Delogue godkendt til million-investering fra Nupark Accelerace Invest

Onlineplatfomen Delogue blev sidste år godkendt til investering fra Nupark Accelerace Invest. Kontrakten er nu på plads og administrerende direktør i Delogue, Rikke Biehl, fortæller, at million-investeringen skal bruges på internationalisering. Af Josefine Maria Hansen

Onlineplatformen Delogue – et digitalt værktøj, hvor livsstilsvirksomheder og deres leverandører kan samle al produktinformation og kommunikation – blev sidste år godkendt til investering fra Nupark Accelerace Invest. Kontrakten er nu på plads, og den tæt på 4 mio. kr. store investering skal bruges på større internationalisering, fortæller Adm. Direktør i Delogue, Rikke Biehl.

Med investeringen følger en post som observatør i Delogues bestyrrelse for Nupark Accelerace Invest.

Læs også: Det danske startup Delogue vil strukturere modebranchen

Delogue skal hjælpe en presset branche

Hos Nupark Accelerace Invest glæder man sig til samarbejdet, da Delogue passer godt ind i porteføljen af iværksætterselskaber, som Nupark Accelerace Invest har investeret i, fortæller direktør i Nupark Accelerace Invest, Leo Hansen. Han mener, at en investering i software, der binder design og udvikling i Vesteuropa sammen med produktion i Nær- og Fjernøsten, er en rigtig god mulighed. Særligt indenfor en branche der i en globaliseret verden har stadig sværere og sværere ved at holde styr på den store mængde kommunikation.

Leo_Hansen
”Vi lever i en globaliseret verden, hvor der er mange ting inden for livsstilsbranchen, der designes og udvikles ét sted på kloden og produceres et andet sted. Og har man bevæget sig bare lidt rundt inden for den branche – som jeg selv har gjort – så støder man hurtigt på den problemstilling, at der er forfærdelig meget kommunikation, der foregår ustruktureret på kryds og tværs. Og det giver en del komplikationer, fordi overblikket mangler,” fortæller Leo Hansen og fortsætter:

”Er der f.eks. en medarbejder, der bliver syg, så er vedkommendes mailboks pludselig en problemstilling, for hvem har nu svaret på hvad, blev der svaret det rigtige osv. Den stressfaktor har Delogue formået at fjerne, og det ser vi et enormt potentiale i.”

Ifølge Rikke Biehl vil Delogue i første omgang fokusere internationaliseringen på Sverige, Norge, England og Tyskland. Og så er de allerede i fuld gang i Holland.

Læs også: Nupark Accelerate og CAPNOVA investerer i Tutee og Digital rejseportal for 4 mio. kr. i investering

”Vi vil ikke være en schweizerkniv”

Årsagen, til at Rikke Biehl valgte at fokusere investeringen i retning af internationalisering, var, at hun hellere vil sprede det eksisterende produkt ud til andre lande end at tilpasse produktet til at blive brugt i andre brancher.

IMG_5360Vi har ikke lyst til at være en schweizerkniv. Man kunne uden tvivl godt bruge vores produkt inden for f.eks. bilindustrien, men det ville kræve en helt anden markedsforståelse. Delogue er ikke udviklet af IT folk, men af brugerne selv, der har forståelse for den hverdag, som deres kunder sidder i. Netop dét er vores force, og derfor har vi valgt at beholde vores fokus på modebranchen,” forklarer Rikke Biehl.

Designteknologer undervises i Delogue-systemet

Af samme grund har Delogue ikke nogen direkte konkurrenter, men samarbejder i stedet med en lang række relevante virksomheder og organisationer inden for deres niche. For nyligt har de indgået et samarbejde med Københvns Erhvervsakademis (KEA) designteknologilinje, der nu uddanner de studerende i at bruge Delogue-systemet.

Det blev testet af på overbygningen, og de var så glade for det, at KEA nu har indført det på hele grundforløbet for designteknologer,” fortæller Rikke Biehl. ”For virksomhederne er det en fordel, da de studerende, når de senere skal ud i praktik, allerede kender systemet”.

Har været i gang siden 2011 og været på markedet siden 2012.

CAPNOVA var de første, der investerede i Delogue. Det var tilbage i november 2011. Rikke Biehl startede sammen med partnerne Mikkel Thormod og Bianca Hegedüs Delogue op, mens hun var selvstændig konsulent, hvor hun netop hjalp virksomheder med indkøb og supply chain management.

Nu er det fire år siden, at jeg har siddet med det i hænderne selv, så det er så vigtigt, at brugerne selv er med til at forme videreudviklingen af produktet,” fortæller Rikke Biehl og fortsætter:

Alle udviklinger er baseret på den feedback, som nye og potentielle kunder giver os. Vi skal ikke kun sætte strøm til papir, vi skal også gerne gøre det lidt smartere. I dag har vi godt og vel 50 kunder på platformen. Hvis vi sammenligner os selv med andre i samme industri herhjemme, så har det taget dem flere årtier at nå samme kundebase,” fortæller Rikke Biehl.

50 kunder betyder, at omkring 2.000 medarbejdere og leverandørerne er tilknyttet den enkelte kunde i Delogue.

På nuværende tidspunkt har Delogue brugere i 35 lande. De største leverandører er Kina, Indien og Portugal. I alt er der lige over 500 forskellige leverandører, der anvender Delogue, hvilket i snit vil sige 10 nye leverandører per ny kunde.

Læs også

Top