Arkiver

Nyheder

Den vigtigste ansættelse er den første

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Dana – de selvstændiges a-kasse. Dana tilbyder udover kurser og workshops rettet mod iværksættere også arbejdsløshedsforsikring, fordelsaftaler og anden rådgivning rettet mod iværksættere.

Det kan være et stort skridt at få sin første medarbejder. Martin Ferro-Thomsen fra Conferize og Jeppe Klausen, der blandt andet har stiftet Process Factory og det nyligt lancerede Helpfully har begge ansat medarbejdere flere gange. Her deler de ud af deres erfaringer og giver råd til dig, der skal ansætte din første medarbejder. Af Christina Klavsen 

Det kan være en rigtig svær process at finde den rigtige medarbejder til sit startup. Især fordi det er svært at definere en klar rolle for den første ansatte i et startup. Det er muligt, at der er brug for en udvikler i startuppet, men den egentlige rolle, som den første ansatte får, er ofte langt mere omfattende end som så. Ofte er der mere tale om en forlængelse af stifterens rolle og et partnerskab frem for et chef/medarbejderforhold.

Læs også: Conferize lancerer V1: Simple, sexy and savvy

Få den juridiske del i orden

Tip nummer et: Du behøver ikke få en jurist til at udarbejde ansættelseskontrakter. Jeppe Klausen og Martin Ferro-Thomsen benyttede begge standardansættelseskontrakter, der lever op til funktionærloven. Martin Ferro-Thomsen påpeger at du derudover bør få styr på de helt essentielle kontrakter som kunde- og konkurrenceklausuler samt ophavsrets til kode eller lignende.

0c36741

“Man kan lige så godt gøre tingene eksplicit fra starten. Hvis den potentielle medarbejder strider imod er det nok alligevel ikke værd at gå videre med,” siger Martin Ferro-Thomsen, og til den type kontrakter mener han, at det kan være en god idé at få juridisk hjælp.

Vælger du at benytte standardkontrakter kræver det, at du kan forstå og forholde dig til det juridiske. Finder du det vanskeligt at forstå, så bed om hjælp i dit netværk, lyder rådet.

Læs også: Helpfully lancerer hjælpsom app til travle danskere

Find den rigtige profil

Når du ansætter din første medarbejder, kommer den person til at fylde enormt meget. Derfor er det altafgørende at finde den rette type, som kan og vil være med til at løfte dit startup videre.

“Et godt råd er at hyre igennem netværket, og senere hen igennem medarbejdere. Det er et af de stærkeste succeskriterier. På den måde kommer du uden om alle dem, der bare sidder og skal have et job,” lyder Martin Ferro-Thomsens råd.

Din første medarbejder skal være én, der anser det at arbejde i dit startup, som mere end bare et job.

“Han skal naturligvis være rigtig dygtig til det kerneområde, han nu skal arbejde med. Men derudover skal han have prøvet at arbejde med lidt af hvert, og synes, at det er spændende at arbejde med det større billede. Han skal være sulten og føle, at han stadig har noget at bevise, og gerne vil gøre det sammen med din virksomhed,” siger Martin Ferro-Thomsen

Han påpeger, at der ikke kan være nogen fast rollebeskrivelse den første medarbejder kan holde sig til. Personen vil nærmere blive en forlængelse af dig, og derfor er det vigtigt at han/hun brænder for projektet – allerhelst lige så meget som du gør.

Læs også: Husker du at udvikle dig selv og dine ansatte

Partnerskab eller chef/medarbejderforhold

Når du ansætter din første medarbejder, bevæger du dig naturligvis ind i en ny rolle, hvor du har ansvaret for andre menneskers dagligdag. Jeppe Klausen så imidlertid sin første ansættelse mere som et partnerskab snarere end et chef-medarbejderforhold.10422288_10152975364911095_331527156214747375_n

“Jeg tror ikke, at jeg så mig selv som chef. Jeg tror, at vi så det som en win win-situation at have ham med ombord. Han var nærmest bare selvstændig gennem min virksomhed, jeg så ikke ham som ansat og mig som chef,” forklarer Jeppe Klausen, og peger i den forbindelse på tillid som en essentiel  faktor i et startup.

“Det gælder naturligvis overfor alle ansatte. Men når man bygger noget nyt op, er det specielt vigtigt at man har tillid til hinanden. Derfor bliver chefrollen også udvandet lidt,” konkluderer han.  

Læs også: Tech-Toolbox: Hvad skal man overveje, når man ansætter medarbejdere?

Find ud af hvad du kan tilbyde

Penge er ofte en knap ressource i et startup, og derfor er det vigtigt at være bevidst om hvilke elementer, du kan sætte i spil, når du ansætter. Ifølge Martin Ferro-Thomsen er der tale om tre elementer: løn, ejerandele og så dét, at man får mulighed for at være med til at forandre verden.

“I stedet for at være ansatte nr. 1.000 i en større virksomhed, så bliver du ansatte nr. 1 i et startup, som forhåbentlig skaber værdi og mening for en masse mennesker på et tidspunkt. De første medarbejdere bliver næsten altid nøglemedarbejdere, og af den grund vil jeg spørge, om de vil være interesserede i at få ejerandele.”

Hvorvidt de to sidste er interessante for personen, er i høj grad med til at afgøre, om det er den rette profil, du har fat i. Dog påpeger Martin Ferro-Thomsen, at nogle vil afvise interesse i ejerandele som følge af tidligere negative erfaringer.

“Hvis de siger nej vil jeg måske være skeptisk, med mindre personen afslår det pga. tidligere oplevelser med at blive betalt i ejerandele. Ved 9/10 er det er et rigtig godt signal at de siger ja tak til ejerandele, fordi så har de det rigtige mindset,” forklarer han.

Er personen interesseret i ejerandele, anvender de i Conferize den Silicon Valley-standard, der giver 1 års prøvetid, hvor begge parter vurderer, om de har fundet det rigtige job til den rigtige person. Herefter optjener medarbejderen så de aftalte andele over 4 år. Alternativt kan man bruge en model, hvor medarbejderen skal opfylde nogle givne mål, førend han kan begynde at optjene ejerandelene.

Læs også: Far og iværksætter: Undgå at få tvillinger i opstartsfasen

Skab en fed kultur

Endelig er det vigtigt at finde en, der kan og vil være med til at skabe en god kultur.

“Det skal være spændende og vigtigt. Ud over det rent faglige skal der også foregå noget socialt. I Conferize prøver vi helt at udviske work/life-balancen. Der skal være en vis fleksibilitet, så man ikke bare går på arbejde og så kommer hjem og er træt og orker ikke mere. Det skal være en prioritet,” afslutter Martin Ferro-Thomsen.  

Læs også: Hvad skal jeg vide før jeg ansætter?

Skriv et svar