Arkiver

Nyheder

Nyt startup masseproducerer kvalitetskunst

Som en del af andelsselskabet DiGiDi har en række billedkunstnere startet et nyt projekt, de kalder AtelierPrint, der tilbyder digitalt print af kunstneres egne værker. Af Louise Løvendahl Johansen

Kunstsitet DiGiDi, der blev stiftet tilbage i 2003, har i primo december 2014 lanceret et nyt site; AtelierPrint. Bag projektet står en kreds af billedkunstnere, bl.a. Flemming Vincent, Balder Olrik og Jens Brammer, der alle er forenet i andelsselskabet DiGiDi.

AtelierPrint tilbyder billedkunstnere et ny format, hvor de kan udforske mange nye muligheder for at udtrykke sig visuelt og ikke mindst give bedre chancer for at skabe en løbende indtægt uden at sælge de håndlavede malerier.

Læs også: Anders Cederholm fra artboost vinder årets STARTUP BUZZ

Ny produktionsmetode sikrer kvalitet som originalkunst

Med AtelierPrint får billedkunstnerne nu mulighed for at masseproducere billedkunst i et endeløst antal kopier, som det længe har været muligt med litteratur, musik og film. Tilmed åbner teknologien helt nye perspektiver for kunstnerne.

Ligesom bøgerne engang var forbeholdt de få, er billedkunsten stadig eksklusiv. Det er forbeholdt de velhavende at købe god kunst. Alle andre må nøjes med plakater og reproduktioner af ringe kvalitet og begrænset størrelse. Henrik Leschly, repræsentant fra DiGiDi, uddyber forskellen på tidligere reproduktioner og AtelierPrints teknologi.

“Vi er så frække at kalde AtelierPrint for digitale originaler. På samme måde som du opfatter en bog eller en LP for en original, selvom du ved, at der er mange helt tilsvarende. Og der er faktisk ikke alle AtelierPrint, der findes som håndmalede udgaver.”Henrik Leschly

Ydermere kan tidligere teknologier blot antyde farvedybde og stoflighed, som falmer de efter få måneder eller år. Alene det faktum at billedkunstnere kan masseproducere deres værker uden forringelse i kvalitet, kan give nye indtægtsmuligheder for kunstnerne og samtidig give kunstinteresserede adgang til at købe kunst i fuldt format.

“Det er kvaliteten og historien, der er forskellen. Atelierprint har samme eller bedre kvalitet end de håndmalede malerier. Du får et produkt med en holdbarhed på en 100år eller der omkring,” forklarer Henrik Leschly.

AtelierPrint adskiller sig fra andre, der producerer kunst i mange kopier, ved at være lavet i samarbejde med kunstneren og på opfordring fra kunstneren. Det giver mulighed for produktion i uendelige antal, uden det går ud over kvaliteten.

Læs også: KulturM: Digitalisering og nytænkning af kulturel produktion på agendaen

Kunstneren sætter reglerne 

Det er op til kunstneren selv, om der skal være en begrænsning i hvor mange AtelierPrint, der bliver lavet af hvert værk.

Men det kan være svært at forestille sig en forfatter skrive en bog og så sætte en begrænsning på oplaget på 200 stk. af frygt for, at læseoplevelsen og værdien af bogen skulle falde, hvis der bliver trykt alt for mange eksemplarer.

Kunstnerne har alle de immaterielle rettigheder til deres værker, også hvis de allerede er solgt. Derfor kan kunstneren sælge print af sine værker både før og efter, det håndlavede maleri er solgt.

Læs også: Makernes paradis lanceret på kickstarter

Gode udsigter for AtelierPrint

AtelierPrint har foruden lanceringen i december haft en prøveperiode, hvor kunstnere havde mulighed for at afprøve sitet.

En af projektets billedkunstnere, Jens Brammer, havde i testperioden på få måneder, solgt 25 AtelierPrint af 2 af sine værker. Det kunne tyde på, at der er gode udsigter for det nye projekt.


digidi

Skriv et svar