvis kom internetpsykolog og foredragsholder Anders Colding-Jørgensen på scenen og havde en lidt anden indgangsvinkel til hvad sociale medier er og i hvilket omfang dette skal benyttes. Her præsenterede Anders sociale medier, som en mavefornemmelse og at virksomheder skal bruge deres sunde fornuft når de skal nå ud til en gruppe brugere. Mange virksomheder er af den overbevisning at de skal agere socialt og være i dialog med deres Facebook Fans, dog viser det sig at kunder handler ud fra traditionelle købsbehov og kun 4% ønsker at skabe dialog. Dette giver mening idet at kunder sjældent handler på baggrund af en dialog eller på grund af en given servicemedarbejder.

En vigtigt ting man, som annoncør på de sociale medier, kan stille sig selv er: vil du opføre dig på samme måde offline, som du vil online?

 

 

 

 

 

Skriv et svar